Vi har funderat länge på att snygga upp golven i övre hallen och kollat med golvläggare mm men jag funderar på att slipa golvet själv och sedan olja eller lacka. Det jag spar på golvläggare tänkte jag lägga på en Festool Rotex 150.

Har läst trådar här på forumet om personer som använt maskinen för att slipa ner trägolv. Har även läst amerikanska trådar om att man inte rekommenderar att köra handhållen småmaskin för golv även om de pratade mer om att slipa ner parkett vilket vårt inte är... så jag blev lite osäker om jag ska hyra en golvslip eller köra med Festool. Fördelen med Festool är att jag kan använda maskinen till andra snickerarbeten. Jag kommer förmodligen inte att slipa om så många golv.

Här är min ursprungliga tråd med bilder: http://www.byggahus.se/forum/golv/2...satt-att-fixa-fult-undergolv.html#post2036876

1. Antar att Festoolen med hård platta är bäst för jobbet?
2. Behöver jag en hyvel också i fall brädorna har bågnat?
3. Något annat jag glömt att tänka på?
 
Hur många kvadrat är det? Jag skulle knappt slipa nåt större än en skärbräda med Rotexen.
 
Ska du slipa golv ska du hyra en golvslip och kantslip annars får du det inte plant. Kommer se ut som skit om du försöker med en handhållen maskin.

Vad gäller kapacitet så är Rotex en snickerimaskin och inte kapacitet att slipa ett golv. Nu har jag bara en Rotex 125 men det går inte att jämföra med professionell golvslipningsutrustning.

Jag har slipat av ett furugolv med handhållen bandslip i en klädkammare en gång, kanske 0,5m2 och det var sjukt jobbigt och tog flera timmar. Det tar ingenting, går åt massor med band och blir ojämt. Inget att rekommendera på en yta som man ser.
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
När vi slipade vår altan ca 120m2
så hyrde vi en parkettslip som tog dom stora ytorna, men vi körde även en hel del med vår 150 rotex.

Fördelen med parkett slipen är väl hastigheten och att den jämnade/hyvlade av ojämnheter på trallen.
Fördelen med rotexen var mer kontroll, lättare att slipa brädorna utan att ta bort för mycket trä och att man slipper dammet.
Det beror helt på hur ditt golv ser ut idag och hur mycket som behöver slipas bort
Men jag hade inte varit rädd för att slipa ett mindre golv med rotexen.
 
Nu kollade jag på bilderna och såg dessutom att det är över 40m2.
Jag tycker fortfarande att det är en bra ide att köpa en rotex och prova.
Vi har haft stor nytta av våran, har slipat tak väggar och golv, använder den dessutom till att polera bilen.
 
Vi hyrda in firma för att slipa 7 rum med likadant golv, lätt de bästa pengarna vi har lagt på hantverkare (vi gör annars nästa allt själva). Han körde även Rotex på svåråtkomliga ställen och det syns skillnad.
 
Tack för råden! Det jag kan säga är att vi först och främst är intresserade av att förändra utseendet på golvet dvs slipa av lacklagret och kanske lite till och sedan olja in eller slaska på ett nytt lager lack. Kan man dessutom åstadkomma en liiiite bättre yta och gångkomfort så är det bonus, men jag är egentligen inte ute efter att planhyvla golvet eller liknande.

Det jag är rädd för med att hyra proffsutrustning är att jag inte är proffs. Hyr jag hem något kommer känns det som att jag måste lyckas, snabbt. Med en egen Rotex känns det som att man kan småpula lite, kanske slipa av golvet under flera omgångar under en vecka kanske. Att det tar kanske 3 gånger så lång tid effektivt är egentligen inte så viktigt.
 
Jag tycker att du ska hyra bra saker för golvet och sen köpa en ets 150 slipmaskin (eller kanske en mirka deros). Det är betydligt bättre slipmaskiner för finsnickeri än vad rotexen är. Dessutom är de billigare så du får en slant över till hyran av golvslipmaskinerna.
 
Skulle helt klart hyra en trägolvslip samt en kantslip. Fördelen med golvslipen r att med den diagonalslipar du först för att göra golvet jämnt och sedan slipar du i längdriktningen med slipen för att få fram ytan och "finnishen"
Jag tror inte att du kommer att bli nöjd med resultatet om du gör med Rotexen.
 
Ser att tråden är några månader gammal och antar att DarrenB redan slipat sitt golv(?) Hur gick det?

Tänkte iallafall addera att jag slipat 105kvm nylagd massiv Fiskbensparkett med handdriven 125mm excenterslip. Det tog på knäna men resultatet blev kanon och det tog ej mer än en dag heller. Då ska man veta att det inte var någon djup slipning som krävdes. Således är det naturligtvis inte optimalt men kan vara fullt görbart att använda ett dylikt verktyg för ändamålet.
 
  • Gilla
Sir Anton
  • Laddar…
Haha jag det har gått några månader men jag är också klar. Mot allas inrådan köpte jag en Festool 150 Rotex vilket var en investering för andra jobb också, och slipade själv. Jag har gjort det i omgångar då det passat schemat men jag tror inte att det tagit längre än sammanlagt 2 arbetsdagar. Jag började med att slipa bort lacken med ganska grovt 60-papper, sedan 80 och sen 120. Har kört med den hårda plattan för att få golvet plant. Självklart hade det gått snabbare med en inhyrd golvmaskin men jag har lärt mig mycket och övat med min "lilla" rotex 150!
Har 180-papper kvar men fick rådet att stanna där då jag ska betsa golvet vitt och betsen kanske inte skulle sugas in så bra om det var för finslipat. Kan tänka mig att betsa och se hur det känns för att sedan köra en omgång med 180 om det behövs. Funderar just nu på att nåta det för bättre komfort. Ska till sist lacka golvet.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag har slipat 90m2 med en Rotex 125 och det gick bra. Problemet för många med riktiga golvsilparmaskiner är att de tar för bra så man står där utan trä kvar i golvet.
 
Lyfter gammal tråd!

Är i samma situation med behov att slipa av ett gammalt golv som legat skyddat under masonite sedan 60-talet. Har alltså inget behov av större avverkning utan endast fixa till ytan för att sedan ytbehandla - troligtvis ljus vit pigmenterad olja eller vit golvlasyr.

Att Rotex 150 löser uppgiften känner jag mig säker på (ca: 20 kvm) men jag tänker mig att det kanske räcker med en Rotex 125. Den maskinen känns mer allsidig för andra projekt framöver samt att den kostar ”lite” mindre i inköp.

Vad tror ni, någon med erfarenhet av båda maskinerna?
 
V vilden skrev:
Lyfter gammal tråd!

Är i samma situation med behov att slipa av ett gammalt golv som legat skyddat under masonite sedan 60-talet. Har alltså inget behov av större avverkning utan endast fixa till ytan för att sedan ytbehandla - troligtvis ljus vit pigmenterad olja eller vit golvlasyr.

Att Rotex 150 löser uppgiften känner jag mig säker på (ca: 20 kvm) men jag tänker mig att det kanske räcker med en Rotex 125. Den maskinen känns mer allsidig för andra projekt framöver samt att den kostar ”lite” mindre i inköp.

Vad tror ni, någon med erfarenhet av båda maskinerna?
Som gammal trådstartare svarar jag gärna :)
Jag skulle ändå rekommendera 150mm. Den lilla extra ytan gör ganska mycket för att korta ner sliptiden både för större projekt som golv liksom mindre snickeriprojekt. Har inte ångrat storleken en ända gång och har aldrig känt att den är för stor. Du kan lätt fästa ett mindre stycke i arbetsbordet och dra några drag med 150:an och så är det klart, utan damm. En gång slipade jag en hel bänk, som skulle bli julklapp, på effektiv tid 1h. Av kanske 15-20 stora Festool-köp är 150:an i Top 3. Skulle aldrig byta bort den.

Problemet är snarare att du inte kommer åt hörn och vrår lika bra men å andra sidan gör du det inte heller med en 125:a. Jag har därför valt att komplettera med en deltaslip.
 
  • Gilla
vilden och 2 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Som gammal trådstartare svarar jag gärna :)
Jag skulle ändå rekommendera 150mm.
Det räcker för mig, tack för feedback. Har en Fein som jag hoppas duger till hörnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.