Hej
Jag köpte en 5 meters Festool styrskena har en fråga är det någon som vet vilken tollerans som finns på denna längd av skena.
Min tanke med inköpet är givetvis att få ett rakt snitt med sänksågen.
För att testa skenan så sågades två skivor som är 4800 mm långa och ca 700 mm breda där sågsnitten vändes mot varandra skenan spänns givetvis fast med festools tvingar i ändarna.
Det blir en glipa på mitten som är ca 2.6 mm dvs det är en bågform på varje snitt som är 1.3 mm.
Jag tycker detta är lite mycket felmarginal.
Har även provat att spänna ett stöd i bakkanten mitt på skenan om det skulle finnas någon böjningsproblematik på grund av skenlängden felet blir då marginellt bättre.

Har någon annan haft samma problem -hur har ni isåfall löst det ?
Eller har jag fått ett "måndagsexemplar".
Mvh:thinking:
 
Check that the saw blade is parallel to the skid. At that length, it can cause a problem. The straightness of the guide is easy to check. Draw lines, then turn the guides 180 degrees and attach them to the line. If you get a gap in the middle, the guide is crooked. The next step is to check if the center can be moved after fixing the ends of the guide. If so, it means that the material of the guide does not provide its rigidity. But oh, it's hard at this length.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej
Jag köpte en 5 meters Festool styrskena har en fråga är det någon som vet vilken tollerans som finns på denna längd av skena.
Min tanke med inköpet är givetvis att få ett rakt snitt med sänksågen.
För att testa skenan så sågades två skivor som är 4800 mm långa och ca 700 mm breda där sågsnitten vändes mot varandra skenan spänns givetvis fast med festools tvingar i ändarna.
Det blir en glipa på mitten som är ca 2.6 mm dvs det är en bågform på varje snitt som är 1.3 mm.
Jag tycker detta är lite mycket felmarginal.
Har även provat att spänna ett stöd i bakkanten mitt på skenan om det skulle finnas någon böjningsproblematik på grund av skenlängden felet blir då marginellt bättre.

Har någon annan haft samma problem -hur har ni isåfall löst det ?
Eller har jag fått ett "måndagsexemplar".
Mvh:thinking:
Mycket möjligt att det är spänningar i materialet som spökar.
 
sunnis
Klingan är troligtvis inte parallell med skenan och trycker sig inåt/utåt.

Kan bero på slö klinga, fel matningshastighet eller så enkelt att sågen behöver riktas och mätas in med justerskruvarna för skenan. Värmen kan ju även ställa till det. Finns mycket som kan gå fel på 5m långt snitt…
 
J J Vos skrev:
Mycket möjligt att det är spänningar i materialet som spökar.
Hej
Sågade bara bort 10 mm på materialet så tror inte det är spänningar i materialet som spökar.
 
sunnis sunnis skrev:
Klingan är troligtvis inte parallell med skenan och trycker sig inåt/utåt.

Kan bero på slö klinga, fel matningshastighet eller så enkelt att sågen behöver riktas och mätas in med justerskruvarna för skenan. Värmen kan ju även ställa till det. Finns mycket som kan gå fel på 5m långt snitt…
Håller med om att mycket kan spela in på denna längd av snitt.
Klingan var i princip ny 48 tänder provade även med en klinga med färre tänder som var helt ny samma resultat.

Har även provat om justeringen av sågens passform gick att spänna åt om skenan-spänner jag mer så går sågen för trögt på skenans styrning.

Bågformen som blir känns väldigt lika när arbetsstyckena läggs ihop så tänker om jag matat sågen på ett felaktigt sätt så borde bågformen skiljas mer på de båda sågsnitten.

Provade även att spänna ett mittstöd mot skenans bakkant och sen tvinga fram skenan med ett 0.6 mm faner mellan stöd och skena då kommer jag ner i en glipa på 1.6 mm.
Mvh
 
S sweden skrev:
Hej
Sågade bara bort 10 mm på materialet så tror inte det är spänningar i materialet som spökar.
Nej, det tror jag inte heller. I första svaret finns ett bra tips hur du kan kontrollera skenan. Kanske man inte kan förvänta sig något bättre på en såpass lång skena. Jag kan rekommendera att ringa Festool och fråga om råd. Mina erfarenheter är att de är väldigt serviceinriktad.
 
S sturnus skrev:
Check that the saw blade is parallel to the skid. At that length, it can cause a problem. The straightness of the guide is easy to check. Draw lines, then turn the guides 180 degrees and attach them to the line. If you get a gap in the middle, the guide is crooked. The next step is to check if the center can be moved after fixing the ends of the guide. If so, it means that the material of the guide does not provide its rigidity. But oh, it's hard at this length.
Hej
Bra tanke ska prova ditt förslag att rita en linje och vända på skenan och se om linjen är rak.
Mvh
 
J J Vos skrev:
Nej, det tror jag inte heller. I första svaret finns ett bra tips hur du kan kontrollera skenan. Kanske man inte kan förvänta sig något bättre på en såpass lång skena. Jag kan rekommendera att ringa Festool och fråga om råd. Mina erfarenheter är att de är väldigt serviceinriktad.
Hej
Fick skenan idag ville se om någon annan har haft samma problem innan jag pratar med festool.
Mvh
 
S
Vad sågade du för skiva? 4800 mm är väldigt långt för skivmaterial.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Hej
Skivan var en 22 mm furufog i helstav.
Mvh
 
S sinuslinus skrev:
Vad sågade du för skiva? 4800 mm är väldigt långt för skivmaterial.
Jag tänkte just detsamma. En skiva 4800mm längd och 700mm bredd? Aldrig hört talas om något liknande.
 
sunnis
S sweden skrev:
Håller med om att mycket kan spela in på denna längd av snitt.
Klingan var i princip ny 48 tänder provade även med en klinga med färre tänder som var helt ny samma resultat.

Har även provat om justeringen av sågens passform gick att spänna åt om skenan-spänner jag mer så går sågen för trögt på skenans styrning.

Bågformen som blir känns väldigt lika när arbetsstyckena läggs ihop så tänker om jag matat sågen på ett felaktigt sätt så borde bågformen skiljas mer på de båda sågsnitten.

Provade även att spänna ett mittstöd mot skenans bakkant och sen tvinga fram skenan med ett 0.6 mm faner mellan stöd och skena då kommer jag ner i en glipa på 1.6 mm.
Mvh
Finns även justerskruvar på sågen, den som går i skenen ska vara fri från spel men inte mer än så. Sågen ska tydligen inte vara helt parallell utan inåtriktad. Finns information i den utökade manualen hur man kalibrerar detta.

Hittade även ett trix med visitkort på youtube

När det är så långa stycken så kan du även testa att köra 2-3 omgångar med olika sågdjup för att minska belastningen och slipa av om det blir lite skägg.

Nu blev jag sugen att se över min TS55a, har dock den normallånga skenan.. Intressant tråd ändå.
 
  • Älska
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
S
1,3 mm på 4,8 m påå en furulimfog tycker bag är lite. Spänn ett snöre mellan ändarna på skenan så ser du om skenan är krokig.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
C
S sweden skrev:
Sågade bara bort 10 mm på materialet så tror inte det är spänningar i materialet som spökar.
Tvärtom skulle jag vilja säga. Ibland när man klyver av en smal bit på en vanlig bräda kan den smala biten nästan krulla ihop sig.
Men jag skulle å andra sidan inte heller bli förvånad om skenan inte är helt rät. Det skall nog dock till en hel del för att du skall få problem med flex. "Gummimattan" på skenans undersida fixerar skenan rätt bra mot materialet när man lägger lite tryck på sågen.

Har du ingen laser att kolla med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.