Ja, läser man rubriken på Festool hemsidan så behöver jag naturligtvis bägge... ;) Dessutom även Rotex, Planslip, Deltaslip och en Duplex. Men två saker talar emot detta. Dels priset, dels att jag skulle få ännu mer beslutsångest varje gång jag skall slipa. Bara att välja papper är ju en hel vetenskap. Alltså bara en maskin just nu. (OK, det är priset som är största problemet. Många slipar skulle jag nog kunna leva med.)

En Makita bandlslip har jag dessutom redan så eventuell grovslipning bör jag klara med den.

Den vanliga motfrågan är naturligtvis vad är det jag skall göra och vilka behov jag har. Svaret är som vanligt att det vet jag inte. Jag får helt enkelt försöka fokusera på vad som är aktuellt för tillfället och bortse från vad jag eventuellt kanske skulle kunna vilja göra någongång i framtiden.

Det som ligger allra närmast är stavlimmad bänkskiva/hyllplan i ek från Rusta som skall förvandlas till en enkel låg hylla. Denna skall dessutom med nuvarande möblering placeras mellan soffa och väg som ett sideboard vilekt innebär att bara översta skivan blir synlig. Ett i mitt tycke perfekt övningsobjekt med hänsyn till ytbehadling och finish. Blir det fel så är det ingen som ser. ;)

Mina ambitioner i övrigt är att kunna göra lite enklare möbler och inredning. För tillfället kan vi nog tänka oss att utgångsmaterialet är MDF eller olika färdiga skivor, stavlimmade eller annat limträ. Alternativt hyvlade brädor (Rikt- och planhyvel finnes också). Jag utgår alltså från hyvlat material. Jag tycker om träets utseende så målat är inte det jag tänker på i först hand. Skall det byggas i MDF blir det naturligtvis tvunget. Om jag förstått saken rätt så ställer en oljad, vaxad eller lackad yta större krav på slipningen än en målad yta. Tvärtom mot vad jag egentligen tänkte mig från början.

Ett annat önskemål/krav är att det blir så dammfritt som möjligt. Efter att ha fått prova Daniel_Ns ETS 150/3(det var väl 3?) i våras så hade jag i princip bestämt mig för denna. Nu är det höst och det går knappast att stå ute längre så då måste min gamla B&D bytas ut. Jag har i princip bestämt mig för ETS 150/3 men vill gärna ha lite synpukter på om jag tänkt rätt. Om jag förstår det hela rätt så blir det grövre slipning och större avverkning med ETS 150/5?

När vi träffades några stycken hemma hos mig i våras så byggdes det bla en torsion box. Vi använde då Daniel_Ns ETS för att slipa av ojämnheter (nivåskillnader) mellan bitarna innan "locket" lades på. Jag tyckte nog att avverkningen var ganska hyfsad på den också. Jag läste nu i en annan tråd att Ezcobar som också var med har en ETS 150/5. Har du några kommentarer till skillnadena och varför du valde just 150/5?

Eller är det någon som tycker jag är helt fel ute som snöat in på just en ETS för det behov jag försöker beskriva?

PS
Daniel och Ezcobar, ursäkta att jag pekar ut er men förhoppningen är att det då ivarjefall finns någon som förstår vad jag yrar om. :)
 
Först och främst, ETS150 är den bästa slipmaskin jag använt så se mig som lätt partisk. Likväl är den skitdålig på att komma åt i innerhörn, man behöver flera olika maskiner för att täcka in allt normalt slipbehov.

Daniel har nog en ES150/3 men skillnaden mot ETS150/3 är försumbar. Det handlar inte om slipresultatet utan lite förbättrad elektronik (driftssäkerhet) och någon balansvikt i mekaniken (ergonomi).

Har du ingen Rotexmaskin skulle jag säga att jag tror att 150/5 är bättre för dig. Dock har du ju en Makita bandslip så det argumentet faller. Min rekommendation blir ETS150/3.

Sist men inte minst så vill du nog köpa den hårda (blå) slipplattan till maskinen. Jag har bara kört den med den mjuka (vit) men den upplever jag som för mjuk, risken att runda kanter är stor. Inbillar mig att den hårda plattan gör sig lika bra på ETS150:an som på RO125:an som blev otroligt mycket bättre med just den styvare plattan.
 
Jag tackar för tipset om slipplattan. Det skall jag ha i åtanke.

phl skrev:
Daniel har nog en ES150/3 men skillnaden mot ETS150/3 är försumbar.
Var skrev du 3 istället för 5? ;)

Jo, hörnen får jag ta när det problemet kommer. Den aktuella hyllan ser ut som ett H "med tak" och är öppen så där har jag inga svåra hörn. Men det kanske är knivigt att komma åt i kanterna med excentern utan att skava på sidan intill? Jag har ju en PMF 180 också men jag har faktiskt aldrig slipat med den så den tänkte jag inte på.

Den slip jag har idag är en B&D multislip, kommer inte ihåg vad den heter. Men där kan man byta platta så den skall fungera som planslip eller deltaslip också. Den är inte jättebra, väsnas som ett flygplan och dammar som attan. Men till nöds kan den ju få vara kvar där det behövs för att komma åt.

Annars tänkte jag mig generellt att det skulle gå att slipa så mycket som möjligt innan delarna sätts ihop. Dvs att jag i princip gör en "byggsats" med nästan färdiga bitar innan jag sätter ihop det hela. Är det ett mindre bra sätt att arbeta? Jag antar att det inte blir bra att olja/vaxa innan limning tex.
 
Redigerat:
Nej, skillnaden är ETS och ES :)
 
Redigerat:
phl skrev:
Först och främst, ETS150 är den bästa slipmaskin jag använt så se mig som lätt partisk. Likväl är den skitdålig på att komma åt i innerhörn, man behöver flera olika maskiner för att täcka in allt normalt slipbehov.

Daniel har nog en ES150/3 men skillnaden mot ETS150/3 är försumbar. Det handlar inte om slipresultatet utan lite förbättrad elektronik (driftssäkerhet) och någon balansvikt i mekaniken (ergonomi).

Har du ingen Rotexmaskin skulle jag säga att jag tror att 150/5 är bättre för dig. Dock har du ju en Makita bandslip så det argumentet faller. Min rekommendation blir ETS150/3.

Sist men inte minst så vill du nog köpa den hårda (blå) slipplattan till maskinen. Jag har bara kört den med den mjuka (vit) men den upplever jag som för mjuk, risken att runda kanter är stor. Inbillar mig att den hårda plattan gör sig lika bra på ETS150:an som på RO125:an som blev otroligt mycket bättre med just den styvare plattan.
Skall du bygga möbler så behöver du kunna polera. Skall du måla så behöver du kunna polera. Vad du än gör behöver du kunn slipa. En Rotex är en excenterslip med polerfunktion. 125:an har ett slag på 3.6 mm, 150 på 5 mm (lika mycket som ETS 150/5). Köpte en Rotex efter mycket vånda i fjol, oh sedan dess tackar jag min lyckliga stjärna för denna stjärnsäljare (vill minnas det var Daniel som fick mig att ta steget).

Jag skulle inte klara mig utan excenterslip, och heller inte utan polermaskin. Det var värt pengarna att köpa Rotexen. Den ihop med DTS400 som också är ett lyft utan like gör att jag kan slipa nästan allt, tills det skall bli riktigt grovslipat. Då har jag en bandslip, som ofta inte är bättre än Rotexen (grov skiva och polerfunktionen på Rotex är otrolig på att avverka). Min gamla deltaslip, samt planslip står enbart i ett hörn. Fingerslipen kommer dock fram.

Skulle jag köpa om idag skulle jag köpa Rotex. Ibland vill jag ha en 150, men trots allt skulle jag idag köpt en 125a om jag köpte igen. Köper nog en linjärslip innan jag köper en 150.

Så även om excenterslip är vad du behöver, varför tvinga dig själv att senare köpa en polermaskin för att du inte nu köpte en Rotex? En Rotex kan slipa en ekskiva spegelblank (finns ett youtube klipp som visar det här i forumet).

--- Mats ---
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag håller inte med dig. Har iofs aldrig polerat med min RO125 (kan du inte berätta vilka av alla de förbannade plattorna och paddarna jag borde äga för ändamålet), dock är Rotexen bökig att använda. Det tar några timmar sedan kan man bemästra den men likväl är det en tvåhandsslip som kräver att man är aktiv i sitt slipande. ETS150:an kör sig själv. Man kan utan problem köra den med enhandsfattning, till och med på vertikala ytor. Den har dessutom stor slipyta (ja, det har RO150 oxo).
 
Jag har en ES 150/3. Är otroligt nöjd med den. Precis som PH skriver så är en hård platta en stor uppgradering.

Angående rotex eller ETS så beror det lite på vad man ska göra. Jag har båda och skulle jag bara tillverka möbler hade jag tagit ETS:en. För lite mer allmänt bruk är rotexen naturligtvis mer mångsidig.

Angående att polera - jag lackar sällan utan brukar finputsa och sen olja eller vaxa för hand. Då behövs ingen maskin för polering. För den som börjar bygga möbler så kan man komma mycket långt utan en polermaskin. Trots detta förstår jag absolut Mats poäng med att det kan vara smart att slå två flugor i en smäll. Icke desto mindre har jag som sagt möjlighet att välja på es 150/3 och rotex 150 och det blir i princip alltid 150/3 för att den är små mycket smidigare att jobba med.

Angående 150/3 eller 150/5 så var valet för min del lätt. Rotexen har 5mm sliprörelse och då kändes 150/3 som ett bättre komplement. I övrigt tror jag egentligen inte att skillnaderna (avseende avverkning och slutresultat) mellan 150/3 och 150/5 är så väldigt stora. Detta sagt utan att testa dem side by side. Men eftersom 150/3 fortfarande har en rejäl avverkning, som absolut räcker till det du beskriver att du ska göra, och kostar lika mycket som 150/5 samt dessutom har en annan sliprörelse än rotexen (som du kanske vill köpa längre fram) så känns den helt klart som rätt val i detta fall.
 
phl skrev:
Jag håller inte med dig. Har iofs aldrig polerat med min RO125 (kan du inte berätta vilka av alla de förbannade plattorna och paddarna jag borde äga för ändamålet), dock är Rotexen bökig att använda. Det tar några timmar sedan kan man bemästra den men likväl är det en tvåhandsslip som kräver att man är aktiv i sitt slipande. ETS150:an kör sig själv. Man kan utan problem köra den med enhandsfattning, till och med på vertikala ytor. Den har dessutom stor slipyta (ja, det har RO150 oxo).
När vi pratar om svårbemästrad förutsätter jag vi pratar om i rotex läge. I excenterslipläge är 125an en enhandsslip, vilket kanske inte 150 är (äger bara 125). Den är större och klumpigare än ETSen, eftersom den gör två saker. Hade jag haft båda hade jag valt den minsta som gjorde samma sak, Ser att Daniel har den lyxen. Hade jag ockå gärna haft, och hade jag kört med 150 hade det kanske varit nödvändigt, men inte för 125an (ett skäl jag valde bort 150 var att jag inte kunde få den att fungera med en hand).

Du borde givetvis äga alla plattor och paddar, köpa/äga skiljer från att använda. Så här tänker jag:
  1. Man kan i princip inte sanda plant, bara få ytan slät, inte plan. Plan ytan skapar man med hyvel.
  2. Den hårda plattan är bäst om man skall jämna ut små punkter i en slät yta (ta väck knotter ovanpå ytan, typ damm i färg, spackel på yta, ...) Den hårda plattan är dessutom lättast att använda när man passerar kanter, skillnaden är enorm på hård och inte hård platta.
  3. Mjuk platta är bäst när man avverkar mycket, eller riskerar att få skräp i slippappret (färg) då den ser till att upphöjningar från rester i slippapret trycks in i plattan, istället för att som med hård platta utgöra en höjd som hindrar resten av slippparet att nå materialet, vilket leder till att man raspar bara en del av ytan (förstör ytan och får dålig avverkning).
  4. Medelplatta är mitt emelllan
  5. Körtekniken är enkel: Luta maskinen så den har mest tryck på den del av skivan som rör sig bort från kanten. Denna ytterst lilla lutning förvandlar maskinen till ett fromt lamm, då den inte längre försöker kasta sig ut över kanterna.
  6. Med rotexläge på kör aldrig in sidan av plattan i en kant som är 90 procent uppåt från maskinens slipyta (sidan på ett skåp monterat i en botten till exempel). Det förvandlar direkt maskinen från slipmaskin till kugghjulsgreppad klättermaskin och den sticker iväg. I excenterläge är det inget problem men bör ändå inte göras.
Sandpapper likväl som polering: Börja med det finaste som snabbt nog tar bort de repor du vill bli av med. Det är inte lönt köra P1000 papper om du skall ta bort repor från 120 sandning. Skall du till en fin yta (1000 papper) kommer du troligen dit snabbast om du stegar dig genom pappren och polermedel. 120 papper slätar din yta, 150 papper tar bort repor från 120 papper, 180 papper från 150, 240 från 180, P320 från 240, P400 från 320, ... Jobar du i mjukt material kan du hoppa lite, men ju hårdare trä, ju minde hopp kan du göra. Polering är samma sak, men hårdhet kommer nu från både valt material (lack, färg, ...) samt tortktid du tillåtit (ju längre det torkar, ju hårdare). Polish 6000 är en rubbing och kan ta bort repor från sandpapper 2000, Polish 8000 kanske kan göra det, men inte på väl torkad hård yta. Polish 8000 kan polera 6000, Polish 10000 kan polera Polish 8000.
För färg, var inte rädd för att använda sandpapper, det går att polera (har själv inte vågat mig på grövre än P1000, tänk på att för att ta bort reporna skall du i princip stega dig uppåt genom papper grövre än det du använt). Men använd det för hand (usch ja, nu har jag köpt mig en kork till handsandpapper, om Bengt läser detta sitter han troligen och flinar. Gissningsvis kommer inlägg från mig att om ett år handla om fördelen av 5 mm kork på hårdträ, jämfört med enbart kork. Vägen till elmaskiner är givande och kul, men vägen från elmaskiner till handverktyg är ännu mer givande och jobbet med dem roligare).

För olja, använd filtarna (fortfarande inte gjort, som Daniel skriver är olja som gjort för att behandlas för hand). För rubbing/polish, använd skumgummi. För rubbing (Polish 6000) använd medlgrovt skumgummi, för de andra använd fint skumgummi. Lammhätta är farlig, den tar hårdare än skumgummi, men ger ett bättre slutresultat. Använd den om du vill, men inte förrän tidigast polish 8000.

Någon öppnade mina ögon för detta med grit, och publiserade en tabell över amerikansk och europeisk standard för grit här på forumet. Från P25 till P240 är dessa två standarder samma. För papper finare än så är amerikansk (utan P) mcket finare än europeisk, det vill säga ett amerikanskt 400 papper är mycket finare än P400. I sverige säljs både P och inte P papper. Kolla noga. Böcker om finish brukar ange amerikansk standard.

--- Mats ----
 
Mina erfarenheter är att rotex 125:an är svårbemästrad i excenterläget. I rotexläget kör jag den utan vidare med en hand. Jag vet att detta är kontraintuitivt.
 
Mats Bengtsson skrev:
För olja, använd filtarna (fortfarande inte gjort, som Daniel skriver är olja som gjort för att behandlas för hand). För rubbing/polish, använd skumgummi. För rubbing (Polish 6000) använd medlgrovt skumgummi, för de andra använd fint skumgummi. Lammhätta är farlig, den tar hårdare än skumgummi, men ger ett bättre slutresultat. Använd den om du vill, men inte förrän tidigast polish 8000.
Nu är jag jobbig men jag har faktiskt försökt att leta upp exakt vilka paddar som ska vara till vad. Har du några Festoolnuffror på de olika paddarna?

Antar att du kör med Festools polermedel?
 
phl skrev:
Nu är jag jobbig men jag har faktiskt försökt att leta upp exakt vilka paddar som ska vara till vad. Har du några Festoolnuffror på de olika paddarna?

Antar att du kör med Festools polermedel?
Jepp, Festools polermedel (mest för att jag köpte dem, moderna bilmedel är troligen bättre). De med våffla är för hologramputs, inget jag provat. Nedanstående är hur jag använder dem, men det finns ingen Festool beskrivning i Sverige. Någon dag kommer någon att ge oss ett nummer på en amerikansk manual för detta, som innehåller precis hur man gör, inkusive hur man häller på de olika medlen på de olika svamparna och hur snabbt de torkar (rubbingen är den enda som torkar).. :)
  • Medel Rubbing svamp (orange): PS-STF-D125X20-M-OCS/5 (5 pack, du skall köra en svamp per rubbing och per färg/lack/...)
  • Fin polersvamp (vit) PS-STF-D125X20-FX/5 (5 pack, samma skäl som ovan)
  • Finfin polersvamp (svart) PS-STF-D125X20-SF-OCS/1 (1 pack, används bara för högglans)
  • Polerfilt mjuk, PF-STF-D125X20-W/5 (hård heter -H/5), tveksamt köp
  • Rubbing: MPA 6000/1
  • Finslip: MPA 8000 /1
  • Högglanspoler: MPA 10000/1
  • Rengöring MPA-F (tveksamt köp)
  • Lamullshätta: LF-STF-D125/5 (farligare än man tror, det finns att köpa i ental, men numret ger 5-tal, köp istället på Colormix).
Kan du berätta var jag billigast köper dessa på nätet? Har slut på svamparna...
--- Mats ---
 
oj oj jag började ju med ett långt inlägg i frågan så då skall jag naturligtvis förvänta mig långa svar. :)

Jag får nog läsa några gånger och smälta det hela. Själva maskinen är alltså det minsta problemet. Jag hade annars tänkt mig att man slipar några gånger med finare och finare papper, sedan på med olja, lack, färg eller vad det nu kan vara. Nu skall det tydligen poleras, rubbas, fyllas och jag vet inte allt....

Men jag tror nog ni ligger några utvecklingssteg före mig när det gäller ytbehandling. Hittils har jag mest intresserat mig för hur man åstakommer material i rätt mått med rätt vinklar och sedan hur dessa kan sammanfogas. Redan att limma verkade ju nästan vara magi ända tills jag fann att många svar avslutas med att "...vanligt vitlim duger också bra...".

Finns det inget lika bra svar när det gäller ytbehandling. Typ: "...vilken olja som helst duger lika bra..." så jag har något att börja med. Ja, förresten, till denna första skapelse hade jag tänkt att köra med Osmo Hårdvaxolja som jag inbillar mig kunde vara snyggt. Kräver den också 23 lager med olika grad av polering emellan eller kan man bara slipa ner till lämplig finhetsgrad med sandpapper?
Eller är det att häda? :)

Förresten, i vilket skede skall jag använda mina fina Veritas sicklar med hållare som jag köpte i ett svagt ögonblick?
 
jac skrev:
oj oj jag började ju med ett långt inlägg i frågan så då skall jag naturligtvis förvänta mig långa svar. :)

Jag får nog läsa några gånger och smälta det hela. Själva maskinen är alltså det minsta problemet. Jag hade annars tänkt mig att man slipar några gånger med finare och finare papper, sedan på med olja, lack, färg eller vad det nu kan vara. Nu skall det tydligen poleras, rubbas, fyllas och jag vet inte allt....

Men jag tror nog ni ligger några utvecklingssteg före mig när det gäller ytbehandling. Hittils har jag mest intresserat mig för hur man åstakommer material i rätt mått med rätt vinklar och sedan hur dessa kan sammanfogas. Redan att limma verkade ju nästan vara magi ända tills jag fann att många svar avslutas med att "...vanligt vitlim duger också bra...".

Finns det inget lika bra svar när det gäller ytbehandling. Typ: "...vilken olja som helst duger lika bra..." så jag har något att börja med. Ja, förresten, till denna första skapelse hade jag tänkt att köra med Osmo Hårdvaxolja som jag inbillar mig kunde vara snyggt. Kräver den också 23 lager med olika grad av polering emellan eller kan man bara slipa ner till lämplig finhetsgrad med sandpapper?
Eller är det att häda? :)

Förresten, i vilket skede skall jag använda mina fina Veritas sicklar med hållare som jag köpte i ett svagt ögonblick?
Sicklar??!!! :) De skall du använda direkt efter du handhyvlat brädorna, vilket du gör direkt efter du maskinhyvlat, sågat och limmat dem. De ger ett bättre resultat att sandpappra på, och en del skulle nog säga att om du sicklar rätt behöver du inte sandpappra.

Lösningen på det du är ute efter heter olja, motsvarigheten till universallösningen vitlim heter danish oil. Men den duger inte till allt, antalet lager och typ av olja beror också på hur tålig yta du skall ha, hur mörk, och vad den skall stå ut med. Vårt matrumsbord har aldrig sett annat än olja (dränkt i, torkad av, gniden i, upprepat ett par gånger, polerat med (RYS: en excenterslip med lamullshätta fäst undertill, det var innan jag fick min Rotex (fick är att överdriva Festools priser en aning)...). Skall ytan vara riktigt tålig skall du ha lite mer än bara vanlig olja i oljan. Lektyren på området är otrolig, en bok eller två är mycket rekommenderat.

--- Mats ---
 
Låt inte mats skrämma upp dig för mycket. ;) Med noggrann slipning och osmo hårdvaxolja kommer du att få otroligt fint resultat. Sen kan man, som med allting annat, utveckla.
 
Daniel_N skrev:
Låt inte mats skrämma upp dig för mycket. ;) Med noggrann slipning och osmo hårdvaxolja kommer du att få otroligt fint resultat. Sen kan man, som med allting annat, utveckla.
Errhhmmm, jo, ja, det ser lättare ut när jag läser ditt inlägg. Så menade jag också, fast jag använt en annan olja... :blushing:

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.