Hej

Vi beställde för en tid sedan omdragning av elen i vårt renoveringsobjekt. Vi anlitade en firma som föreslog fastpris på omdragning av befintlig el till ca 40 k efter rot. Löpande kostnad skulle gälla för klamring och nya uttag.

Efter ett hafsigt jobb som drog ut på tiden kom en i min mening saftigt kryddad räkning på över 100 k.

Vid översyn ser jag att man tagit separat betalt för letande av gömda doslock som gamla ägaren i enstaka fall satt gipsvägg framför. Man ha även tagit betalt för stopp i rör och ett misslyckat försök att fixa en kabel som var mer eller mindre ingjuten I fasaden. Med andra ord gjort tillägg för sådant som tagit längre tid än väntat. Är detta rimligt vid fastpris?

Man har även struntat helt i köket med motiveringen att doslocken måste vara gömda bakom skåpen men inte gjort avdrag på priset. Är det rimligt? Enligt den elektriker vi tog in för att städa upp är köket kritiskt, särskilt då kablarna där är från 60-talet.

Materialkostnaden uppgår till uppgår till ca 35 k och vid stickprov i mateialfakturan blir följande saker tydligt:

1: Istället för utlovad materialrabbatt hos grossist så är det genomgående ungefär 10 % påslag på identisk komponent hos exempelvis Hornbach eller Bauhaus.

2: Man har inte tagit betalt för det man använt utan nyinköp av material på bulk som man sedan behållt allt som blivit över givetvis. Exempelvis väldigt många olika kabel och slangar på 100m paketet när jag söker produkten och matchar priset. I vissa av de fall vet jag att under 10 m använts. Får man göra så?

3: I enstaka fall har man tagit betalt för standardverktyg som tumstock, skruvmejsel och borrar.

Skulle uppskatta om någon som varit med i svängen kan bedöma om jag har rätt att ifrågasätta delar med en bestridan eller om jag bara får gilla läget.

// G
 
Vad avtalade ni om egentligen?
Ett fast pris är ett fast pris.
Det enda ni i så fall ska betala extra för är det andra jobbet som utfördes på löpande.
Så 40k + vad det löpande för klamring och nya uttag.
Har de inte gjort allt som skulle ingå i det fasta priset lär du påpeka det och säga att ni får X kr, resterande 40k-X får ni när ni gjort klart jobbet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
H Husmasken1 skrev:
1: Istället för utlovad materialrabbatt hos grossist så är det genomgående ungefär 10 % påslag på identisk komponent hos exempelvis Hornbach eller Bauhaus.
Ifall priset är 10% över Hornbach's pris så har ni troligen fått i princip elektrikerns inköpspris hos sin gross. Jag själv köper nog inget alls billigare på elektroskandia än jag skulle göra på Hornbach.
Är priserna öht inte högre än typ 25% än elbutik.se, Hornbach, Clöas Olsson etc, så är det nog att anse som helt normalt, svårt att klaga på i alla fall.

H Husmasken1 skrev:
2: Man har inte tagit betalt för det man använt utan nyinköp av material på bulk som man sedan behållt allt som blivit över givetvis. Exempelvis väldigt många olika kabel och slangar på 100m paketet när jag söker produkten och matchar priset. I vissa av de fall vet jag att under 10 m använts. Får man göra så?
Nej, detta är absolut inte OK. Om man tar betalt för överblivet material så blir det kundens material då, dvs ska lämnas kvar. Kabel, klammer och sånt är standardmaterial, så det tar man betalt för vad som gick åt, och tar med resten.
Glöm inte att med t.ex. kabel så går det alltid åt lite mer än det som man sen ser installerat, det är lite i dosor, lite som man klipper bort etc. En 5-15% extra på ett ungefär brukar det väl bli, beroende på om det är långa dragningar eller många korta.

H Husmasken1 skrev:
3: I enstaka fall har man tagit betalt för standardverktyg som tumstock, skruvmejsel och borrar.
Nej, den vanliga verktygsuppsättningen ingår naturligtvis i timpriset, sånt som du räknat upp här är sånt.
Ev borr, hörde om en VVSare som var tvungen att köpa flera, svindyra diamantborrar för att granitkeramiken som var vald var stenhård och käkade upp även dessa borrar. I sådana fall kan det vara motiverat att lägga på kostnaden för verktyget, men jag anser att man kollar av med kunden innan.


Sen är det som tveksamt skriver, det jag gav input gäller ju endast det extra jobbet som utförts.
Så mitt råd är att intala dig att din inställning är att du har fått ett fast pris, detta ska du betala, samt det extraarbete som ni kommit överens om, vid sidan av det fasta priset.
Undvik att gå in i diskussioner om det fasta priset, vad hantverkaren tycker är skäl till att det inte ska gälla.
Du kan väl i viss mån lyssna (kanske bra om det blir på mail, så det finns på pränt), men håll dig lite kylig med vad du själv säger och erbjuder, utan börja med att ett fast pris föreligger, så det är ju det som ska gälla.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
1. Finns inget att orda om där. 10% över vad dom stora återföräljarna säljer för är ett ok pris.

2. Inte ok, dom ska fakturera det dom använt. Alternativt bör dom lämna överblivet material kvar, det har du ju betalat för.

3. Vissa verkyg som kan ses som engångskostnader tycker jag dom kan fakturera för. T.ex. borrar som inte håller länge och man ofta köper in enbart för ett specifikt jobb. Tummstock och skruvmejsel är givetvis inte ok, det förväntar man sig ska ingå i en hantverkares verktygsback.
 
Tyvärr har du, som så många andra, råkat ut för en klassiskt oärlig hantverkare. Den typen som brukar anges som "enstaka rötägg".

Några saker som sticker ut som rötäggen brukar köra med:
  • Lämna fastpris på omtrådning. Alla som provat på det här vet att det är omöjligt att göra på fastpris.
  • Lämna rabatt på materialet. En pryl som kostar 100 på hornbach kostar 150 på ahlsell, sen får du 10 % rabatt på det priset. I slutet på året får elektrikern en cashback på 50-70 kronor
Det som sticker ut extra i ditt fall är att de har haft mage för att ta betalt för tumstocken. Du har säkert även fått betala för servicebilen? Tumstocken är en helt meningslös grej att bråka om, men jag får horn i pannan av att läsa det...

Tyvärr tror jag du har små utsikter att få några större avdrag på fakturan. Tumstocken kommer de såklart att ta bort när du ringer och är arg, och sen får du ner fakturan några procent till. Men den riktiga lösningen för att bli av med sådana här hantverkare är tyvärr att dra dem till tingsrätten. Och det är en tråkig process som du personligen inte kommer tjäna något på (däremot kommer till slut alla konsumenter tjäna på att bli av med arslena i branchen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.