Funderar på att köpa en Festool CXS 10.8v, jag undrar bara hur mkt den pallar?
Skruva trall? Skruva spånskivor?

Har redan Makita 18v & Panasonic 14v skruvdragare & knackare, samt Bosch 10.8v dito.
Så till tunga jobb som grova träskruv & borrning har jag redan resurser.

Vill dock ha en extrafin liten kvalitets maskin, och CXS lockar mig.
 
Hur tycker du Boschen funkar för trall och skivning?
 
FredrikR skrev:
Hur tycker du Boschen funkar för trall och skivning?
Anv bara knackaren, och den är ok. Dock har Bosch 10.8v för stora handtag tycker jag. Skruvdragaren har jag aldrig ens provat. Den bara ligger i lådan ;)
Men jag förstår vad du menar.
 
:)
Jag har använt min blåa 10,8 till både skivning och trall.
Inga problem med ork, men visst, att ha ett laddat batteri på g är inte fel.
Vid trallskruvning uppskattar jag dock tyngden hos min 14,4V dragare, men till skivning tycker jag 10,8an funkar bra.
Jag gissar iom. ovanstående att en CXS kommer orka med, men att batteriet måste laddas mer frekvent.
 
CXS klarade fint av att skruva min trall. Tyckte batterierna räkte länge. Det ena tog i alla fall inte slut innan det andra var laddat.
 
Kört ganska hårt med min CSX (Kika bara så att du inte lägger fingrarna på 1.3Ah modellen då det nu finns 1.5Ah) inte direkt skruvat trall men en hel del K-plyfa på regel och den är potent helt klart och jag tycker att den ligger sjukt mycket bättre i handen är övriga 10.8V modeller jag provat (läs Bosch).
Visst att den kanske går bet på en 6x100 skruv i massivt regelverk men det hade jag inte direkt räknat med att den skulle klara från början.
Min går mer som "montage dragare" och så använder jag stora dragaren när det skall till större saker.
Värt att notera är att borrchucken endast tar upp till 8mm på CXS.

I övrigt tycker jag att den är prisvärd - För att vara en Festool, skön egonomi, bra batteritid, smidig, känns knappt när man hänger den i bakfickan men den perfekta byxkroken. Så allt som allt - Jag är supernöjd med min CXS.
 
Tackar för synpunkterna, blir till att åka och kika på en då :)
 
slacker skrev:
Värt att notera är att borrchucken endast tar upp till 8mm på CXS.
Kan ju även notera att maskinen har FastFix så om man vill kan man ju snäppa på en 10 eller 13mm chuck.
 
Hej, har nu kört med CXS ett tag. Först tyckte jag att den var lite klen (jämfört C12) men tycker nog att den är helt okej ändå. Kör ju nästan alltid på hastighet 2 och när lite mer kraft krävs så får man helt enkelt köra på 1:an istället.

Har i huvudsak skruvat herrgårds panel till undertak i carport (50 m2), OSB och gips på väggar (80 m2) samt gles takgips (50 m2) med gått resultat. Allt "över huvudet" jobb har den varit skön att jobba med. Bälteskroken är kanon, en av marknadens bästa. Däremot var den inget vidare att försöka skruva regler med, då fick C12:an plockas fram.

Som de flesta andra som köpt den som komplement använder jag den trots allt i 8 av 10 fall.

Ångrar inte köpet...
 
Jag beställde ett cxs set från vetktygsproffsen.se
2500kr inkl moms, riktigt bra pris!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.