Ja, nästan i alla fall! Innerdörrarna i vårt 30-talshus har ett antal lager färg på sig. Det går att urskilja åtminstone två vita, ett mörkgrönt och någon beige historia.  Det är droppar och penselmärken och färgen ligger så tjock att speglarna nästan ser ut att ha spacklats igen. Att bara måla om är alltså inget alternativ utan färgen måste nog bort först. Och DET känns inte som något alternativ att knåpa med på egen hand. Frågan är vart man vänder sig för att få färgen borttagen och ny färg påmålad. En firma som sprutlackerar? Kan de även ta bort färg? En målare? Gör de sådant?
 
Värmepistol kan funka bra. Tar förmodligen lite tid, men är sannolikt billigare än att låta någon annan ta bort färgen. Det är som så ofta en fråga om vad man har mest av; tid eller pengar...

/elin
 
Har en bekant som lämnade in sina dörrar och för 400 pix per dörr fick han dem fixade. Har man inte alldelse för många dörrar kan det säkert vara värt besväret att själv slippa skrapa och pilla med målning utan istället få det mer professionellt gjort!

Tyvärr så vet jag inte var han lämnade in dem så inte mycket till hjälp är jag
 
Kolla i gula sidorna efter någon som sysslar med "Avlutning". Det finns iallafall här i Skåne. Mina föräldrar fick det gjort med ett 20 tal dörrar för en massa år sedan.
 
Hej!

Har du gott om tid kan du använda Bums. Det luktar inte alls nu för tiden. Om man målar på det och väntar några timmar så lossnar typ de första två lagren. Sedan skrapar du lätt av dem och lägger på mer Bums. Ju äldre färgen är ju längre tid tar det.

Jag tog bort tre lager färg på mina dörrar på det viset och tycker att metoden är betydligt enklare än värmepistol, där jag tycker att det är väldigt lätt att bränna träet av misstag.

:) Ulrica
 
En speedheater gör jobbet i ett naffs utan att skada virket.

ca 3400 inkl moms. eller hyr om det inte är för många dörrar.

Magnus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.