Hej forat!
Det skall fräsas profiler på fönsterbänkar, hyllor och annat och på sikt fällas in avställningsytor i sten i köksbänken. Klarar jag mig långt med en Festool 1010 (som verkar vara smidig och lagom till mycket) eller är den för klen för annat än just kantfräsning? Jag har inga planer på att fräsa fönsterprofiler eller lägga golvvärme framöver.. Jag förstår såklart att en riktig pjäs på 1,5-2kW klarar allt, men de verkar vara så väldigt klumpiga för det finlir som jag framförallt skall göra. Men eftersom fräsen kostar en slant så vill jag inte göra bort mig..
Är helt ny på det här med fräsning och har ingen aning om hur jag skall tänka..
 
Jag köpte en 1010 som min första (och hittils enda) fräs. Jag hade egentligen bestämt mig för en 1400, men på försäljarens inrådan köpte jag istället en 1010.
Det är en jättebra fräs och för min del har kraften aldrig varit du problem. Som hobbysnickare kan jag kasta på mig tiden att fräsa i flera steg om det skulle behövas.
Trots detta kan jag ibland ångra att jag inte köpte 1400:an som jag hade tänkt från början. 90 procent av tiden använder jag fräsen monterad i bord. Då spelar smidigheten ingen roll. Däremot saknar jag möjligen att ta större stål, som oftast har 12mm eller 1/2" skaft.
De gånger jag vill ha smidigheten i fräsen, skulle jag ofta önska mig en ännu smidigare "enhandsfräs".

Så i sann verktygsforumsanda är mitt råd att du ska köpa (minst) två fräsar; en lite större och en lite mindre. ;-)
 
pyro skrev:
...Det är en jättebra fräs och för min del har kraften aldrig varit du problem. Som hobbysnickare kan jag kasta på mig tiden att fräsa i flera steg om det skulle behövas.
Trots detta kan jag ibland ångra att jag inte köpte 1400:an som jag hade tänkt från början. 90 procent av tiden använder jag fräsen monterad i bord. ...
Jag köpte 1010 och hade som enda fräs i ett par år. På den tiden fanns inte 1400. Skulle jag köpt idag hade min första fräs blivit en 1400. Den är inte lika smidig, men smidig nog. Och den kan ta 12mm och halv tum skaft. Detta med smidigheten är inte så viktigt utom ibland, och likt Pyro får jag då säga att då vill man gärna ha en ännu smidigare fräs. Att stänga ute sig själv från 12 mm skaft däremot är en nackdel.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Skulle jag köpt 1 fräs att ha till allt hade det blivit en bosch gof 1600. 12mm och 1/2" spännhylsa känns som obligatoriskt på en allt i allo fräs, köper man en som bara klarar 8mm spännhylsor kommer man reta sig en dag, var så säker. Det finns fler/andra frässtål om man går upp till 12mm-1/2" och dessutom kan man sätta i en skaftförlängare för att inte tappa fräshöjd när man sätter fräsen i fräsbordet.

Boschen blir väl ganska smidig för finlir när man kör med fasta basen, fjädringsfunktionen behöver man egentligen inte jätteofta (inte jag iaf) men den är bra att ha.
 
Sticker ut hakan och..

Passar 1/2" i 12mm rakt av? :surprised:
 
FredrikR skrev:
Sticker ut hakan och..

Passar 1/2" i 12mm rakt av? :surprised:
Inte numera, precisionen är nu så hög att man bör ha båda storlekarna.

--- Mats ---
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Sticker ut hakan och..

Passar 1/2" i 12mm rakt av? :surprised:
Nej, den kommer du aldrig att få ner.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Taber skrev:
Hej forat!
Det skall fräsas profiler på fönsterbänkar, hyllor och annat och på sikt fällas in avställningsytor i sten i köksbänken. Klarar jag mig långt med en Festool 1010 (som verkar vara smidig och lagom till mycket) eller är den för klen för annat än just kantfräsning? Jag har inga planer på att fräsa fönsterprofiler eller lägga golvvärme framöver.. Jag förstår såklart att en riktig pjäs på 1,5-2kW klarar allt, men de verkar vara så väldigt klumpiga för det finlir som jag framförallt skall göra. Men eftersom fräsen kostar en slant så vill jag inte göra bort mig..
Är helt ny på det här med fräsning och har ingen aning om hur jag skall tänka..
1010 räcker utmärkt till det du tänkt sig. Naturligtvis får du ta mindre i taget än om du har en kraftigare maskin, men det betyder oftast bara att du behöver tänka till lite mera innan du sätter igång.

Sen är det absolut bra med en stor fräs i bord och en handhållen.

En annan sak är att du rätt snart kommer att ha lagt mer pengar på frässtål än vad fräsen kostade....

Men oavsett om det blir fler fräsar sen eller ej så är 1010 ett bra val. Jag har många fräsar idag men använder 1010 (o föregångare 1000) mest.
 
Tack för alla svar!
Jag har förstått att man har mycket nytta av ett fräsbord, det blir säkert ett sådant i framtiden. En GOF 1600 eller AEG MF 1400 KE som båda kommer med dubbla baser för fräsen verkar perfekta för att snabbt flytta motorn. Jag skall försöka klämma på dem och se hur de verkar. Men i dagsläget lutar det ändå åt en 1010 som kanske kompletteras med något kraftigare som monteras i bord i framtiden.
 
GMF1600 är den som kommer med dubbla, GOF är enbart insticksbas.
Så du inte råkar handla fel, om du är ute efter 2 basar. :)
 
Yes, stämmer, det var jag som blandade ihop bokstäverna.

Jag vet inte riktigt vad festoolen kan som inte Boschen kan, den väger ju mindre än boschen vilket är bra ibland och mindre bra ibland. Dock tror jag fixa boschbasen är grym, lägre tyngdpunkt och handtagen nära ämnet man ska fräsa, tycker tyngpunkten är viktigare faktor än maskinens absoluta vikt.

Åk o kläm på fräsarna innan du bestämmer dig.
 
Ola C skrev:
Yes, stämmer, det var jag som blandade ihop bokstäverna.

Jag vet inte riktigt vad festoolen kan som inte Boschen kan, den väger ju mindre än boschen vilket är bra ibland och mindre bra ibland. Dock tror jag fixa boschbasen är grym, lägre tyngdpunkt och handtagen nära ämnet man ska fräsa, tycker tyngpunkten är viktigare faktor än maskinens absoluta vikt.

Åk o kläm på fräsarna innan du bestämmer dig.
Har inte kört just den boschen. Men baserat på att ha använt 1010an tillsammans med massor av andra fräsar så skulle jag säga att den största styrkan hos 1010an är dammutsuget samt ergonomin med handtaget. 1010an är utmärkt på mycket annat också, men det är på de två nyss nämnda punkterna som skillnaderna brukar vara störst.
 
Jag har bara 1010:an. Jag har inte använt den jättemycket än, det var mest ett vill-ha-köp, men jag måste säga att jag inte kört den i botten kraftmässigt än. Jag har mest använt den till kantfräsning dock.

Smidigheten och ergonomin är helt överlägsna allt annat jag testat. Pistolgreppet skulle jag verkligen inte vilja vara utan, tycker att det är mycket bättre än exvis DeWalt 621. Dammupptagningen går inte heller av för hackor.

Nu har jag bara håll i, aldrig använt, 1400. Men jag tycker det känns som att man förlorar mer smidighet än man vinner i kraft. Vill man verkligen ha en annan setup så skulle jag säga en kraftig motherfucker i ett bord, och en pyttefräs för finlir.
 
Redigerat:
Jag har både of1010, of1400 och aeg mf 1400ke. Och jag använder nästan alltid of 1010 om jag inte behöver mer kräm. Dock måste jag säga att Aeg fräsen är extremt bra.
 
P
en oOF010 räcker långt.. men ska man fräsa mycket o djupt så blir den liten.. i somras så körde jag med min så den överhettades o slogs av.. nu har jag en AEG OF2050 för de grövre uppgifterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.