Jag är rejält sugen på en Festool TS55 då jag håller på med en utbyggnad av huset och ska kapa en massa skivor och även bygga lite inredning, och vad gör man inte för att motivera sig själv till ett verktygsköp. :) Även om det är svårt med tanke på vad den rackaren kostar... Det blir inte bättre av att jag ser att folk på forumet betalat betydligt lägre pris genom åren. ;)

Nåja, till frågan! Det står en grävmaskin på gården som ska börja gräva för grund på måndag, och hastigt och lustigt blev jag tvungen att kapa loss 1.5 meter av altanen med tigersåg för att grävskopan ska komma åt. Det borde jag kanske ha räknat ut, men så pass smart var jag inte... För att återställa detta efter bygget så måste jag alltså sätta ny bärlina och golvreglar och lägga ny trall, men jag vill ju förstås inte ha en generalskarv, så min fundering var hur man enklast kapar varannan trallbit vid föregående golvregel. Klarar en dylik sänksåg att kapa med sådan precision att man kan kapa ur en trallbräda utan att skada trallbrädan bredvid? Klingans diameter kanske gör det till en fysisk omöjlighet så att säga. Sticksåg hade ju kanske funkat om det nu inte vore så så att trallen ju ska kapas precis ovanför golvregeln.
 
Fein Multimaster
 
Precisionen är inga problem i det fallet, frågan är bara den du tar upp, är klingan tillräckligt liten för jobbet? Det borde vara rätt lätt att räkna ut. Det är väl skönt om man får bort all metall innan också, men det är ju självklart. Det finns ju nån konstig Fermsåg på Jula med jätteliten klinga. Multimaster går också, men det är nog ändå bättre med något som går på skena etc. En handöverfräs med ett 4-5mm stål borde också kunna klara kraven för jobbet.
 
För detta ändamål rekomederas en Fein Multimaster.
Du har helt rätt i att klingans diameter ställer till problem, du får inte av plankan helt. Då det är max 120 mm du skall kapa här och där så är väl inte en sänksåg det ultimata vertyget. Men köp en i alla fall, den är grym, och i kombination med Fein så fixar man det mesta.
 
Det blir dyrt det här.... ;) Jo en Multimaster har man ju dreglat över, men jag kan omöjligen ha råd med båda just nu. Och sänksågen känner jag verkligen behov av.

När det gäller den där Fermgrejen så har jag sett den faktiskt, men jag är lite skeptisk till Ferms grejer. Jag har en värmepistol som började gå på halvfart efter några gånger...
 
Ferm är väl inte något jätteroligt precis. Den hade bara 12mm sågdjup ändå, jag kollade det, så det är knappast något att ha ändå för den uppgiften.

Har du hunnit räkna på det ännu? Till sänksågen skulle du kanske lämpligen i det här fallet köpa ett par skenstopp också, så du lätt kan ställa in sträckan du ska kapa varje gång. När du har kapat det du kan vore det iofs väldigt bra med en multimaster för att ta resten, men jag tror sänksågen har större förutsättningar att snabbit fixa en spikrak linje. Rimligen bör du också kapa det så att ovansidan av trallbrädan är ca 1mm längre än nedansidan, dvs. du kapar den inte i 90 grader riktigt.
 
Köp en TS55, priset för Fein motsvarar säkert kostaden för helt ny trall.
För att lösa trallen kan man köra spåret på ovansidan med TS55, hugg loss resten med ett bra stämjärn.
Hur stor är trallen som du skall spara?
 
Mr Handyman skrev:
Ferm är väl inte något jätteroligt precis. Den hade bara 12mm sågdjup ändå, jag kollade det, så det är knappast något att ha ändå för den uppgiften.

Har du hunnit räkna på det ännu? Till sänksågen skulle du kanske lämpligen i det här fallet köpa ett par skenstopp också, så du lätt kan ställa in sträckan du ska kapa varje gång. När du har kapat det du kan vore det iofs väldigt bra med en multimaster för att ta resten, men jag tror sänksågen har större förutsättningar att snabbit fixa en spikrak linje. Rimligen bör du också kapa det så att ovansidan av trallbrädan är ca 1mm längre än nedansidan, dvs. du kapar den inte i 90 grader riktigt.
Har inte räknat alls egentligen, jag är bara beredd att betala vad det kostar för en TS55 med tillbehör, jag ser det som en långsiktig investering som kommer att ge mig samma flin på läpparna varje gång jag använder den som min kvalitetsskruvdragare gör när jag tänker på det billiga elände jag hade en gång i tiden.
 
pbengtsson skrev:
Köp en TS55, priset för Fein motsvarar säkert kostaden för helt ny trall.
För att lösa trallen kan man köra spåret på ovansidan med TS55, hugg loss resten med ett bra stämjärn.
Hur stor är trallen som du skall spara?
Lite av det var jag inne på också faktiskt, kapa så djupt det går och sen stämjärn.

Det är faktiskt inte alls speciellt mycket trall (som är kvar), kanske 3x2 meter. Så visst, man skulle kunna lägga om alltihop. Det tar emot lite bara då den inte var speciellt gammal och nyoljad och fin...
 
Då det är en hyffsat ny trall borde skruven vara ganska välbehållna. Så; skruva loss de brädor som ska kapas- tror det blir bättre/går snabbare. Tycker att du ska köpa dig en ts55 ändå- den har jag väldigt mycket nytta av även i hemmet.
 
Det är bara det att idioten som byggt däcket har spikat och inte skruvat, och spikarna sitter som sjutton! Hade det inte varit för det så hade jag skruvat loss hela brädorna i stället för att kapa från början. :)

Nåja... köper jag väl en TS55:a så kan jag väl testa att nafsa lite på ytan av trallen, går det inte att fixa snyggt så får jag väl byta varannan bräda helt och hållet.
 
...och fungerar inte det så kan du köpa en Fein också! Den är också fin...
 
Problemet kan bli att spiken sitter mitt i regeln där du skall lägga sågsnittet.
Fundera på om inte ny trall kan vara lösningen, men glöm inte att köpa TS55.
 
Mmm, har också tänkt i de banorna... En tanke var att krypa under och slå på en till regel utanpå den andra, efter att man kapat trallen framför den gamla förstås. Då kan jag förvisso göra jobbet med sticksåg.

Självklart ska jag ha en TS55. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.