Fick just min TS 55, och efter att jag ytterligare inskaffat 2 st förbindningsstycken (var förvånad av att de såldes styckvis, och till ett rätt hutlöst pris, 20€ / st, importören här i Finland är ännu sniknare än den i Sverige....) märkte jag att mina två skenor ser olika ut. Den ena har en vitaktig rätt hård kantlist, medan den andra har en svart, på övre sidan markant klibbig, list. Och nu menar jag alltså kantlistan mot bettet, det som man skall såga av vid första köret. SKall det vara så, har ni några erfarenheter?
 
aadler skrev:
Fick just min TS 55, och efter att jag ytterligare inskaffat 2 st förbindningsstycken (var förvånad av att de såldes styckvis, och till ett rätt hutlöst pris, 20€ / st, importören här i Finland är ännu sniknare än den i Sverige....) märkte jag att mina två skenor ser olika ut. Den ena har en vitaktig rätt hård kantlist, medan den andra har en svart, på övre sidan markant klibbig, list. Och nu menar jag alltså kantlistan mot bettet, det som man skall såga av vid första köret. SKall det vara så, har ni några erfarenheter?
På båda mina skenor är den list som sågas av svarta. Men någon har skrivit något om nya genomskinliga lister.

--- Mats ---
 
På Festools hemsida så e dom svarta.
zoom__fs_fssp_488467_z_01a.jpg
 
THE MACHINE skrev:
På Festools hemsida så e dom svarta.
[bild]
Jo, men som Mats skriver så finns det numera även transparenta lister. Du kan hitta den här tex.

Jag kollade för ett tag sedan i en butik, men då fanns den inte med i det svenska sortimentet. Vet inte hur det är idag...
 
Jodå det finns genomskinliga i Sverige!
 
på theofils imalmö som är störst på festool i Malmö området har dom inga genomskinliga lister merän på nya skenor och personligen tror jag att det är bättre med genomskinliga för att man ser märket man gjort på arbetsstycket.
 
Fredrik.engdahl skrev:
på theofils imalmö som är störst på festool i Malmö området har dom inga genomskinliga lister merän på nya skenor och personligen tror jag att det är bättre med genomskinliga för att man ser märket man gjort på arbetsstycket.
Då var vi på samma ställe och kollade. Snart fattar de kanske vinken ;)

aadler, du skriver att den svarta listen är "markant klibbig". Skall det tolkas som att den transparenta listen har sämre "bett" än den svarta? I så fall är det ju en nackdel. Å andra sidan skriver du att den transparenta är hårdare än den svarta, vilket jag välkomnar. Att man aldrig kan få det precis som man vill... eller?
 
inte heller på festool i malmö har dom lösa lister enligt kent
 
det är det vi pratar om
 
Fredrik.engdahl skrev:
det är det vi pratar om
Jo, men det jag undrade var om någon provat.
 
Bromma järn har den nya. 200kr+moms för 5 meter.

Har dock inte prövat den ännu.
 
Det är festool's nya standard på splitterskydden på skenorna så vitt jag förstått, Ingen dirrekt skillnad mot den gamla mer än att den inte fnasas lika mycket som den svarta.
 
Mina skenor jag fick i veckan hade transparenta lister.
 
Nimajneb skrev:
Mina skenor jag fick i veckan hade transparenta lister.
Har du hunnit testa dem? Tycker du att det skulle vara värt att byta ut ganska ok svarta lister mot de nya (om du har erfarenhet av de svarta dvs)? Jag kan vänta med att byta, men man är ju lite prylnisse...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.