Hej, tänkte köpa en dammsugare och ha den kopplad till slipmaskin när man målar om
Hemma, slipar tapet och sågar trä och ibland mdf.

Har tittat på ct Midi och ct26, 26 är ganska dyr ca 7000 medans man kan hitta ct15 för 3000 och midi för 4000. Kommer jag behöva ct26? Kan tillägga att jag använder en cyklon vid hyvling osv när mycket matriklar avverkas.
 
D Datagubben skrev:
Har tittat på ct Midi och ct26
Jag köpte först en midi men sålde av och köpte 26 sen, större och längre slang (5m i mitt fall) utan att tappa nåt i sugkraft. Och köper du en begagnad så ta en med nyare slangen, den är fantastisk jämfört med dom gamla.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag köpte först en midi men sålde av och köpte 26 sen, större och längre slang (5m i mitt fall) utan att tappa nåt i sugkraft. Och köper du en begagnad så ta en med nyare slangen, den är fantastisk jämfört med dom gamla.
var det den nyare Midi du hade eller den äldre versionen ? Vill ha festool för vill ha en dammsugare med bättre filter förmåga än tex någon billigare grovdamsugare när man slipar inomhus vid små grejer, tex måla om dörrar eller dörrfoder. Hur var filterings förmågan mellan Midi och 26an ? Tycker du den släppte ut mycket damm ? Och hur är 26an när det kommer till den aspekten?
 
Hade den gamla midin, ingen av dom dammar tycker jag speciellt mycket. Autostart med bt-batteri eller via sladd är nice.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hade den gamla midin, ingen av dom dammar tycker jag speciellt mycket. Autostart med bt-batteri eller via sladd är nice.
tack, men du hade köpt 26an igen om du skulle köpa en ny eller hade du gått på nya Midi?
 
Jag har en 26:a som jag är mycket nöjd med. Dock så rullar den bara runt på golvet i verkstan. När saker ska göras i huset tycker jag den är för klumpig att släpa in. Den är rätt stor och framförallt tung när säcken börjar bli full. (Fundera på vad 26l spackel väger). Jag bor i ett 1,5 plans hus och efter att ett par gånger burit min 26:a upp och ner för trappan kompletterade jag med en ctl sys för att smidigare kunna släpa runt dammsugaren i huset. Nu är den ju extremt liten så vid lite större jobb kommer 26:an fortfarande in ibland.
Försöker nog egentligen bara säga att om du ska flytta runt dammsugaren mycket så ska man inte underskatta smidighet som ett urvalskriterie. Men 26:an är en väldigt bra dammsugare.
 
P pyro skrev:
Jag har en 26:a som jag är mycket nöjd med. Dock så rullar den bara runt på golvet i verkstan. När saker ska göras i huset tycker jag den är för klumpig att släpa in. Den är rätt stor och framförallt tung när säcken börjar bli full. (Fundera på vad 26l spackel väger). Jag bor i ett 1,5 plans hus och efter att ett par gånger burit min 26:a upp och ner för trappan kompletterade jag med en ctl sys för att smidigare kunna släpa runt dammsugaren i huset. Nu är den ju extremt liten så vid lite större jobb kommer 26:an fortfarande in ibland.
Försöker nog egentligen bara säga att om du ska flytta runt dammsugaren mycket så ska man inte underskatta smidighet som ett urvalskriterie. Men 26:an är en väldigt bra dammsugare.
Tack för ditt svar, varför jag mest sneglar mot 26an är för att som jag uppfattar det som den enda modellen som man kan köpa hepa filter till? Egentligen räcker tex midi storleksmässigt för mig, men syftet med köpet är främst att kunna framöver köra dammsugaren inomhus kopplad till slipmaskin utan att behöva sanera hela huset efter.
P pyro skrev:
Jag har en 26:a som jag är mycket nöjd med. Dock så rullar den bara runt på golvet i verkstan. När saker ska göras i huset tycker jag den är för klumpig att släpa in. Den är rätt stor och framförallt tung när säcken börjar bli full. (Fundera på vad 26l spackel väger). Jag bor i ett 1,5 plans hus och efter att ett par gånger burit min 26:a upp och ner för trappan kompletterade jag med en ctl sys för att smidigare kunna släpa runt dammsugaren i huset. Nu är den ju extremt liten så vid lite större jobb kommer 26:an fortfarande in ibland.
Försöker nog egentligen bara säga att om du ska flytta runt dammsugaren mycket så ska man inte underskatta smidighet som ett urvalskriterie. Men 26:an är en väldigt bra dammsugare.
tack för ditt svar, men om man utgår från vilken damsugare som skickar ut renast luft, då måste väl ändå 26an ha flest valmöjligheter till filter och påsar?
 
D Datagubben skrev:
Tack för ditt svar, varför jag mest sneglar mot 26an är för att som jag uppfattar det som den enda modellen som man kan köpa hepa filter till? Egentligen räcker tex midi storleksmässigt för mig, men syftet med köpet är främst att kunna framöver köra dammsugaren inomhus kopplad till slipmaskin utan att behöva sanera hela huset efter.


tack för ditt svar, men om man utgår från vilken damsugare som skickar ut renast luft, då måste väl ändå 26an ha flest valmöjligheter till filter och påsar?
Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket på vad det finns för alternativ gällande filter och påsar. Jag kör fortfarande med samma filter den kom med (fast det kan nog vara dags att byta egentligen) och samma sorts påsar. Gissar att det är samma som typ som en midi skulle komma med. Påsarna upplever jag som mycket bra och tror egentligen att enda alternativet skulle vara en flergångspåse, vilket jag tycker känns som ett onödigt sätt att exponera sig för allt det damm man försöker skydda sig ifrån från början. Jag dammsuger inte så mycket så jag förbrukar kanske en låda påsar per år max, och då tycker jag att kostnaden för orginalpåsar är hanterbar.
Vad gäller filter har jag noterat att det säljs filter som är märkta "hepa" men som jag förstått det är det i huvudsakligen på den amerikanska marknaden. Vidare har jag också uppfattat det som att "hepa" är mycket av en marknadsföringsgrej som ofta inte säger så mycket, eftersom det finns olika hepa-klassningar och utan att speca vilken säger det egentligen ingenting. Jag har ingen källa på detta utan detta är som sagt bara mina egna tankar som mycket väl kan vara helt ute och cyklar. Det jag däremot vet är att L:et i CTL är en klassning som gäller på den europeiska marknaden, som för all del inte ska vara tillräcklig på en dammsugare för yrkesmässigt bruk där trädamm genereras men som faktiskt är väldigt bra iaf när det gäller luftkvaliteten på det som skickas ut. I situationen ovan bör man egentligen ha en M-klassad dammsugare, men skillnaden är bara att en sån har en mätning på genomströmningen och varnar användaren om luften blir stoppad och flödet för lågt. Det är samma filter i Festools L- och M-klassade dammsugare. Tittar man på specen på mängden partiklar en L- resp. M-klassad dammsugare får släppa ut är det mindre partiklar i utblåset än i det är i luften i de flesta svenska städer. Jag slipar glatt på med båda mina ctl-dammsugare inomhus utan att jag upplever varesig partiklar i luften eller att jag tycker saker runt omkring blir orimligt dammigt. Det dammar garanterat mer från det som inte kommer in i dammsugaren från början än det som blåser ur dammsugaren. Är det det enda som får dig att tveka så kan du sluta att fundera över det. Alla dammsugare i L-serien är oerhört kompetenta dammsugare och eftersom det är just L-klassade så garanterar det att kvaliteten på det som släpps ut är fullt OK inomhus luft. (Med vissa undantag om det du faktiskt dammsuger är extra farliga partiklar såsom asbest etc. Då ska man ha H-klass)
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Har en CTL26 sedan många år, använder den privat och den levererar varje gång. Håller med lite av det @pyro skriver att den blir tung att släpa runt inomhus mellan våningarna när den börjar bli full.
Har köpt en slät och längre slang som ännu inte är uppackade. :oops:
Har inte botaniserat något vilka filtermöjligheter det finns. Men är, efter alla år, nöjd med den. :ok:
 
Kompletterade ctl26:an med en mini som är sjukt mycket smidigare. 26:an har jag satt hepa-filter på och även cyklon framför så den är ganska stationär. Vad jag förstått så har alla (ct/midi/mini) ungefär samma prestanda så det handlar väl mest om smidigheten jmf med hur ofta man måste byta påse och möjligheten till bättre filter? Slipar man mest tar det ändå ett tag att fylla en mini och med en cyklon före så behöver man aldrig byta. Men just möjligheten till bättre filter gör ju att ctl26:an ändå känns värd om man står ut med storleken/vikten.
 
D d-o skrev:
Kompletterade ctl26:an med en mini som är sjukt mycket smidigare. 26:an har jag satt hepa-filter på och även cyklon framför så den är ganska stationär. Vad jag förstått så har alla (ct/midi/mini) ungefär samma prestanda så det handlar väl mest om smidigheten jmf med hur ofta man måste byta påse och möjligheten till bättre filter? Slipar man mest tar det ändå ett tag att fylla en mini och med en cyklon före så behöver man aldrig byta. Men just möjligheten till bättre filter gör ju att ctl26:an ändå känns värd om man står ut med storleken/vikten.
Så du köpte hepa filter till den? Har du nya eller gamla modellen? Tycker det är något oklart med hepa till mini och midi då vissa hemsidor skriver att det är till gamla modellen. Hur tycker du sugkraften skiljer mot 26an?
 
Tror inte det finns hepa till mini/midi, inte när jag letade runt senast iaf. Det är väl just det som är lite synd, annars hade jag klarat mig med en mini och cyklon. Jag upplever inte att det är nån skillnad i sugkraft mellan ct/mini men jag har inte gjort nån direkt jämförelse heller. Nån liten skillnad borde det ju vara för ctl26 har mycket större filter (och kanske därför det bara finns hepa till den) men inget som begränsar sugkraften på minin vad jag märkt. Det är väl mest tanken på att det antagligen kommer ut mindre skit från 26:ans filter. Har gamla modeller av båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.