hej!

Tittat på önskedragaren från tyskland mot makitas nya litium-ion drivna motor som verkar liten men urstark. Känns festooooolen gammal i batteritekniken eller? Vill åt fast fixtekniken men sneglar på annat oxå. Någon som kört bägge med hårda tag?

festool tdk 15,6V 3.0Ah NiMh
Makita B?P440 3.0Ah Litium-ion

Lagavulin
 
Har inte kört båda(faktiskt inte nån), men jag har en Metabo li 2.2 Ah en Metabo Nimh 3.0 Ah och Li batteriet ger mer kräm än Nimh ditot så jag skulle säga att Makita 3.0 kommer att sopa banan med festools batteri i ren kraft. I övriga egenskaper på maskinerna kan jag inte uttala mig.

Jo förresten, glömde en sak, Li-batterierna är mycket lättare, ingen nackdel heller.
 
Jag har en CDD 12 med vinkel- och excenterchuck, samt en Makita BDF440 14V 3Ah Li-Ion.
Jag har bara kört en 12V TDK-maskin, men upplevde då CDD'n som trevligare och framförallt smidigare och nättare att hantera.
C-maskinernas styrka är ju flexibiliteten med chuckarna och även möjligheten att ta bort chucken, sätta bitsen direkt i drivaxeln och på så sätt få en väldigt kort maskin som kommer åt överallt. Nackdelen är att dom inte är särskilt starka.

Makitan är lika kort som en CDD (med chucken monterad), men mycket mer välbalanserad och väldigt lätt. Första veckan blev man lika förvånad varje gång man lyfte upp den över hur smidig den är.
Diodlampan i nosen på den tyckte jag först bara var blaj, men uppskattar den allt mer när man t.ex. ligger i ett bänkskåp och ska skruva fast diskhon underifrån. Riktigt trevligt.
Jag har ännu inte kört så väldigt hårt med den men jag upplever den som ganska stark (ca 40 Nm mot CDD's 26 Nm, om jag minns rätt). Makita har ju en dubbelt så stark, 3-växlad variant, men då går också vikten upp med 4 hg.

Drömmen vore ju en Makita med vinkel- och excenterchuck...
 
Har provlekt med Makitan och den är helt underbar. Liten och nätt, bra balanserad. Mycket kort, även om man måste sätta bits i chucken i stället. Det enda jag noterade var att "knappen" för höger/vänster-gång satt lite långt bak. Gick inte bara att vinkla upp tummen och komma åt den, fick vinkla lite lite bakåt. Inget att hänga upp sig på, ska beställa mig en egen från Tyskland nästa vecka =)
 
är det bara jag, eller är man lite nervo för li-ion batterier i verktyg? de är välan stötkänsliga och prone att brinna upp ganska fint i datorer... ::)

datorer är man bra med försiktig med än en skruvdragare som man jobbar fysiskt med
 
Mailade festool i sverige för att höra om de är på väg över till litiumtekniken.Återkommer när jag fått svar.

Lagavulin
 
Lagavulin: Brukar du få svar från dem? Jag har mailat fyra gånger utan något svar. Påpekade det när jag pratade med dem men det har inte blivit bättre.
Däremot är jag nyfiken på svaret på frågan så lycka till!

/Kent
 
Lagavulin skrev:
Mailade festool i sverige för att höra om de är på väg över till litiumtekniken.Återkommer när jag fått svar.

Lagavulin

Jag kan föregå ditt svar från Festool eftersom jag själv mailade dem för någon dag sedan med följande fråga.

"Finns det planer på, att inom överskådlig framtid, förse era skruvdragarna med Litiumbatterier i stället för NiCd?"

Det dröjde någon dag innan jag fick följande uttömmande svar.

"Hej
Festool håller på att utvärdera Litiumbatterier
Men för tillfället är inget bestämt

Mvh
Lars-Göran"

 
Det är mao samma svar som JA då man måste följa konkurrenterna. ELLER?

Lagavulin
 
Jag köpte en Makita BDF 440 från Hundt i Tyskland i juli. Det är en klart trevlig pjäs, lätt o liten, bara 1.6kg med 3.0Ah batteri. Tackohej säger jag till min reumatismbefrämjande gamla 2.2kg 18 voltare. BDF:en är så nätt att det går att skruva i sidan även på 30 cm köksskåp. Diodlampan tyckte jag också var lite töntig men den lyser riktigt starkt så den gör nytta ibland. Tyvärr är lampan lite felplacerad för den kan inte lysa upp bitsspetsen på vanliga korta bits, chucken skymmer faktiskt. Vad gäller litiumbatteri kan jag bara säga att nästa gång jag köper en batterimaskin så är skamgränsen att det är just litiumbatterier till maskinen. Jag känner ingen oro för batteriets känslighet. Tror inte japsen (läs Makita) vågar släppa proffsprylar som inte duger för vanlig robust användning. Den som lever får se!

Jag provade att göra 5-6 hål med en 50mm hålsåg på en 28mm granpanel med maskinen. Fråga inte varför jag använde maskinen för detta, men Makitan orkade med det utan problem. Motorn blev varm som tusingen, så det är tur att motorfläkten är i klass med tantens hårfön!

 
Jag kör med en Festool C12, och i förra veckan fick den jobba hårt...

Jag stod och drog i 180mm lång 5mm träskruv en hel dag. Var bara att köra på och byta batteri och köra vidare. Den blev som sagt var men den pallade... Jag drog nog i 50 skruv på relativt kort tid utan problem...

Jag måste säga att jag är impad av att den lille maskinen klarade det... :surprised:

/Jonas
 
ClasseClas skrev:
Tror inte japsen (läs Makita) vågar släppa proffsprylar som inte duger för vanlig robust användning.
1. sony är japanskt
2. trodde inte sony skulle släppa batterier som eldar upp datorer

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.