Jag funderar på om det är någon mening med att mäta in tomten med GPS för att kunna få med alla träd och buskar o.s.v. på en ritning över tomten. Nu är ju inte GPS helt exakt utan visar några meter fel, så min fråga gäller hur det felet ändrar sig. Säg t.ex. att GPS:en visar en position som ligger tio meter för långt norrut och jag går 100 meter till andra änden av tomten, är det då sannolikt att den fortfarande visar tio meter för långt norrut, eller kan missvisningen bli helt annorlunda beroende på terrängen?

I det här fallet så är jag ju inte intresserad av exakta koordinater i första hand utan snarare att få inbördes mått med någon halvmeters noggranhet.
 
Försökte det själv, och det går att få en hyffsad bild av hur det ser ut om det inte är allt för dålig mottagning.
Det blev en IR-avståndsmätare istället, och mätning av avstånd till en känd punkt, i mitt fall husväggarna.
 
Någon halvmeters noggrannhet får man tyvärr inte med en vanlig konsument-GPS. Det bästa i den vägen är om Satteliterna stöds av något markbaserat system paralellt som t.ex. DGP eller GSM.
Med en vanlig GPS kan du för att vara någorlunda säkerlämna GPS:en stilla på fixpunkterna ett par timmar per styck med loggningen påslagen. Räkna sedan ut den genomsnittsliga positionen och du bör vara ganska nära sanningen.
 
Ett bekvämt alternativ är att gå in på Lantmäteriets hemsida och surfa fram en flygbild av din tomt. Du kan få fram flygbilder med minst 2 pixels per meter upplösning över hela Sverige, och i vissa landsdelar ännu bättre upplösning.
Duger utmärkt för att se alla byggnader, vägar, diken etc, så du kan använda flygbilden som underlag för din tomtkarta.

Vad gäller GPS, så tror jag det absoluta felet beror på vilka satelliter som mottagaren "ser" vid ett visst tillfälle, vilket gör att du kan få plötsliga hopp i positionen när du traskar runt i terrängen. Medelvärdesbildning som "Lassie" föreslår råder bot på detta.
 
Lantmäteriet har jag redan provat. Typiskt nog så tar dom högupplösta bilderna slut ca 100 m från vårt hus...den bild som går att få fram går inte att urskilja speciellt mycket på, det är knappt man ser garaget.

Därför funderade jag på gps, men det verkar ju lite tveksamt. Att låta den stå ett par timmar på varje ställe skulle ta för lång tid, jag hade tänkt mig att traska runt lite på tomten och mäta in något hundratal punkter eller så.
 
På de flesta GPS:er jag sett så kan man i någon systemmeny eller motsvarande se vilken felvisning som är aktuell för platsen/tidpunkten. Denna felvisning varier dag för dag, så gör dina mätningar en dag då felvisningen är mindre än 2-3 meter. Då är det inte säkert att du måste vänta flera timmar innan du börjar se var du är någonstans, men bara traska runt blir nog inte så exakt som du önskar tyvärr.
 
du kan även köpa bilder från dom.. annars borde kommun ha en ordentlig karta.

varför skall du göra en ritning på tomten? (bara nyfiken)¨
¨
 
el_richard skrev:
du kan även köpa bilder från dom.. annars borde kommun ha en ordentlig karta.

varför skall du göra en ritning på tomten? (bara nyfiken)¨
¨
Bra att ha för att kunna planera ändringar i trädgården etc. Alltså inget direkt syfte just nu och inget jag vill lägga några större pengar på.
 
Snailman
Snailman skrev:
kan det här vara nått?

[länk]
Trevligt att myndigheterna alltmer börjar erbjuda gratis kartinformation,
men iallafall i mina trakter är även dessa kartor baserade på LMV:s
kartor/flygfoton med ca 0.5m upplösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.