De största fördelarna jag upplevt är att den är väldigt lätt och det är enkelt att byta skär och att den kommer i systainer. Det sistnämnda är iofs bara en fördel om man kör det systemet. En annan fördel är att man kam köpa anordningen för stationärt bruk.

Den enda nackdelen i mitt tycke är att den inte har plug-it-sladd. Men det kan man leva med.

För övrigt tycker inte jag att det skiljer speciellt mycket mellan olika märkens elhyvlar. Det är ju ett ganska rätt framåt jobb den ska göra. Fast 1800kr för en hyvel med Festool-kvalité gör att man egentligen inte behöver fundera två gånger.
 
Vad är du missnöjd med hos B&D-hyveln? Jag har både en EHL65 och en kinamaskin från Clas Ohlson. Jag kan faktiskt inte påstå att resultaten blir så jättemycket bättre med EHL65:an. Har du något annat på vill-ha-listan?

Edit: Kanske en riktig handhyvel för samma pengar?
 
Redigerat:
S
bra hyvel. men värt priset? nej!
 
mattiasp skrev:
Vad är du missnöjd med hos B&D-hyveln?
Främst att den sätter igen så lätt.
 
Är det någon som har eller har använt enheten som gör den stationär och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
jonmo skrev:
Är det någon som har eller har använt enheten som gör den stationär och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag köpte en sådan för ett par år sedan och skulle tippa på att kostnaden utslagen per användningstillfälle ligger över hundralappen. Mao har jag inte använt den speciellt mycket, men å andra sidan sett har jag också en full-size rikthyvel...

Med tanke på att hyvelns sula används som riktbord när den är monterad i hållaren så funkar arrangemanget förstås inte någon vidare till lite längre arbetsstycken. Men det är väl heller inte tanken... Se det snarare som ett verktyg för att snygga till ytor med, som även rätar upp det på kortare sträckor. Ett typiskt exempel är en list där man vill snygga till en sågad yta.

När hyveln är monterad i hållaren använder man hyvelns anhåll. Tyvärr är det långt ifrån optimalt. Det är ganska lågt och även i kortaste laget. Dessutom känns det lite vingligt (även om det förmodligen inte påverkar funktionen) och det går inte att vinkla om man skulle vilja det. Jag tycker att det är synd att Festool inte satsat på att fixa till ett separat anhåll till hållaren som är designat för just det användandet. Men då hade å andra sidan sett hållaren förmodligen kostat det dubbla...

Angående hyveln i sig så tycker jag att den är bra. Fina snitt och utmärkt spånuppsamling (med dammsugare). Har man fler Festoolverktyg saknar man dock plug-it anslutningen. Dock tror jag - som mattiasp är inne på - inte att den är så vansinnigt mycket bättre att den är värd de extra pengarna. Hade jag behövt en ny idag hade jag förmodligen sneglat på en Bosch eller Makita. De finns till schyssta priser i tex UK.
 
P
ja det är en grymt fin hyvel men är man inte bländad av den svartgröna färgen så har makita/bosch/dewalt mfl lika bra hyvlar! om inte bättre?

sen avsaknaden av plugit kabel är lite synd.. nu har ju denna hyvel flera år på nacken så dom lär nog uppdatera den snart..
Skulle gärna se Felders Silent spiral Cutter i en Festool hyvel :wow:
 
Är det något annat än Plugit™som har tillkommit?
 
Ser ut att ha fått greppvänligt gummi på handtaket oxo :) Tänk om det voro sådan tur att man kan byta de båda mittersta bitarna i plastchassiet för en rimlig peng och få en EHL med Plugit!
 
mattiasp skrev:
Är det något annat än Plugit™som har tillkommit?
Varför kan jag inte se en EHL 65 med plug-it? Ångrade de sig?

/Andreas
 
fiskbuggaren skrev:
Varför kan jag inte se en EHL 65 med plug-it? Ångrade de sig?

/Andreas
Det ser inte bättre ut. Var en annan bild i söndags.
 
Stefan N skrev:
Jag kan uppdatera hur jag gjorde med hyvel.
Jag fick tag i en sån här makita för drygt 1300:- då tyckte jag det kändes som en bra affär. [länk]
Jag har ställt krav på att alla mina elverktyg ska vara förvarade i låda och det är det inte så många som klarar heller (förutom Festool såklart).
Var det vanlig UK kontakt på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.