Hej

Nu har jag en fundering som säkert är självklar för er här. Så jag bjuder på min okunskap och hoppas på lite hjälp.
Jag har just köpt en festool of 1400 handöverfräs och med sinkaggregatet vs600.

Har kollat lite på nätet och trodde det skulle bli lätt.
Men som vanligt fick jag ta på dumstruten.

Hur ska jag fästa delarna i vs600?
Först verkade det enkelt, men sedan då jag skulle ställa in fräsdjupet insåg jag att jag skulle fräsa i mallen.
Jag inser såklart att jag gör (tänker fel) men kan inte komma på vad som jag gör fel.

Vore tacksam för nybörjare tips då inga "självklara" tips är för avancerade för mig.
 
Har du kollat youtube, brukar ofta finnas lite o titta på där.
 
Nimajneb
Jodå jag har sett flera filmer på tuben. Så jag trodde jag hade hyfsad koll på hur det skulle fungera. Men själva aggregatet är ju lite förenklat som ett vinkeljärn där man fäster en mall på ovansidan och sedan spänner man fast arbetsstyckena under mallen 90 grader mot varandra. Men båda arbetsstyckena vilar ju mot "vinkeljärnet" och då kan jag ju inte fräsa genom hela arbetsstycket utan att frässtålet går in i aggregatet.
Hoppas någon förstår hur jag menar av denna luddiga förklaringen
 
Har du glömt mallringen?
 
Daniel
Tack för länken, den har jag inte sett tidigare.

Pär
Kopieringsringen har jag inte glömt, dock passade inte den till fräsen. Antar att of1010 har mindre hål i bottenplattat och den som följde med är avsedd för 1010.

Men nu tror jag att jag kanske kommit på mitt feltänk. Jag trodde att när man gör en fingersinkning (om det är rätt namn) så fräste men bägge styckena på samma gång med förskjutning till varandra. Men inser att det övre trästycket kanske bara är som splitterskydd?
Så att det bara är den bit som man fäster vertikalt som ska bearbetas.
 
Har jag tänkt rätt i ovan resonemang.?
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Jag har både vs600 och of1400 och har precis gjort mina första lådor. Den mall jag har är för dolda laxstjärtar. Du måste ha en speciell kopierring för of1400 som passar vs600, har du köpt den? Sedan gäller det att ha rätt frässtål till den kam du har. Det står i manualen vilka frässtål som passar till respektive kam.
 
Tackar för tips och länkar, nu tror jag att jag har koll på hur man ska göra.

ozean
Precis som du säger så hade jag fått kopieringen till of1010, men jag beställde kopiering till 1400 i måndags, och fick reda på idag att dom var restade från tyskland. Skulle dock komma till tyskland i dag så förhoppningsvis har jag den nästa vecka.
Jag som hoppats på att få provköra i helgen.
 
Tjenare,
Vill bara tips'a om att Mr Festool Sverige (han som man alltid möter på Flinks Järn när han visar nyheter och saker man måste ha men inte har råd med..) har gjort en demo-DVD om VS600.. vet iofs inte om den är officiell, men jag fick en skiva och det klargjorde en hel del tyckte jag.

Kan man få se lite "projekt" som ni gjort med VS600? Jag skaffade den och en OF1010 med målsättningen "nu ska jag äntligen..", men tyvärr fortsatte meningen i verkligheten " ..lägga den på hyllan eftersom jag inte har tid.."
 
Hej finns det en chans att man kan göra en kopia på din skiva som du fick.

Jag har precis köpt en vs 600 med halvdold lax schablom.

Var det på Flinks i Bromma som han jobbar?

MVH
J:)
 
Bara en fråga till er som också har köpt VS-600. Fick inte ni med instruktionsboken? Den är ju faktiskt riktigt bra, i synnerhet för att vara Festool.
 
snacket skrev:
Hej finns det en chans att man kan göra en kopia på din skiva som du fick.

Jag har precis köpt en vs 600 med halvdold lax schablom.

Var det på Flinks i Bromma som han jobbar?

MVH
J:)
Han jobbar inte på Flinks, han jobbar på Festool Sverige, men besöker ofta Flinks när dom har s.k. DEMO-dagar..
Jag ska kolla om jag hittar skivan. Har flyttat kontoret för ett tag sen och sen dess hittar jag mindre där än i badrumsskåpet =)
Skicka ett privat-mess till mig så jag har din e-postadress (annars glömmer jag det..)
 
ozean skrev:
Jag har både vs600 och of1400 och har precis gjort mina första lådor. Den mall jag har är för dolda laxstjärtar. Du måste ha en speciell kopierring för of1400 som passar vs600, har du köpt den? Sedan gäller det att ha rätt frässtål till den kam du har. Det står i manualen vilka frässtål som passar till respektive kam.
Observera att Festool Sverige har skrivit fel i sin produktkatalog 2010 gällande vilket frässtål som ska användas till vilken schablon. Har påpekat det till Festool men vet inte om dom rättat till det i senare utgåvor.. Handla på en kompetent järnaffär så kan dom hjälpa dig med rätt frässtål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.