Hej,

köpte en Festool OF1010 förra veckan och fräste mina första spår i helgen. Mycket sågspån blir det. Naturligtvis vill jag koppla det till min Kärcher 2701TE för att få bort sk-ten innan det trillar ner på golvet.

Men men... Spånutsuget är ju elliptiskt (ungefär), och min Kärcher har rund slang. Är det någon som vet om det finns en adapter så att man inte behöver köpa en Festools dammsugare bara för detta... :rolleyes:
 
Är det samma dimension på slangen som på en festool? Isåfall kan man ju köpa deras koppling av gummi Eller rentav en hel slang om andra änden går i damsugaren.
 
Altos adapter fungerar både till fräs 1010 EBQ och sänksåg TS55 och säkert hela Festoolprogrammet. Den är nästan identisk med Festooloriginalet, förutom att originalet sitter fast i originalslangen.
 
Jag har en bit avklippt cykelslang som adapter mellan dammsugaren och apparaten. Funkar utmärkt, men det tar givetvis nån sekund extra att trä på den när den ska användas.
 
Adapter? Min billiga Bauhausdammsugare gav upp förra veckan mitt i ett projekt så jag fick köpa en ny. Blev en Alto 20. Den passade rakt in i TS55:ans utblås...
 
Köpte en 1000:- Kärcher, kom med en "kon" adapter man kunde klippa av för att få rätt diameter, fungerar perfekt med deltaslipen
 
Är en spånsug ett måste i detta läge om man ändå vill hålla koll på det mesta av spånet? I många fall skulle det ju räcka att införskaffa en dammpåse och sätta vid spånutblåset? T.ex både min handöverfräs och cirkelsåg skulle kunna förses med en dammpåse istället och problemet skulle vara mer eller mindre löst utan att behöva tampas med en spånsugarslang.

Dessvärre har jag inte hittat lösa dammpåsar att köpa men det måste väl gå att få ta på..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.