D
Hej,

Tänkte koppla EN Fibaro RGBW-puck till 2 st LED-strip (enbart vita)

Fungerar följande färgschema?

Vad är standard på 12v?

Synpunkter?

Det jag blir osäker på är utgångarna från Fibaron, de borde kanske vara svarta enligt standard men för att åskilja dessa åt vill jag gärna köra samma färg som respektive "tändtråd".

Elkopplingsschema med Fibaro RGBW-controller, adapter och två LED-strips i vitt, med färgkodade ledningar.
 
tommib
På 12V kan du köra precis vad du vill. Personligen hade jag nog inte hållt på med olika färger alls utan kört rött/svart hela vägen om det inte av någon anledning blir väldigt besvärligt. När det bara är två kretsar att hålla reda på spelar det inte så stor roll.

Någon särskild standard vet jag inte om det finns, troligen finns det många standarder att välja på. Svart/rött är vanligt, liksom blått/rött.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
D
Tack tommib, känns som att det är du och jag som bygger köket :)

Det komemr totalt vara fyra kretsar och alla kommer vara kopplade till samma brytarplats (4 vippor) Därför tänkte jag att det vore smidigt med lite olika färger för att lättare ha koll....
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Visst kan du köra olika färger om du vill det, eller köra partexmärkning. Som sagt, på 12V-sidan spelar det ingen roll.

Du måste dock vara mycket noga med att hålla isär 12V från 230V, det får inte vara samma rör. En fördel med att köra t.ex. rödsvart "högtalarkabel" 1,5kvmm är att man inte förväxlar den med 230V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.