Det finns kits för att göra inlays med router. I pincip en bussing som används för att skära ut ett hål med hjälp av en mall, och sedan tar man bort en ring från bussingen och använder samma mall för att skära ut det som skall fällas in.

Är det någon som vet om det finns något sådant kit som passar till Festools routrar?

--- Mats ---
 
Inlay och intarsia är väl samma sak? Vad är en bussing? En kopierring? Minns att jag sett kullager gjorda för att sätta utanpå kopierringar, är det det du menar?

Till Festool OF1400 och OF2200 finns det adapterplattor (som Festool gör), för att använda bl.a. Porter-Cablekopieringar. Hittade bara till OF2200, men jag är rätt säker på att jag sett även den andra. Det måste bara finnas någon sort av dem som har den funktionen. Tror f.ö. att det var till såna jag såg kullagren utanpå.
 
Mr Handyman är nog rätt på det. Man kan åstadkomma samma sak med kopierringarna med diameter 24 respektive 40mm samt ett 8mm stål (om jag nu räknade rätt när jag köpte mina ringar). Det gäller bara att hitta en vettig combo av kopierringar samt frässtål. Adapter för att köra PC-ringar finns til 1010:an.
 
Ja det verkar väl vara samma princip som när man fräser ner en fräsplatta i ett fräsbord med hjälp av kopierringar.
 
Mr Handyman skrev:
Inlay och intarsia är väl samma sak? Vad är en bussing? En kopierring? Minns att jag sett kullager gjorda för att sätta utanpå kopierringar, är det det du menar?

Till Festool OF1400 och OF2200 finns det adapterplattor (som Festool gör), för att använda bl.a. Porter-Cablekopieringar. Hittade bara till OF2200, men jag är rätt säker på att jag sett även den andra. Det måste bara finnas någon sort av dem som har den funktionen. Tror f.ö. att det var till såna jag såg kullagren utanpå.
Jo portercables med kullager utanpå har jag hittat. Dock kändes det som att det var en lång promenad för att använda dem. Både en univesalplatta till Festool som tar portercables (den har jag troligen, för jag har fått något som förefaller vara samma till min Leigh jig), likt den du länkade till, samt en chuck som tar smala tum-frässtål (jag har 12 mm och 1/2 tum, men jag har inte smal tumhylsa och dimensionen på stålets icke skärande del har jag inte blivit säker på). Det sista vet jag dock att jag sett, tror till och med att jag kan köpa dem av Festool.

Den bigsnucke länkade till förefaller också rätt den hade jag inte lyckats hitta medan jag letade (toolbox hade inga bra bilder, men temerna lät lika så jag tror den är vad jag söker efter). Framförallt var det mm-dimensioner på det som nämndes. I gengäld måste jag då hitta en trend till festool platta. Dock använde de en väldigt stor fräs.

Hittar jag inge mm-set med färre än 10 mm stålskillnad får det bli portercable. Det fanns också många templates till porter cable varianten (med 10 mm frässtål blir många oanvändbara).

Byte av koperringar ger samma sak. Men det ger ett byte, och två separata ringar som ihop och efter ommontering skall ha perfekt dimensionsskillnad. Jag tror det är lättare att få bra passning om man bara tar bort en bussning.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Byte av koperringar ger samma sak. Men det ger ett byte, och två separata ringar som ihop och efter ommontering skall ha perfekt dimensionsskillnad. Jag tror det är lättare att få bra passning om man bara tar bort en bussning.
Det verkar finnas en bottenplatta/subbase som passar OF1400, man beställer den och anger vilken fräs man vill ha den borrad
till. http://www.trend-uk.com/en/SE/product/GB_5_S/
 
Mr Handyman skrev:
Det verkar finnas en bottenplatta/subbase som passar OF1400, man beställer den och anger vilken fräs man vill ha den borrad
till. [länk]
Tack, Jo där fanns alla delar, sökte vidare och hittade resten av detaljerna på toobox (1/4 tum fräs med 1/8 spiral, och en ring för att konverter 793an från trend från 7.9 till 14.x.

Så lösnignen finns, dock inte med metriska prylar, men det får jag nog helt enkelt acceptera som en engångsutgift Festool 1/4 tum fräshållare). Öppnar ju för fler möjligheter.

--- Mats ---
 
Beträffande centreringen av kopierringar, så borde avvikelserna i centrering ta ut varandra, så länge du inte vrider fräsen när du fräser och diametrarna stämmer. Jag skulle köra OF1400:an med metriska kopierringar och fräsar. I så fall kommer du att kunna använda vilken mall som helst, och ändå få det att stämma. Eller också har jag missuppfattat hela problemet.
 
mattiasp skrev:
Beträffande centreringen av kopierringar, så borde avvikelserna i centrering ta ut varandra, så länge du inte vrider fräsen när du fräser och diametrarna stämmer. Jag skulle köra OF1400:an med metriska kopierringar och fräsar. I så fall kommer du att kunna använda vilken mall som helst, och ändå få det att stämma. Eller också har jag missuppfattat hela problemet.
Om den alltid centrerar fel åt samma håll är det inget problem. Men om jag alltid följer en sida, säger vänstersidan av fräsen, och den med lilla kopierringen avvek en tiondel åt vänster, och sedan kör med stora rigen och den avviker med en tiondel åt höger kommer jag att få ett glapp på 2 tiondelar. Om mallen är symmetrisk på den sida som är motsatt åt det håll jag har fått en felcentrering (just i exemplet vänster, men det kunde varit fram eller bak eller ...) så jämnar det ut sig. Men om mallen är osymmetrisk åt den sidan får jag ett glapp som inte kan lösas (tänker ett "D" som exempel (jag har ine ritat upp det, men vill minnas att i fallet med cirklar kontra streck går det aldrig jämnt upp genom att bara minska i sidled). Det jag tänker är att med en bussning på och av så är troligen glappet mer riskfritt.

Minsta kopierring som gapar metriskt till nästa är 17 som till 24 har en fräs på 3.5 emellan. Går jag med portercable eller trend startar jag från 7.9 istälet för 17. Det har en betydelse när man passerar hörn (hur mycket hörnen måste rundas). Så jag börjar tro att om jag vill ha bra funktionalitet måste jag gå via tum.

--- Mats ---
 
Är inte helt säker på att jag hänger med där Mats, för om man har en baseplate från Trend kan man väl köra alla deras kopierringar och även Axminsters budgetvariant, och de finns ju i alla möjliga metriska storlekar. Däremot är det ju mycket användbart att ha kopierringar och även spännhylsa i tum eftersom många tillbehör bara finns i det.

Här är setet från Axminster. Den minsta kopierringen är 10mm i det metriska setet. Bland tumkopierringarna är 7,74mm den
minsta, men det blir lite jobbigare att räkna på, och jag förstår inte vilken fraktion det kan röra sig om heller. Är detta till någon hjälp eller är jag bara ute och cyklar?
 
Redigerat:
Och ser man på, Trend har ju en hel uppsättning med bussningar: Guide bush collars, här hos Miles Tools
 
Om du gör ett hål med en kopierring och en mall och skär ut ett föremål som skall passa i hålet med en mindre kopierring med samma mall, så kommer centreringen av kopierringarna kring fräsverktyget inte ha den minsta betydelse för hur inlägget passar i hålet. Vad du riskerar är placeringen av hålet. En tiondel eller två där kan inte rimligtvis ha någon betydelse? Eller är det något annat du vill göra? I så fall har jag missförstått problemet.

Tyvärr passar inte Trends Unibase speciellt bra till OF1400
 
Mr Handyman skrev:
Är inte helt säker på att jag hänger med där Mats, för om man har en baseplate från Trend kan man väl köra alla deras kopierringar och även Axminsters budgetvariant, och de finns ju i alla möjliga metriska storlekar. Däremot är det ju mycket användbart att ha kopierringar och även spännhylsa i tum eftersom många tillbehör bara finns i det.

Här är setet från Axminster. Den minsta kopierringen är 10mm i det metriska setet. Bland tumkopierringarna är 7,74mm den
minsta, men det blir lite jobbigare att räkna på, och jag förstår inte vilken fraktion det kan röra sig om heller. Är detta till någon hjälp eller är jag bara ute och cyklar?
Jag har redan köpt din tankegång ända sedan ditt toolbox mail. Både Trend och Portercable och amerikanarna (Rockler) har ett systemtänk kring detta där man har både tillgång till mallar, och ett set med bussingar. Trend är eventuellt bäst, men jag gissar jag redan har portercable plattor hemma till både OF1010 och OF1400 för min Leigh. Så vad jag tänkt göra är att investera in mig på en 1/4 tum och ett portercable set (minsta investeringen in i ett systemtänk). Eventuellt fortsätter jag med en Trend unibase till OF1010. Min förhoppning var att helst finna något till Festool, eller åtminstone metriskt, men jag hittar inget som passar ihop utan att man måste iväg till väldigt mycket större kopierringar och stora hopp i frässtål.

-- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Om du gör ett hål med en kopierring och en mall och skär ut ett föremål som skall passa i hålet med en mindre kopierring med samma mall, så kommer centreringen av kopierringarna kring fräsverktyget inte ha den minsta betydelse för hur inlägget passar i hålet. Vad du riskerar är placeringen av hålet. En tiondel eller två där kan inte rimligtvis ha någon betydelse? Eller är det något annat du vill göra? I så fall har jag missförstått problemet.

Tyvärr passar inte Trends Unibase speciellt bra till OF1400
Uschiamej, detta kommer att ge mig huvudvärk. Centereringsfel leder till att kopierringen kommer längre ifrån eller närmre frässtålet. Det jag tänkt göra är precis det du skriver. Och det innebär att jag kommer att byta kopierring. Om den ena gången hamnar till vänster och andra till höger kommer det att innebära att frässkilnaden i den felande riktningen blir den sammanlagda avvikelsen. Så långt är vi överens?

Sedan kommer frågan då om det har en betydelse. Om mallen är helt rund, är den helt symmetrisk, och då tror jag vi är överens om att om avvikelse tar ut varandra om jag använder den del av kopierringen som tar ut den första kopierringens fel.

Nu kommer då mitt problem, om vi istället tar en icke symmetrisk figur, ett D som exempel, då har jag svårt att se att det blir så. Jag har inte satt mig ned och räknat eller ritat ännu, utan nöjt mig med att resonera. Om du inte håller med om resonemanget får du ge mig en lite bättre föärklaring om varför, eller så får vi gå över till matematik. Jag känne mig inte det minsta säker på min sak, men jag är ännu inte övertygad om att jag har fel heller. Säg vi först skär ut "D"t med ena kopierringen, pefekt centrerad utom i riktning vänster. På vänster sida enkelt, rakt streck. På höger sida inte fullt så enkelt. I mitten av Dt är avvikelsen lika stor som längs det raka strecket. Över och under mitten är avvikelsen varierande enligt en cosinuskurva, noll högst upp och längst ner.

Om vi nu gör mallen med den andra kopierringen. Säg vi har en förskjutning av 0 i sidled och samma 0.1 som i det andra fallet i höjdled. Vad jag då tänker händer är att det raka strecket och mitten av Dt blir perfekt, som du säger teoretiskt sidskjutet, men det är allt. Däremot resten av bågen. Felet längst upp kommer att vara positivt, längst ner negativt, och felet följer en sinuskurva, inte en cosinus kurva. Maxavvikelsen blir om jag inte roterar fräsen, 2 gånger skillnaden.

Jag inser jag kan få ett nollfel, men bara om jag vet vilken amplitud och riktning första felplaceringen var, och amplituden är densamma på den andra, och jag väljer att rotera fräsen så att den sida ligger emot som motsvarar skillnaden i centreringsfelet. Men eftersom jag inte känner felet, kan jag inte göra det.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.