Hej,
Inser att jag löper stor risk med att starta denna tråd men behöver ventilera.

Jag har idag Festools 18 volts system och är nöjd. Vill helst inte ha fler system, men inser att Festool har en helt annan prisbild än t ex Bosch.

Jag är i behov av en multi och en tigersåg. På sikt kanske även en ny sticksåg, men inget akut.

En snabb prisjämförelse:
Festool 18 Bosch 18 Bosch 230
Multi 2800 1350
Tiger - 1500 1200
Batteripkt 0 1500

TOTALT 2800 4350 1200
4000

Ovan pris för Festool är Bosch 230v inlagt, alla maskiner är nakna förutom lådor.
Så för 350 kr mer landar jag med batteri-tiger.
Nackdelarna är ett till batterisystem och lådsystem. Fördelar är att slippa 230v till tiger, lägre kostnad för eventuellt nya verktyg samt två leverantörers utbud.

Vad anser församlingen?

/J
 
Antar att du inte förväntade dig något enkelt svar på frågan....:)

Jag skulle ta en Makita 3070 tiger med sladd och en Bosch Multi med sladd och en Festool stickis med batt om jag var du.....med motivet att du får riktigt bra maskiner och bara ett batterisystem.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Antar att du inte förväntade dig något enkelt svar på frågan....:)

Jag skulle ta en Makita 3070 tiger med sladd och en Bosch Multi med sladd och en Festool stickis med batt om jag var du.....med motivet att du får riktigt bra maskiner och bara ett batterisystem.
Hej,
Makitan ser onekligen trevlig ut med pendling.
/J
 
Om du är öppen för ytterligare ett system så är kanske Makita 18v intressant? Jag har använt bosch mycket i jobbet men har kört på Makita hemma. Det som avgjorde det var Makitas utbud på trädgårdsverktyg. Gött att köra trimmer osv på samma batterier. Där tror jag Bosch (blå) ligger lite efter.

Rent kvalitetsmässigt så är det väl hugget som stucket. Jag har varit nöjd med båda.

Tror Dewalt har en del trädgårdsverktyg också.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Har bosch batteri tiger. Den hade mått väldigt gott av ordentlig pendling. Avverkningen är lite sådär.

Är dock väldigt nöjd med just tiger med batteri. Oftast är det ju bara ett snitt eller två.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Har kollat vidare. Bosch har tre 18v. En av dem verkar ha pendling: GSA 18V-32.
Blir inte mycket klokare av detta.Funderar lite på dammuppsamling. Men troligen för grovt verktyg.
/J
 
Tabell med jämförelse av tre olika modeller av Bosch sladdlösa tigersågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ska du såga i mjuka material vill du ha pendling. Trä, lättbetong etc.
 
Dammuppsamling är inte kompatibelt med tiger.

Jag var 18v li eller någon liknande föregångare.

Köpte den mest för att jag fick den billigt och har batterisystemet.
 
A andersda skrev:
Dammuppsamling är inte kompatibelt med tiger.

Jag var 18v li eller någon liknande föregångare.

Köpte den mest för att jag fick den billigt och har batterisystemet.
Okej...
Är du nöjd? Använder du den regelbundet eller sporadiskt?
(J
 
Jag har en begagnad 32'a som jag använder i trädgården. Blir enkelt att gallra grenar, småträd samt kapa småstubbar längs marken. Men jag skulle nog fundera på Makita om jag skulle starta från scratch. Just trädgårdsmaskinerna verkar de ligga bäst till map 18V.

//Ulf
 
Jag är bara nöjd eftersom jag fick den så billigt.
 
Jag har 18V-li eller motsvarande modell som säljs i USA. Använder den till att såga någon enstaka trädgren ibland. Annars föredrar jag min Skil med sladd pga pendlingen och mindre vibrationer.
 
Återkoppling.
Jag köpte både sticksåg och multi från Festool. Nu har min gamle Einhell tiger gått sönder.

Festool lär väl inte komma med tiger?

Så ny runda, vilken tiger?

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.