Hej

Egentligen skulle jag vilja ha en Festool Domino men då jag är en fattig stackare har jag funderat på en Lamellfräs istället, typ Dewalt DW682.

Det är ju många som säger att styrkan hos lamell-kexen inte är så bra så då är jag sugen att använda vanliga träplugg istället.

Det vore väl ganska bra med en lamellfräs/Domino med vanlig borrfunktion, då vore det enkel att rikta in borrhålen både på djupet och bredden.

Närbild av en Dewalt DW682 lamellfräs mot vit bakgrund, fokus på verktygets främre del.
Jag tänker mig maskinen ovan men istället för att det kommer ut en sågkling kommer det ut en borr.

Det finns ju en massa borrmallar och man skulle nog kunna använda men de flesta av dessa känns plastiga. Handöverfräsen skulle man nog kunna använda men det känns lite meckigt att ställa in allt.

Har ni sett något liknande?
 
Mafell har precis vad du söker för 500 selmor...
 
Ja, Mafell DD40P, kommer dock ut två borrar snarare än en. Vet ej vad 500 semlor betyder men den är i alla fall ordentligt dyr och jag väljer hellre Dominon än Mafellen.
 
richardtenggren
Du får säga till frun att du köpte den billiga varianten då, dvs lilla Dominon ;)
 
Selma Lagerlöf var på de gamla tjugorna. Så 500*20 = 10000 SEKetas.
 
  • Haha
swe.jocke
  • Laddar…
@Mattsan33 Triton har en sådan, men den är ganska usel. Kanske den går att få bra om man orkar att pilla lite.
Länk till Amazon Tyskland: Triton TDJ600

 
Triton TDJ600 är en liknande som Mafellen fast kostar en bråkdel. Har ingen själv så vet inte hur bra den är.
 
C capture skrev:
Triton TDJ600 är en liknande som Mafellen fast kostar en bråkdel. Har ingen själv så vet inte hur bra den är.
Så gott som alla recensioner jag har sett så håller den inte måttet. Saker skevar, inga bra anliggsytor, inställningar som glider.
 
Den nya Mafell duo doweller verkar ha fått ett förenklat arbetssätt som är mer likt en vanlig Kexmaskin. Jag var väldigt nyfiken på att köpa en sådan men valde att gå på en Lamello zeta p2 som jag hittade på blocket. Det finns eller fanns en ”billig” men bättre kopia på den gamla mafellen som tillverkades i Spanien. Går att hitta ibland begagnad i Tyskland. Casals CDW710 även såld som Freud FDW710
https://www.wellindal.es/bricolaje/casals/espigadora-710-w-18500-rpm-8-mm-cdw710
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.