Hej alla,

överväger en Festool TSC 55 K sänksåg men är nyfiken på om någon har erfarenhet av hur exakt man kan ställa in sågdjupet. Det står ju att man kan ställa det på 0-55 mm sågdjup men hur är den att ställa in? Mer specifikt:

1. Om man ställer den på 10 mm enligt maskinens skala, blir då sågdjupet exakt 10.0 mm eller varierar det?

2. Finns det 1/10 mm inställningsmöjlighet så man kan ställa sågdjupet på t.ex. exakt 10.7 mm (så som det verkar gå att göra på vissa av deras fräsar)?

Tacksam för svar!
 

Bästa svaret

C
K Keos_Bygg skrev:
är nyfiken på om någon har erfarenhet av hur exakt man kan ställa in sågdjupet.
Har förvisso den gamla REBQ men mekanismen för inställning av sågdjupet ser ut att vara densamma.
Det är en snabbinställning med "hack" varje millimeter och en (ej graderad) ratt för fininställning. Ratten benämns i manualen som en justering för efterslipade klingor, men den kan lika väl användas för att allmänt justera sågdjupet på sub-mm-nivå.

Huruvida du får exakt det inställda sågdjupet beror som sagt på precisionen på klingan. Man måste rimligtvis provsåga och mäta om du vill ha det på tiondelen, och det är väl överhuvudtaget på gränsen för vad man kan förvänta sig av en cirkelsåg.
 
  • Gilla
Keos_Bygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har också en äldre och cpalm sammanfattar det bra. Det jag vill tillägga är att det man sågar ofta är lite olika tjockt, eller om det är trycket på sågen som varierar.
Som ett konkret exempel sågade jag en slot i ett parkettgolv för att sätta vägg, satte exakt mått för är gå igenom golv stegdämpare och masonit men inte spont över spåret varierade det från att inte helt såga genom masoniten till att spåra någon halv mm eller så i sponten. Jag upplever generellt inte att spåret blir exakt lika djupt över hela snittet. Sen står ju också styrskenan på skumgumilist, även om splitterskyddet närmast snittet borde hålla ganska stabil tjocklek.
 
  • Gilla
Keos_Bygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har förvisso den gamla REBQ men mekanismen för inställning av sågdjupet ser ut att vara densamma.
Det är en snabbinställning med "hack" varje millimeter och en (ej graderad) ratt för fininställning. Ratten benämns i manualen som en justering för efterslipade klingor, men den kan lika väl användas för att allmänt justera sågdjupet på sub-mm-nivå.

Huruvida du får exakt det inställda sågdjupet beror som sagt på precisionen på klingan. Man måste rimligtvis provsåga och mäta om du vill ha det på tiondelen, och det är väl överhuvudtaget på gränsen för vad man kan förvänta sig av en cirkelsåg.
Tack! Väldigt bra svar! Låter bra att skruva på ratten, såga och sedan mäta för att få till den exaktheten jag letar efter.

Jag tänker att detta om någon borde vara en sänksåg där man får till den här exaktheten efter lite testande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.