Går och funderar på att så till på en Festool dammsugare CTL MINI. Är det något att ha? eller ska man välja en annan?

Jag har en kompis som har en CT-mini, och han ångrar sig att han inte skaffade en större, tex. en CT-midi eller en CT 22. Själv har jag en 22:a med evighetspåse. Jag är mycket nöjd. CT 22 till 55(?) har samma motor. Endast behållarens storlek skiljer sig. Jag tror inte att det finns evighetspåsar till de mindre.

I det senaste numret av Fine Homebuilding testade de dammsugare. Festool vann med sin 33:a och Feins Dustex II kom tvåa. Den senare är betydligt billigare så det kan vara idé att kolla upp.

Fein Dustex II Staubsauger 1300 W

Edit: Det brukar finnas paketlösningar med Multimaster TOP och dammsugaren. Ett gyllene tillfälle att skaffa en Multimaster om du inte redan har en.

Det beror lite på vad du skall ha den till och vad du får betala..

Vi har både en mini och en CTL33 och skall sanningen fram så använder vi absolut mest minin. Den stora brukar vi ta med till byggena och koppla till byggsågen, och sedan får den stå där tills det är dags för slutstädning..

Den lilla brukar få åka med i bilen och den kopplar vi till diverse handmaskiner.. Det är inte ofta jag upplever att den är för klen - MEN - påsen får man ju såklart byta med jämna mellanrum. Det är det enda negativa med lillen.

Jag ska primärt använda den till handmaskiner.

Gillar att den är liten och smidig att ta med sig, men är lite orolig att jag kommer att tycka att den är för klen och ångra att jag inte köpte en större tex CT22

Tror inte du kommer att tycka att den är för klen för handmaskiner...
Visserligen är det skillnad i kraften på dem - fast det är också rätt mycket skillnad i hanterbarhet - och pris!

Min 33a står stationärt under sågbordet,man slår bara sönder den(och annat)om man ska bubba runt den!Minin är så mkt smidigare.
I vissa fall är 33an nästan för stark,tex om man slipar med Ds100an så sugs den nästa fast(fast man kör på sköldpaddsläge),där fungerar Minin mkt bättre(fast jag tror att det är samma motoreffekt på dom??)!
Vilken man ska välja beror ju helt på hur man ska jobba med dammsugaren,det enklaste är nog två........

"What dear? No, that's not new, I've had that green thingy for ages!"

Vad är det egentligen för skillnad mellan en CTL och en CTM? Hittar inte längre någon webbkatalog att kolla upp det i...

Ctl är för icke hälsovådligt damm(om det nu finns?)!Ctm är certifierad för dammklass M,hälsovådligt damm!Fast det är samma filter och påsar!?
Ctmn är lite dyrare.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Friggebo skrev:
Ctl är för icke hälsovådligt damm(om det nu finns?)!Ctm är certifierad för dammklass M,hälsovådligt damm!Fast det är samma filter och påsar!?
Ctmn är lite dyrare.
Okej, tack för det!

Vad är en "evighetspåse"? Kan man på något vis tömma och återanvända den hur många gånger som helst? Är det artikel: "Longlife-filtersäck Longlife-FIS-CT 22 " enligt Festools sida?

JPW skrev:
Okej, tack för det!

Vad är en "evighetspåse"? Kan man på något vis tömma och återanvända den hur många gånger som helst? Är det artikel: "Longlife-filtersäck Longlife-FIS-CT 22 " enligt Festools sida?
Ja, det är den. Fungerar även för slipdamm osv.

Mattiasp> hur länge har du haft din longlife ? för jag kollade priset på longlife och den kostar 1010:-+moms enligt festool och det är rätt saftig

5 st vanliga kostar 290:-+moms
20 st vanliga kostar 1070:-+moms

Jag har haft den ungefär ett år och tömt den kanske 10 gånger. Den är fortfarande i nyskick. Jag har i huvudsak haft den kopplad till bordssågen, sänksågen, Rotexen och fräsen. En gång lånade jag ut CTL22:an och fick tillbaka den med en massa damm från betongbilning. Det gjorde mig något förargad. Jag fick vända ut o in på påsen och blåsa lätt med tryckluft. Sen blev den som ny igen. Jag försöker att sluta att låna ut grejer numer. Med blandad framgång.

Hej Mattiasp
Jag börjar tröttna på de dyra påsarna och funderar på evighetspåsen med allt vad det innebär av dammiga tömningar. Men menar du att den inte klabbar igen av det finaste slipdammet? Räcker det att skaka den för att få den att suga bra igen?

Påsen är faktiskt förvånansvärt bra men om jag uteslutande skulle suga gipsdamm, skulle jag nog överväga att använda engångspåse. Jag har även en Alto Aero 840 som fulsugare.

mattiasp skrev:
Jag har en kompis som har en CT-mini, och han ångrar sig att han inte skaffade en större, tex. en CT-midi eller en CT 22. Själv har jag en 22:a med evighetspåse. Jag är mycket nöjd. CT 22 till 55(?) har samma motor. Endast behållarens storlek skiljer sig. Jag tror inte att det finns evighetspåsar till de mindre.

I det senaste numret av Fine Homebuilding testade de dammsugare. Festool vann med sin 33:a och Feins Dustex II kom tvåa. Den senare är betydligt billigare så det kan vara idé att kolla upp.

Fein Dustex II Staubsauger 1300 W

Edit: Det brukar finnas paketlösningar med Multimaster TOP och dammsugaren. Ett gyllene tillfälle att skaffa en Multimaster om du inte redan har en.

Har precis beställt Dustex 2, för dryga 2000 SEK inkl. moms, typ.
Då ingen annan på forumet verkar referera till denna,. kan jag återkomma med rapport när jag fått den. Gillade specen och priset är ju som sagt under Festools, även om maskinen kanske inte riktigt håller den klassen. Förväntar mig annan nivå än Kärcher, Alto dock.

/Alko

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.