Hej!
Har precis införskaffat en CTL 26:a (och en RO 90 DX FEQ-plus samt en Metabo lf 724s lackfräs), funderar dock över vilket "städset" som ska tillföras, några rekommendationer?

Kommande projekt rör främst trapprenovering inkl räcken samt fönsterrenovering från grunden, dvs omkittning, borttagande av färg, ommålning med linoljefärg etc. Har även ett skåp som ska slipas och ommålas. Mot bakgrund av detta vore även en Duplex LS 130 nice...

Tycker själv att det vore bra att ha en antistatisk 36mm slang, så sneglar mot hantverkarsetet inkl systainer. Tilläggas bör att jag sedan tid har en Bosch GAS25 med tillbehör, vilken kommer användas till grovstädning...

///Rickard
 
Jag har hantverkarrengöringssettet (D 36 HW-RS-Plus) men är inte helt övertygad om dess förträfflighet. 36mm-slangen är ett måste, fogmunstycket, "sugpenseln" samt möbelmunstycket är standardtillbehör men fungerar utmärkt och används mycket. Däremot är mattmunstycket (golvmunstycket i hantverkarkittet) samt det delbara metallröret rätt dåliga. Munstycket har två centrerade hjul baktill vilket gör det tradigt att köra runt på golvet och det delbara röret sitter inte ihop tillräckligt bra. Vill du köpa Festool hade jag kollat på någon av deras andra golvmunstycken.

Krasst sett fungerar det utmärkt med rör + golvmunstycke från valfri skrotad dammsugare eller för den delen nytt från butik.
 
OK, bara 36mm AS slang kostar 1500, systainer 700, så 2300 för hantverkssetet kändes OK, men blir väl bara skaffa slangen och leta på tippen (hemma:cool::wow:).

Finns någon åsikt om längd (eller diameter), räcker 3,5m eller gå upp till 5m, en 4m 50mm AS slang kostar ganska exakt lika mycket...

///Rickard
 
Köp hantverkarstädsettet från Tyskland. Tror jag gav runt 1500 spänn inklusive frakt för något år sedan. SÅ roligt är det inte att betala premium :)

Jag tycker 3,5m räcker till det jag använder dammsugaren till, dvs till maskiner samt grovstädning vid renovering i huset. 50mm-slangen är rätt otymplig.
 
Jag köpte "Städset för verkstad", jag tycker att det munstycket funkar bra och att det var en 36 slang till detta. :)
 
Vad är förträffligheten med 36 mm slang istället för 27 mm? Vad blir den faktiska skillnaden förutom diametern?

Desuttom pratas det om att man ska kunna köpa en Stihl-slang som fungerar till Festool - någon som vet vilken slang det är man menar?
 
Skillnaden ligger i sugkapacitet. Det blir otroligt mycket bättre sug med 36mm-slängen. Tycker knappt 27mm-slangen fungerar att städa med, dels beroende på att den stryper flödet, dels att det lätt fastnar småbitar i den när man städar.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Tack för svar - klart intressant. Det ska väl även finnas en 50 mm slang för Festools dammsugare? Är det då att tolka att det blir ännu högre flöde? När är det egentligen man då vill använda en 27 mm slang?

Som jag tolkat inläggen så är det väl mest 36 mm sugslang som folk brukar rekommendera.

Så för att komma ner lite i pris så får jag försöka hitta en Stihl-slang, eller finns det några nackdelar?
 
Nimajneb skrev:
denna fungerar till ett bra pris
[länk]
Den verkar väldigt transportvänlig i varje fall... ;)

CO pytteslang.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spiralsugslang i flatpack, hade inte ens Ikea klurat ut:D
 
Är detta 36 mm slang? Fungerar anslutningen på Festools dammsugare eller behöver man byta ut?

Nimajneb skrev:
denna fungerar till ett bra pris
[länk]
 
Anslutningen till dammsugaren är densamma.
Handtagskröken passar tex rätt in i GCM 8S
Hurvida andra rör och munstycken passar för olika fabrikat får man nog mäta sig till.
Diametern på slangen vet jag inte men den funkar till skillnad från 27mm slangen utmärkt att dammsuga med.
 
Strålande, då tackar jag för tipset. Bara att prova helt enkelt! :)
Jag antar att det är en Festool-dammsugare du har så att den passar även i anslutningen mot dammsugaren? :)
 
Redigerat:
Ja har en 26E och slangen härstammar från min gamla Alto 25.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.