Hej, köpte en festool skrivautomat, en fråga är bara, ska man behöva lägga extremt mycket vikt för att den ska dra fullt ? Se klipp, (nästan så man ramlar av stegen)

Testade på en offerplanka som ska rivas, men är lite jobbigt på en stege/ över huvudet.

Eller är det jag som använder maskinen helt fel ?

Vet att man inte ska dra in den hur djupt som helt i en gipsskiva. Men frågan är mer om maskinen är defekt dvs om fjädern är för hårt spänt eller något
 
R
D Datagubben skrev:
Hej, köpte en festool skrivautomat, en fråga är bara, ska man behöva lägga extremt mycket vikt för att den ska dra fullt ? Se klipp, (nästan så man ramlar av stegen)

Testade på en offerplanka som ska rivas, men är lite jobbigt på en stege/ över huvudet.

Eller är det jag som använder maskinen helt fel ?

Vet att man inte ska dra in den hur djupt som helt i en gipsskiva. Men frågan är mer om maskinen är defekt dvs om fjädern är för hårt spänt eller något
Hej,

Du har en slagskruvdragare som du använder till att skruva gips, den har generellt för mycket moment alldeles för stark samt att den slår/ knackar…
Lättare om du har en vanlig batteridriven skruvdragare om du inte vill köpa gipsskruvdragare som proffsen använder…
 
R Rejäl skrev:
Hej,

Du har en slagskruvdragare som du använder till att skruva gips, den har generellt för mycket moment alldeles för stark samt att den slår/ knackar…
Lättare om du har en vanlig batteridriven skruvdragare om du inte vill köpa gipsskruvdragare som proffsen använder…
Det TS har är en skruvautomat.
Dvs helt perfekt för gips.

Hen bör dock montera djupstoppet eller automatmagasinet.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
R
C Cerb skrev:
Det TS har är en skruvautomat.
Dvs helt perfekt för gips.
Men då saknas hela automatdelen i så fall?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men då saknas hela automatdelen i så fall?
TS, kör den naken just nu.. men gissar att det är för att demonstrera?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C Cerb skrev:
TS, kör den naken just nu.. men gissar att det är för att demonstrera?
Ja precis kör utan skruvmataren för att visa, men upplever den klen utan att man måste lägga ett många kg på den för att den ska orka ge full effekt, problemet är när man står på en stege måste man luta sig på maskinen för att dra in de sista mm som ibland behövs
 
Verkar ju som att något är galet, dom skruv automater jag har kört behöver bara ett lätt tryck eller "slag" så greppar driften och bitsen snurrar.

Är maskinen ny? Ser ny ut
 
L Lutte skrev:
Verkar ju som att något är galet, dom skruv automater jag har kört behöver bara ett lätt tryck eller "slag" så greppar driften och bitsen snurrar.

Är maskinen ny? Ser ny ut
Jo den är ny, aldrig testat någon automat innan då vet inte riktigt om det är normalt eller inte
 
Här tycker jag normalt i början, mot slutet tar jag i med min kroppsvikt därför kan jag sänka den djupare.
 
Hur beteer den som om du sätter dit fronten och kör full fart och kör någon skruv? Den kan ju vara så att den lever på fart och momentet den bygger upp.
 
det fungerar om man sätter rätt tyngd på maskinen
 
Lite tryck får man ju ha men inte kroppsvikten
Nu verkar du ju skruva i rätt hårda material så kanske är därför?
 
nino nino skrev:
Lite tryck får man ju ha men inte kroppsvikten
Nu verkar du ju skruva i rätt hårda material så kanske är därför
Är gips med träreglar bakom, det borde den väl ändå klara ?
 
D Datagubben skrev:
Är gips med träreglar bakom, det borde den väl ändå klara ?
Ja absolut
Det är ingen inställning på maskin då?
 
En 2500 är ju främst för träfiberskivor, gips är ju 4500 mer gjord för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.