kimf
Hey,

Vi tittar på ett hus där vi vid en korttidsmätning konstaterat ett snittvärde på 135 Bq/m3 ± 40% (160 som högst).

Relativt låga värden i ett hus med självdrag och bergvärme, dessutom de flesta gamla fönstren bytta, således "så dålig ventilation det kan bli". Huset ligger i ett atraktivt område i en stad där hus priserna rent generellt är högre än landet i övrigt..

Huset är ett enplans mexitegelhus med källare från sent '60-tal. Bärande konstruktion i källaren är hålstensbetong med "vanlig råkällarvägg" i lättbetong (typ putsad källarvägg). Alla innerväggar på markplan är trä.
Min icke fackmännamässiga slutsats är att det troligen inte är någon blåbetong i huset, området är ett lågriskområde. På grund av detta är jag osäker på var det kommer ifrån, kan ju fortfarande vara markradon och kan också vara så att plattan innehåller blåbetong eller att hålstensbetongen eller mexiteglet ändå avger radondöttrar, om än i mindre halter än blåstensbetong.

Vi tar självklart dit en konsult för att rekommendera åtgärder om vi ändå bestämmer oss för att slå till på huset.

Jag är obotlig optimist och ganska okunnig (dålig kombo). Två frågor dyker upp för oss.

1. Hur mycket kan det i ett "worst case scenario" kosta att åtgärda? För även om det troligen ligger under gränsvärdena vill vi helt klart sänka dem om vi ska bo där.

I min värd är steg ett att öka ventialationen i huset, vilket både borde bli relativt billigt I upvärmningskostnader med tanke på bergvärmen, samt är en relivt enkel åtgärd beroende på ambitionsnivå så klart.

Men är vi rätt på det om det är troligt att det räcker att försöka få övertryck i huset med ventilation. På så vis minskas eventuellt lekage in från grunden, samt ventilationen ökar.

2. Att sänka värderna är vi inte så orliga för som sagt (kanske fel, ganska okunniga som sagt). Det som tar mest emot är ju hur det kan påverka vid en eventuell framtida försäljning. Vilket är nästan omöjligt att svara på, ingen vet ju hur het eller kall marknaden är om 10-15 år, och om radonfrågan är "på tapeten igen" då, tycker generellt att det inte pratas om det just nu, och varken köpare eller säljare verkar vara så med på vad som gäller. Dessutom är det inte uteslutet att gränsvärdena är 100Bq/m3 vid det lagret.

Så vi är mycket tacksamma för kommentar på kostnad för åtgärd och/eller om någon stått i samma sits och kan säga hur nu tänkte.
 
Skit i konsulten och ta dit en vent-firma, som kommer förmodligen säga mekanisk frånluft eller både till & frånluft, ev ett sk FTX-aggregat/system.
 
Korttidsmätningar brukar generellt ligga för högt så du borde hamna väl under 200 (som är gränsvärdet nu). Vi hade över 800 på vår korttidsmätning när vi köpte huset, 680 på långtidsmätning och nu 120 efter att vi lagt in tilluftsventiler i alla rum (utom kök och badrum). Mekanisk ventilation fanns sedan tidigare.

Vid en framtida försäljning så finns det så klart de som är hysteriska vad det gäller radon men den allra största allmänheten bryr sig inte och det stora flertalet skulle jag gissa frågar inte ens...

Det finns forskning som visar att långtidsexponering (+20 år) av radon ökar risken för lungcancer men inte några direkta utredningar i samband med testpersonernas övriga exponering (föruom rökning). Den största studien avslutade 1994 med främst äldre personer (då deras cancerrisk är större) men tar inte i beräkning t.ex. utsatthet för rökgaser (uppvärmning via eldning), avgaser, arbetsmiljö etc.

Summa summarum, en radonhalt på under 200 är aldrig ett bekymmer för andrahandsvärdet på huset skulle jag säga, över 500 kan börja påverka...
 
kimf
Jonatan79 skrev:
Skit i konsulten och ta dit en vent-firma, som kommer förmodligen säga mekanisk frånluft eller både till & frånluft, ev ett sk FTX-aggregat/system.
Mjo, anledningen till konsulten är väl mest för att få reda på exakt vart radonet kommer ifrån. Om man problem med markradon och ventilerar så man får ordenltigt med undertryck i huset är det (om jag fattat det rätt) risk för att ännu mer radon sugs upp från grunden än tidage. Dvs man får mer besvär snarare än mindre.

Känns som man har rätt mycket att vinna med att öka ventilationen rent generellt i ett sånt här hus, så kanske skulle gjort det först sen mätt till vintern igen, för att att se om vidare åtgärder skulle behövas.

anders07 skrev:
Korttidsmätningar brukar generellt ligga för högt så du borde hamna väl under 200 (som är gränsvärdet nu). Vi hade över 800 på vår korttidsmätning när vi köpte huset, 680 på långtidsmätning och nu 120 efter att vi lagt in tilluftsventiler i alla rum (utom kök och badrum). Mekanisk ventilation fanns sedan tidigare.

Vid en framtida försäljning så finns det så klart de som är hysteriska vad det gäller radon men den allra största allmänheten bryr sig inte och det stora flertalet skulle jag gissa frågar inte ens...

Det finns forskning som visar att långtidsexponering (+20 år) av radon ökar risken för lungcancer men inte några direkta utredningar i samband med testpersonernas övriga exponering (föruom rökning). Den största studien avslutade 1994 med främst äldre personer (då deras cancerrisk är större) men tar inte i beräkning t.ex. utsatthet för rökgaser (uppvärmning via eldning), avgaser, arbetsmiljö etc.

Summa summarum, en radonhalt på under 200 är aldrig ett bekymmer för andrahandsvärdet på huset skulle jag säga, över 500 kan börja påverka...
Tack, gjorde ni någon utredning i vart radonet kom ifrån?
Var det angivet att det fanns radon i kåken redan när nu köpte den, eller gjorde ni själv en korttidsmätning innan ni skrev på?
 
Säkert kan vent-firman svara på vanliga orsaker på varifrån gaserna kommer och hur man smartast blir av med så mycket som möjligt. Som sagt är har ni inga problem och jag ser det som bortkastat att ta dit en s.k "expert".
 
O
Egentligen har ni inga problem med radon. Men ventilationen är viktig att fixa. Oavsett radon eller inte!
 
Korttidsmätningar kan vara luriga luriga - har negativ erfarenhet där 90bq i korttidsmätning av säljare ett år senare förvandlades till 420bq i långtidsmätning av köpare utan att några förändringar i huset gjorts. 420 trollades ned till 50 med FTX.

Blåbetong kan lätt fastställas med mätare som riktas mot misstänkta väggar, kanske finns på kommunens miljökontor eller hyras billigt av firma? Se upp med mekanisk frånluft om det bara handlar om markradon brukar vara det allmänna rådet? Bra inomhusluft kan man gott kosta på sig.
 
Redigerat:
kimf skrev:
Tack, gjorde ni någon utredning i vart radonet kom ifrån?
Var det angivet att det fanns radon i kåken redan när nu köpte den, eller gjorde ni själv en korttidsmätning innan ni skrev på?
Nej, ingen utredning... Vi gjorde korttidsmätning innan vi skrev kontrakt och använde det som prutning...
 
kimf
anders07 skrev:
Nej, ingen utredning... Vi gjorde korttidsmätning innan vi skrev kontrakt och använde det som prutning...
Tack för infon, nästan synd det inte låg högre, svårt att göra större prutmarginal på dessa värdena ;)

Ulff skrev:
Korttidsmätningar kan vara luriga luriga - har negativ erfarenhet där 90bq i korttidsmätning av säljare ett år senare förvandlades till 420bq i långtidsmätning av köpare utan att några förändringar i huset gjorts. 420 trollades ned till 50 med FTX.

Blåbetong kan lätt fastställas med mätare som riktas mot misstänkta väggar, kanske finns på kommunens miljökontor eller hyras billigt av firma? Se upp med mekanisk frånluft om det bara handlar om markradon brukar vara det allmänna rådet? Bra inomhusluft kan man gott kosta på sig.
Ja, lite så tänker jag också, som både du och jonatan och odjuret skriver också, bra ventilationen vill man ha oavsätt.

Det är gjort en mätning med geigermätare '88 i huset som visade
Yttervägg: 21 μR/h
Mellanvägg: 20 μR/h
Källarvägg: 21 μR/h


Detta har jag förståt innebär ca 0.2 μSv/h, vilket ligger strax under gränsen för vad blåbetong brukar ge. Om jag minns rätt brukar tegel ge 0,1-0,3 μSv/h och hålstensbetongen i källaren kan väl ge lite vad som beroende på vad den är av. Men blåbetong brukar ge mer än 0.3 μSv/h. Därav min slutsats att det inte finns blåbetong i huset.
Alltså min egna icke fackmannamässiga slutsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.