H
Har precis fått hem en TS55:a. När jag stoppar i sladden och ska testa den första gången tycker jag att den låter alldeles för mycket. Den liksom låter lite som den har skurit, rasslar eller tar emot någonstans. Tar jag bort klingan och testar så låter det normalt, alltså som en helt vanlig cirkelsåg. Jag tänker besöka någon affär på måndag och lyssna på deras maskiner men jag undrar om det är någon som känner igen detta problem?

Tack och hej
 
Den låter lite mer, antar att det är så det ska va då min gör det också.
 
Min med.
 
Har läst någonstans att det beror på att det är kraftigare kuggar i växellådan, men om det stämmer vet jag inte.
 
Redigerat:
Henning skriver att det låter normalt när han tar bort klingan. DET låter inte normalt i mina öron. Inte ens på en Festool.

Det borde rimligtvis gå att höra detta ljud om man snurrar på klingan manuellt?
 
H
Den låter inte konstigt när jag snurrar klingan manuellt. Är det någon skillnad i ljud om ni kör den utan klinga? Det kanske inte tillhör vanligheterna att man gör det :).
 
Är det en beg maskin?
Kan vara så att laget är slut. Kan du vicka på axlen med klingan borttagen?
syns det några spår i klinghuset efter att klingan tar i?
 
H
Helt ny, aldrig använd. Ljudet är på gränsen till att jag tycker det är normalt. När den har nått upp till max varv så låter det inte lika mycket. Men den låter mer än min Hitachi cirkelsåg.
 
Festools sänksågar låter lite konstigt vid uppstart. Det är hastighetsregleringen som hörs, och det är helt normalt. Man vänjer sig vid det. Jag reagerade också på det när min TS55:a var ny för väldigt länge sedan.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
H
Jag ska spela in lite ljud till imorgon. Men det verkar ju som den verkar låta normalt.
 
Helt normalt att de låter som att lagren är tokslut. Kolla det här klippet:

[video=youtube;Kd2Dm8AaMME]https://www.youtube.com/watch?v=Kd2Dm8AaMME[/video]


Det beror på den elektroniska varvtalsregleringen som försöker hålla varvtalet konstant genom att slå till och från motorn i snabb takt. Ljudet härör från det lilla glappet mellan kugghjulet från motorn och det från klingan. Testa att såga något med maskinen så kommer du märka att ljudet återkommer när motorn belastas.

Att det försvinner när du plockar bort klingan är inte så konstigt. Det finns ju inget att reglera varvtalet på och inte heller något för ljudet att resonera i :)
 
H
Tackar för svaren. Då kör jag på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.