Det verkar vara många som är mycket nöjda med Festool RO 150.

Om man bara ska använda för eget behov i hemmet och vill ha en bra mångsidig maskin för att slipa allt ifrån möbler som ska laseras om till spackel i rum som renoveras, funkar Festool RO 150 bra för det eller lämpar den sig inte till spackel-damm?

Helst skulle jag vilja ha en maskin som jag ansluter till grovdammsugaren och inte behöva hyra en giraff eller liknande för att slipa väggar. Behöver man bredspackla och slipa så får man i värsta fall hyra en giraff.
 
Redigerat:
Maskinen klarar det säkert fint, men det är inte riktigt rätt maskin för jobbet. Den är rätt tung och kan avverka rejält, vilket inte är egenskaper som är de mest efterfrågade när du slipar spackel. Mitt tips är att hyra en giraff och köpa en abranet handslipkloss så har du hela slipningen av spacklet fixad. Sen kan du köpa en Festool ETS 150/3 för slipning av trä, den är mkt bättre att slipa med än rotex 150...å andra sidan tar den inte alls lika mycket, vilket kan vara segt om du slipar trä som bara är sågat, ej hyvlat. ETS är å andra sidan billigare än rotex. En mer allsidig maskiner är rotex 90, jag har dock inte mycket erfarenhet av den, men ska man bara ha en slipmaskin kan det nog vara bra, den kan mycket.
 
Gällande abranet: är det detta du menar: http://www.tipro.se/sv/artiklar/mirka-abranet-70x125mm-.html
Har inte hört talas om det tidigare. Det verkar vara en riktigt intressant produkt för lite pengar! Stort tack för tipset. Tror faktiskt att jag går på ditt tips. Här har man stått i rum och handslipat med sandpapper (riktigt skitgöra) och så ser man denna produkt... Då blir man glad, jag vill ju bli av med dammet när man slipar.

Vad är egentligen skillnaden mellan Festool ETS 150/3 och Rotex 150 (du verkar insatt). Jag blir inte riktigt klar över vilka maskiner som lämpar sig för vad, så alla andras erfarenheter uppskattas!
 
goldfish1977 skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan Festool ETS 150/3 och Rotex 150 (du verkar insatt). Jag blir inte riktigt klar över vilka maskiner som lämpar sig för vad, så alla andras erfarenheter uppskattas!
Jag har också funderat på det många gånger, men inte hittat någon bra förklaring. Ser fram emot kunnandet här, känner redan nu att jag inte kommer bli besviken :)
 
Rotexarna har två lägen, ett där slipplattan oscillerar (som en vanlig excenterslip) och ett där plattan roterar (som en vinkelslip). Det senare läget är aggressivt, dvs stor avverkning.

Nackdelen med Rotexarna är att de har en tyngdpunkt som påminner om just en vinkelslip. Man måste alltså se till att att hålla maskinen så att slipplattan ligger an som den skall. Inte omöjligt, men det kräver lite träning och koncentration. Tyngdpunkten på en ETS är däremot sådan att den "står rätt av sig själv" (på horisontella ytor förstås) och den är så välbalanserad att man kan slipa genom att dra den fram och tillbaks genom att hålla i dammsugarslangen om man tycker att det är kul.

Själv har jag en ETS150 och en RO90 - tycker att den kombon täcker in de flesta behoven.

Daniels tips om Abranet är riktigt bra. Det funkar kalas till spackel. Utöver sliparken som du länkar till behöver du även en slipklots (med dammsugaranslutning). Vill även minnas att det finns en större variant med teleskopskaft ämnad för slipning i tak.

EDIT: Såg nu att slipklotsen finns längst ner på den länkade sidan...
 
Tackar för svaren!

bygga_bo: är det då /3 du har på din ETS150 eller /5?

När du grovslipar och ska avverka lite mer, är det då RO du använder eller låter du det ta lite längre tid och använder ETS150?
 
Det är en 150/3.

Det ryms ganska mycket i ordet grovslipning, men grovt generaliserat kör jag med ETS:en om det är lite större plana ytor som skall förbli plana. RO:n har högre avverkning i Rotex-läget, men eftersom slipplattan är förhållandevis liten är det svårare att få det plant.

RO90:an briljerar när det kommer till renoveringsarbeten såsom slipa lister, trösklar, karmar och fönster eftersom den är liten/lätt/smidig och det är busenkelt att växla slipplatta (rund/trekant). När jag snickrar möbler osv använder jag inte 90:an så mycket, men det händer att den kommer fram när det slipas kanter o dyl eftersom det är enkelt att hålla den med en hand. När det gäller möbelsnickeri är oftast hyveln (maskin/hand) ett bättre verktyg slipen för att fixa till grova ytor.
 
Jag brukar använda ETS 125, den väger bara 1,1kg och har enhandsfattning vilket är en klar fördel när man ska slipa väggar tex. Jag tycker den avverkar helt lagom för att slipa väggar och är i stort sätt dammfri med tillkopplad dammsugare.
 
jonmo skrev:
Jag har också funderat på det många gånger, men inte hittat någon bra förklaring. Ser fram emot kunnandet här, känner redan nu att jag inte kommer bli besviken :)
Se bygga_bos svar, han har koll:)
 
För övrigt kan nog Mirka Ceros eller Deros vara ett intressant alterantiv till ETS 150. Detta baserar jag dock inte på någon vidsträckt egen erfarenhet utan bara på kortare provkörning.
 
Ja en Deros skulle vara ett väldigt bra alternativ . Men den är sjukt dyr
 
själv kan jag tipsa om en enkel 125mm ROS från tex makita eller dewalt samt att man kompletterar med en Rotex för de jobb som kräver avverkning.

Tex bo 5041 (tror det heter så) från Makita passar slangen från min MIDI som en smäck på (iochmed att den har gummikoppling som suger sig fast på makitan) och det är ju skönt. samma med 5031
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.