Vi är riktigt sugna på att fernissa några golv. Ni som har gjort det, hur blev resultatet? Är ni nöjda? Använde ni färglös fernissa eller färgad? Jag ser gärna bilder. :)
 
Lägger in denna trots att den finns på annan länk...

Jo, det är en gammal fernissa, tippar på att den är gjord mitten på 90-talet. Förra ägaren har faktiskt haft väldigt gott handlag med avseende på byggnadsvård. Fernissan har jag eg inte så mycket kunskap om men jag kan säkert ta reda på det, hon var ju målande konstnär och visste mycket om traditionell målarkonst. Fernissan finns även på ovanvåningen och där har man på något ställe där det tidigare varit kattvind skarvat skurgolvet med fernissat (eller tvärs om), lite hipp som happ typ, skall se om jag har en bild på det till senare i veckan. Man kan även se på golvernissan var det varit vägg mm...

Färgen på fernissan, går lite mot mahogny eller kanske som en övernaiviserad rödfura... Färgen är en lite mer urvattnad variant av vad man kan se på möbler från sena 1800-talet. Så vitt jag förstått så är det väldigt tidstypiskt för hus från sena 1800-talet och även under nationalromantiska perioden att ha fernissade golv. Vad jag själv vill minnas så har jag inte sett många kilsågade golv som fernissats (däremot har dessa i vissa fall målats).
 
  • Fernissat golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har precis fernissat tre golv och är jättenöjda! Köksgolvet var ett ihopplock av räddade delar från tre andra golv och gav ett väldigt ojämnt intryck samt var ganska stickigt och svårt att hålla rent. "Grovkök"(diskutrymme och skafferi) som vi håller på med just nu fick samma behandling för att hänga ihop med resten. Även sovrummet fernissades då det tidigare legat en heltäckningsmatta sedan 60-talet som nog aldrig har dammsugits och då det inte legat något skydd mellan den och golvet hade golvet blivit väldigt grått och skitigt. Efter snart två års skurförsök gav vi upp att få det rent och valde att fernissa det för att slippa slipa golvet. Vi blandade till en riktigt mörk fernissa med järnoxidbrun färg i för att jämna ut skiftningarna i golvet. På gamla golv (speciellt skurgolv) blir det inte så bra med ofärgad fernissa eftersom golvet ändå mörknar mycket av behandlingen och får en tråkig färg och ett flammigt uttryck.

I lördags hade vi besök av en granne vars släkt byggde huset och bodde där tills 1960-talet och hon reagerade inte alls på att golvet hade fernissats utan trodde att det alltid varit så.... det lugnade våra farhågor om att golven blev lite för mörka för att passa in!

Jag skall posta några bilder så fort jag städat undan lite från byggandet, förhoppningsvis ikväll.
 
Vi fernissade golvet i vårt förra sovrum. Använde oss av Gysinges linoljefernissa och blandade i linoljefärg så golvet blev mörkbrunt. Vi fernissade en gång med pigment och en gång ovanpå med färglös. Det var ett nyinlagt obehandlat golv vi fernissade.

Angående behandlingen så var den enkel men det var drygt att dra ut fernissan och i och med att vi hade den färgad var det lite meck med att dra ut den så det blev jämt. Man ser penseldrag som är mörkare på vissa ställen. Det störde inte oss men vill man ha det helt jämt gäller det att vara noggrann. Sen luktar det ju en hel del...vi passade på att fernissa innan vi åkte iväg över midsommarhelgen! Perfekt för golvet var helt torrt och klart när vi kom hem igen :)

Fernissan höll bra fast vi bara la på två lager (det rekommenderades 3 i Gysinges katalog) vi gjorde det 2004 och flyttade 2007 och den var fortfarande blank och fin. Förutom på det ställe där vår dåvarande gamla hund alltid sov. Hon hade svårt att ta sig upp och repade fernissan med klorna vaje gång. Nackdelen då var ju att vi hade färgat fernissan och det slets bort...men innan vi flyttade lagade jag det med en liten pensel som jag använde för att stryka på ny fernissa i märkena. Syntes inte alls att jag lagat det efteråt. Så nackdelen är väl just att det blir märken men precis som på andra golv så är det ju de första man tänker mest på....sen försvinner de i mängden ;) Och vi hade kunnat undvika en del genom att fernissa om...förr gjorde man väl ofta det en gån om året! Vi trivdes väldigt bra med golvet och jag kan verkligen rekommendera det.
 
  • vårt sovrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag var liten, det var i början av 60-talet så fernissades "korkmattan" i köket innan jul. Det var alltid spännande för man blev ju tillsags att absolut inte gå upp på natten och kissa innan fernissan hade torkat.. Iofs gick man ju aldrig upp på natten ändå, men det blev jäkligt spännande! Stark lukt hade den också, så maten bars ut ur kökets skafferi den kvällen det fernissades.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Hmm, den utlovade bilden dröjde visst ett tag... Dels är det för mörkt för fotografering på kvällarna och så är golvet konstant täckt av sågspån och skräp från det pågående skafferi och diskrumsbygget. Hur som helst sopade jag ett hörn någorlunda rent för ett foto till tråden "skydd framför vedspis" så där kan du skymta golvet i väntan på julstädningen...

Om du skall fernissa mycket såg jag att kulturhantverkarna hade fernissa i 5 litersdunk till bra pris, men jag har inte testat den. Jag använde gysinges till första lagret och när den tog slut använde jag le tonkinois till de andra två och båda fungerade bra.
 
Alla era exempel är jättevackra! Det kommer definitivt att bli fernissa någonstans. :) De gamla golvplanken i köket var fernissade och vi har även fernissat golv i bagarstugan, dessvärre var ju båda täckta av mattor så de var väldigt dassiga... Men den där bärnstensfärgen är så fin.
 
Halloj igen! Här är kattvindens skarvade golv med blanat fernissat och skurgolv. Man ser åtminstonde tydligt var det var vägg engång i tiden...
 
  • skarvat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet man om något är fernissat? När jag ser era bilder blir jag nästan övertygad om att vår trappa är fernissad. Den har en sådan där brunaktig härlig färg som jag ser på bland annat Anders_roslagens sista bild.
 
AstaS: Gammal fernissa blir matt, det var därför man fernissade om ofta. Vår trappa är lackad men det måste vara någon äldre sorts lacktyp - den har också bärnstensfärg men är fortfarande väldigt glansig.
 
Hm - Ok - får kolla - jag vill gärna komma åt den där färgen.
 
Hej igen.
Jag har faktiskt fernissat golv intill ett lackat hemmavid. Kanske kan du se lite av skillnaden på dessa? Upptill ett lackat, nedtill ett fernissat. tröskeln skiljer dessa åt...

Det fernissade golvets yta blir mattare, känns mer ijobbat än lacken som klart ger känslan av att ligga ovanpå. Glänser mer dessutom. I avsnitt där slitaget är stort lossnar lack i bitar medans fernissan succesivt tunnas ur...
 
  • Lackat_Fernissat.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våran trappa liknar väldigt mycket det som är överst i din bild förutom att det är något mörkare i färgen. Och är nedslitet på vissa ställen och kvar på vissa. Det liknar inte alls den nedre delen av bilden. Skall se om jag kan ta en vettig närbild jag också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.