Hej, ska skaffa verktyg och maskiner till sommarstället som just renoverats. Hade egentligen tänkt skaffa bordssåg, kapsåg, etc men såg en video om Festool HKC 55 som verkar väldigt praktisk med skena. Kommer behöva såga till OSB, golvplankor på längden, kapa terrassvirke och såga ut hål till diskhon. Kanske även skära till ett par enkla garderobsdörrar och gira några bjälkar 100x100 för kraftigare odlingslådor.

När jag läser om Festool HKC 55 så känns det som den kan användas för allt detta och med bra resultat dessutom. Vad tror ni? Det enda som kanske blir aningen svårt är gerningen av 100x100 bjälkar.

Hade varit skönt om man bara behövde en maskin...
 
Någon?
 
Lite smått sugen på en också. Behöver en ny cirkelsåg och kikade först på sänksåg, men den här verkar vara mer vad jag söker.

Verkar vara smidigast med den kortare skenan dock och att man skaffar en standardskena för de gånger man behöver en längre.

Har du hittat några bra priser på sågen? Har inga problem att beställa från Tyskland etc.
 
Gera 100x100 och 100x150 kan man göra med en cirkelsåg med klinga av samma storlek, antingen vänder man på ämnet eller så avslutar man med fogsvans, jag föredrar det senare, sågen får fint stöd i det utsågade spåret, Jag tror nog att HKC är ypperlig för detta. Såga OSB går med vilken klinga som helst, med skena går det ännu lättare och det har ju HKC. Jag kan väl säga att jag inte äger en HKC eller använt någon men min tes är att om det går med en vanlig klinga så går det nog bättre med HKC. Såga golvbräder på längden gjorde jag senast idag med en vanlig Bosch klinga med sned sula utan vare sig anhåll eller styrbräda och det blev bra.
Däremot låter hålsågning för diskho vanskligt, att sänka en cirkel för att göra uttag är inte att rekommendera, det finns bättre doningar för det, tex handöverfräs eller sticksåg. Men ska skivorna bara kapas? Ja då är Cirkeln ypperlig.
 
H Huzzbutt skrev:
Gera 100x100 och 100x150 kan man göra med en cirkelsåg med klinga av samma storlek, antingen vänder man på ämnet eller så avslutar man med fogsvans, jag föredrar det senare, sågen får fint stöd i det utsågade spåret, Jag tror nog att HKC är ypperlig för detta. Såga OSB går med vilken klinga som helst, med skena går det ännu lättare och det har ju HKC. Jag kan väl säga att jag inte äger en HKC eller använt någon men min tes är att om det går med en vanlig klinga så går det nog bättre med HKC. Såga golvbräder på längden gjorde jag senast idag med en vanlig Bosch klinga med sned sula utan vare sig anhåll eller styrbräda och det blev bra.
Däremot låter hålsågning för diskho vanskligt, att sänka en cirkel för att göra uttag är inte att rekommendera, det finns bättre doningar för det, tex handöverfräs eller sticksåg. Men ska skivorna bara kapas? Ja då är Cirkeln ypperlig.
Att bara tippa ner klingan på fri hand är vanskligt. Men många cirklar har bra funktion för att sänka ner i underlaget och i kombination med skena går det fint.
 
H Huzzbutt skrev:
...antingen vänder man på ämnet eller så avslutar man med fogsvans, jag föredrar det senare, sågen får fint stöd i det utsågade spåret, Jag tror nog att HKC är ypperlig för detta.
Ja, med fogsvans sista biten låter som en bra idé. Så blir det.
 
nanowire nanowire skrev:
Att bara tippa ner klingan på fri hand är vanskligt. Men många cirklar har bra funktion för att sänka ner i underlaget och i kombination med skena går det fint.
Har du testat detta med HKC 55? Gick det bra?
 
M mvs skrev:
Har du testat detta med HKC 55? Gick det bra?
Jag har ingen hkc. Har däremot en KSS60 och en KSP55 och med dem går det bra. Men långt från lika smidigt som med sänksåg.
 
M mvs skrev:
Har du testat detta med HKC 55? Gick det bra?
Både HK55 och HKC55 har inbyggd funktion för sänksnitt. Jag har båda modellerna, men har bara använt funktionen med HK55:an. Det fungerar alldeles utmärkt, med känns lite konstigt första gången, när man är van vid rörelsen i TS55.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Både HK55 och HKC55 har inbyggd funktion för sänksnitt. Jag har båda modellerna, men har bara använt funktionen med HK55:an. Det fungerar alldeles utmärkt, med känns lite konstigt första gången, när man är van vid rörelsen i TS55.
Det låter ju kanon! Är du i övrigt nöjd med HKC55?
 
Pinsamt att säga, men jag har inte använt batterimodellen ännu. Den nätdrivna HK55 är jag mycket nöjd med. Mycket tveksamt om man behöver en dedikerad sänksåg om man har en HK/HKC.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har kört en del med HKC och även TS55 och jag skulle inte säga att HKC ersätter sänksågen helt men ska man bara köpa en av dom blir det HKC.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har kört en del med HKC och även TS55 och jag skulle inte säga att HKC ersätter sänksågen helt men ska man bara köpa en av dom blir det HKC.
Tack. Ja, det blir nog en HKC med kortaste skenan plus en längre för att skära OSB och andra skivor.
 
M mvs skrev:
Tack. Ja, det blir nog en HKC med kortaste skenan plus en längre för att skära OSB och andra skivor.
Tänker du då en standard FS styrskena för den längre? Vilken längd i sånt fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.