Tänkte köpa lite bulk sandpaper till min RTS-400 eftersom jag inte får så bra resultat då jag kör med för stora, runda lidl papper som egentligen inte paassar. gjorde ett bord nyss och det var jäkla jobbigt p.g.a. detta, hyveln fick komma fram och det blev inte så bra som jag hade hoppats i slutändan.

Det är väl till stor del då man snålat med papprerna så jag tänkte köpa riktigt festool papper. Från tyska amazon kan jag få t.ex. 50x P80, 100x P220 och 100x P320 av deras Brilliant 2 för 75 euro med frakt. Lite dyrt men jag tror på att köpa i bulk än att köpa mindre mängder, frakten är bara 10 euro.

Men jag är inte hundra på kornstolekarna, eftersom jag nu bara kan ta 3st så undrar jag vilka 3 kornstorlekar har man mest nytta av?
 
Eller ska jag ta Abranet?
 
Beställde själv nyligen festool papper till en RO150. Körde på Granat 2, P80,P120,P180 i storpack, samt et 10pack P40 för de verkligen aggressiva.

Vad tänker du slipa primärt?
 
Trä mest, med och utan ytbehandling.

Börjat luta lite mot abranet nu efter jag läst på mera om det. T.om. festoolfolket verkar tycka om det, och det håller längre. Också ett finskt företag, kört om Mirka i Jeppo några ggr faktiskt.
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Trä mest, med och utan ytbehandling.

Börjat luta lite mot abranet nu efter jag läst på mera om det. T.om. festoolfolket verkar tycka om det, och det håller längre. Också ett finskt företag, kört om Mirka i Jeppo några ggr faktiskt.
Kanterna kan vara lite känsliga på abranet vilket lätt leder till att de försörs.
Jag har använt abranet, men för mig höll de mycket sämre då jag ofta slipar saker med kanter och har en förmåga att komma åt dessa ibland.
 
Jag tycker också att Abranet håller sämre.
 
Jag är nyfiken på vad du tycker om Abranet, har ej använt det på maskin. För trä använder jag Rubin, Färg granat. Mellanslipning brilliant.

Blir mest trä för min del och då P120+P180 efter hyvling. P80 kan vara bra ibland.
 
Abranet i maskin tappar slipförmågan väldigt fort tycker jag. Har bara kört i ek iofs.
 
C
Lyckas inte luska ut om det är samma papper som till LS-130, men till LS har det iallafall funnits en sortimentkartong med några papper av varje sort. Perfekt om man vill jämföra de olika papperna. Kanske läge att investera i en sådan och testa lite innan du bestämmer dig för vad du behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.