En liten undran om festools. Som alla pratar om så mycket är deras system tänk.
Så en liten undran om det är något jag missar. Jag har idag en sänksåg och en rotax 150 kommer inom en snar framtid köpa en OF1010 och troligen en kantfräs. Sedan har jag siktet inställt på att domino.
Men nu till min fråga om systemtänket. Är det något mer som passar i hopp än lådorna och damsugar slangen och att jag kan använda skenan till både sänksåg o fräs?
 
Strömsladden Plugit.
 
Jo, man kan använda en kabel till alla de maskinerna så man slipper ha så många kablar framme på arbetsytan. Systemtänket kommer kanske mer till sin rätt om man har ett MFT-bord, där passar skenorna, tvingarna m.m.
 
Springare skrev:
Strömsladden Plugit.
Glömde den :) Har idag damsugar slang med strömkabel fast monterad över arbetbänken i verkstaden ......

Minnet är bra men kort.
 
En fråga till, är MFT-bord värt pengarna? Känns som det är ganska litet.. Har dock aldrig använt det.
 
Ska du arbeta stationärt, dvs inte flytta din arbetsplats ofta, skulle jag vilja påstå att MFT-bordet inte är prisvärt eller för den delen ger några större fördelar. Dock kan man inspireras exempelvis hålen i bordsskivan till sitt eget bygge.
 
phl skrev:
Ska du arbeta stationärt, dvs inte flytta din arbetsplats ofta, skulle jag vilja påstå att MFT-bordet inte är prisvärt eller för den delen ger några större fördelar. Dock kan man inspireras exempelvis hålen i bordsskivan till sitt eget bygge.
Kommer att vara permanent, håller precis på att bygga upp min verkstad nu.
 
teed skrev:
Kommer att vara permanent, håller precis på att bygga upp min verkstad nu.
Systemtänket hos Festool är en tidigare plan, numera övergiven. Fram till och med basis modulen fanns det många saker som passade ihop. Från CMS kom ett stort avbrott från basis, men fortfarande en hel del som passade ihop. I och med MFT, och speciellt MFT-3 får man nog säga att systemtänket har upphört med undantag för elsladd och sågskena (observera att även lådorna nu saknar full kompatibilitet). Sågskenan är inte kompatibel med MFS.

MFT blev deras första produkt där jag bestämde mig för att inte falla i fällan. Det som är bra med MFTn är hålen, men då helst med 19 mm hål. Mitt bord är dock i samma dimensioner som Festools MFT skiva, och uttagbart så jag har inte släppt dem till hundra procent.

För vad de kallar semistationärt arbete, ser jag CMS som firtfarande oerhört bra. Men har man plats till något stationrt istället så bör man välja det, för priset blir skyhögt.

--- Mats ----
 
Kolla in half-inch shy och hans senaste podcast där MFT recenseras.
/B
 
Platsen är inte några problem alls, man är så lyckligt lottad att den kommande verkstaden blir 96m2. Håller precis på att isolera det sista nu.
 
Njae, nu överdriver du lite Mats. Systemtänket har helt klart fått sig ett avbräck, men jämfört med alla konkurrenter är Festool fortfarande minst ett par steg före.

Mats har pekat på ett par saker där systemtänket inte fungerar, och jag håller helt med honom. Men det finns tillfällen där det fungerar bättre. Systemtänker ang klingor är inte heller ngt vidare, tror inte att en enda klinga passar i mer än 1 maskin.

Systainers (standard+maxi funkar bra ihop, mini går bara med sig själv, T-loc funkar bra med maxi, men bara delvis med standard - i fråga om hopkopplingen, de går dock att stapla på varandra).
Plug-it
Dammsugarslangarna
Systainers går att stapla och fästa på dammsugarna - till den som ägde en dammsugare skickade Festool tom ut nya snäppfästen så att man kunde montera T-loc systainers.
Centrotec+Fast-fix går till alla skruvdragare (dock undantag på cxs avseende fastfix)
Äldre NiMh/NiCd batterier funkar till nyare skruvdragare (men inte tvärtom)
Sysports+"rullbänk" för systainers
Mft, cs70, kapex har samma profiler, vilket gör att kapanhåll till mftn går att montera som längdstopp på kapex tex.
Tvingarna till skenorna har en storlek avpassad för att passa till skenorna, mft och mfs
Bordshöjden på kapex är precis samma som en systainer storlek 1 - så i brist på annat kan du använda en sådan som upplägg
MFT-bordet till kapexen är avpassat så att ett vanligt mft kan användas som upplägg.
Möjligheten att koppla ihop flera mft-bord (det funkar väl att koppla dem med cms och cs70 också Mats? jag har mft 800+basis där allt går att koppla ihop)
Möjligheten att koppla handöverfräsar, sticksåg, cirkelsåg, sänksåg och handöverfräs för LR32-systemet till samma styrskena.
Använda styrskenan för kapning/gerning på mft-bordet
 
teed skrev:
Platsen är inte några problem alls, man är så lyckligt lottad att den kommande verkstaden blir 96m2. Håller precis på att isolera det sista nu.
Då hade jag absolut byggt ett eget bord istället för ett mft-bord.
 
Daniel_N skrev:
Njae, nu överdriver du lite Mats. Systemtänket har helt klart fått sig ett avbräck, men jämfört med alla konkurrenter är Festool fortfarande minst ett par steg före.

Mats har pekat på ett par saker där systemtänket inte fungerar, och jag håller helt med honom. Men det finns tillfällen där det fungerar bättre. Systemtänker ang klingor är inte heller ngt vidare, tror inte att en enda klinga passar i mer än 1 maskin.

Systainers (standard+maxi funkar bra ihop, mini går bara med sig själv, T-loc funkar bra med maxi, men bara delvis med standard - i fråga om hopkopplingen, de går dock att stapla på varandra).
Plug-it
Dammsugarslangarna
Systainers går att stapla och fästa på dammsugarna - till den som ägde en dammsugare skickade Festool tom ut nya snäppfästen så att man kunde montera T-loc systainers.
Centrotec+Fast-fix går till alla skruvdragare (dock undantag på cxs avseende fastfix)
Äldre NiMh/NiCd batterier funkar till nyare skruvdragare (men inte tvärtom)
Sysports+"rullbänk" för systainers
Mft, cs70, kapex har samma profiler, vilket gör att kapanhåll till mftn går att montera som längdstopp på kapex tex.
Tvingarna till skenorna har en storlek avpassad för att passa till skenorna, mft och mfs
Bordshöjden på kapex är precis samma som en systainer storlek 1 - så i brist på annat kan du använda en sådan som upplägg
MFT-bordet till kapexen är avpassat så att ett vanligt mft kan användas som upplägg.
Möjligheten att koppla ihop flera mft-bord (det funkar väl att koppla dem med cms och cs70 också Mats? jag har mft 800+basis där allt går att koppla ihop)
Möjligheten att koppla handöverfräsar, sticksåg, cirkelsåg, sänksåg och handöverfräs för LR32-systemet till samma styrskena.
Använda styrskenan för kapning/gerning på mft-bordet
Visst överdriver jag lite, genom att förtydliga vad jag ser som ett stort frånsteg från något som var otrooligt bra, och som görs ännu värre av att de så noga undviker andra standards (t-spår, 19 mm, ...). LR32 missade jag, det är ett stort plus.

Sedan är det lätt att låta kärleken till deras enorma kvalitet och repeterbarhet (jag visar fortfarande avsågat trä för min fru då och då) göra en blind. Din förklaring av hur kontainrarna egentligen är kompatibla så läge man inte kombinerar dem utan en plan hade för ett annat märke tolkats som inkompatibelt. Dammsugarslangarna är också kompatibla bara om man köper de olika storlekarna beroende på vad man skall göra, och sedan skiftar mellan dessa. Det är en tveksam definition på kompatibilititet.

När du nämner mft och cs70 nämner du specifikt kapanhållet, hade du nämnt längdanhållet så är det inte längre kompatibelt. Tvingarna passar bra som du nämner mellan olika bitar, men skiljer sedan lite från att fungera bra i vinkelanhållens uttag. Till vilka det finns längdstopp som inte är samma som de du nämner ovan.

Sedan blir jag osäker. Frågan om CMS och MFT har jag tittat på, men det var ett tag sedan. Längdanhållet försvinner om man kopplar ihop dem (fel bredd på MFT). Höjden är om jag minns rätt olika i MFT och MFT-3, så vad man kan göra är att sätta in en annan CMS modulshållare til MFT-3. Det är som jag tänker det inte kompatibelt, det är att köpa nytt, i alla fall om jag minns rätt där.

--- Mats ---
 
Jo, MFT 1080 är lägre än MFT/3. 1080 är också större på bredden (och kanske längden också).

Det där med CMS-modulhållare till MFT/3 känns lite tråkigt. Å andra sidan ser jag inga större vinster med att koppla ihop dem på det viset, varken på längden eller på tvären, varje gång man ska fräsa (etc.) kommer bordet vara fullt av projekt.

Det har ju varit mycket skriverier om gamla vs nya MFT på FOG:en (www.festoolownersgroup.com) och de som hade köpt gamla strax innan det blev byte var ju inte så glada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.