Jag ska renovera min lägenhet lite och vill köpa EN skruvdragare / borrmaskin.

Jag vill såklart att den ska vara så liten och lätt som möjligt men har ändå mer eller mindre bestämt mig för en 18v maskin för det är inget finsnickeri den kommer användas till. Kommer mest att dra skruv med den men den måste också kunna borra i trä och orka med hålsågar och att blanda fix, därför tittar jag inte på en slagskruvdragare.

Jar är inne på en Festool T-18, den verkar stark och smidig nog med sina 1,7kg och de medföljande tillbehören kan nog komma till nytta också, speciellt den eccentriska chucken.

Men sedan såg jag Festools PDC slagborr. Den väger inte så mycket mer, 1,9kg, men kanske är klumpigare ändå med större yttermått? Jag vet faktiskt inte för de verkar inte skriva ut måtten någonstans. Just slagborrsfunktionen är inget krav alls, jag har lovat mig själv att köpa en riktig borrhammare när det blir dags att borra mycket i betong men det är ju ingen nackdel heller att det finns om den inte blir mycket osmidigare. Annars verkar det vara enbart fördelar mot T-18?

Jag är inne på Festool mycket för den kvalitet jag tror att de har (har aldrig ägt någon), jag vill inte ha något rappel med wobblande chuckar eller liknande vilket jag tidigare upplevt med Panasonic och Dewalt.

Vilken av Festoolmaskinerna skulle ni ha köpt? Eller något helt annat?

Jag är också sugen på Makita eller Bosch, mest för att de har större 18v-serier om man vill komplettera med någon naken maskin senare. Men det blir mest en bonus, kan just nu inte komma på någon annan batterimaskin som jag kommer att behöva, annat än kanske då en borrhammare men en sådan säljer även Festool. Fast det blir förmodligen en nätansluten sådan iallafall.

Tacksam för alla tankar kring detta! Vill gärna beställa så snart som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.