Var hem till en bekant och mätte lite i ett lamputtag i taket.
En vanlig kronkoppling, men när jag mätte mellan nollan och en jordkabel (i annat rum) så lät mätaren konstigt, ingen ren ton, utan ett hackat rrrrr. När vi slog av huvudbrytaren så lät det som vanligt, en ren ton.

Kan det bero på inducerad spänning i nollan?

Mätte med en Fluke T5-1000.

Tyckte att det var lika bra att mäta lite, då den ena tråden för kronkopplingen var kopplad till jordstiftet i kontakten, och åtminstone en ledare gick att dra loss utan problem, utan att lossa skruven...
Kommer ett par bilder i värsta elkopplingen-tråden ikväll...
 
Du fick en "darrande" ton mellan nolla och jord när du summrade? Det brukar tyda på spänning av någon valör.
Du hade en tändtråd från kronbrytaren ansluten mot jorden på lamputtaget? Du hade med andra ord spänning(230V) mellan nollan och jordstiftet på lamputtaget om jag förstår dig rätt? Inte inducerad spänning på nollan..
Kan bli otrevligt om en ev. armatur är i metall och jordad..
 
Nej, ingen tändtråd var inkopplad. Mätte på nollan. Summrade båda tändtrådarna för att förvissa mig om att de gick dit de skulle :)
Kommer inte ihåg vilka färger som var fas/nolla förr. Vet bara att jag alltid mäter oavsett vilken färg det är :)
Det var vit fas och svart nolla, och orange (tror jag, tändtråd).

Edit: Mätte inte mot jordstiftet i uttaget utan mot jord i rummet bredvid.
Och japp, om man kopplat in en jordad armatur så hade den blivit spänningssatt :eek:
Ingen jord framdragen till uttaget.
 
Redigerat:
Någon synpunkt?
 
Det PacoUmea säger - spänning!
Du mäter troligen ett litet spänningsfall i N-ledaren.
Så den naturliga frågan är vilken spänning du kan mäta upp?
Det är troligen fullt normalt, men kan tyda på ett fel.
 
Oki, ska mäta spänningen och se. Kan ju mäta med låg impedans, hade inte den multimetern med mig då.
Har fullt upp nu, men ska försöka mäta i början på nästa vecka.
Återkommer med resultatet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.