Vi har nyligen dränerat kåken och på grunden har Optidrain kapilärbrytande plattor monterats. Förutom runt vår matkällare som har täckts med Dörken blackline 1355-matta, typ Platonmatta. Här kommer mitt frågetecken upp. Mattan har monterats med de utstickande "knapparna" utåt. Om jag inte läst på helt galet så ska väl de utstickande knapparna vändas in mot väggen för att skapa ett luftutrymme som tillåter källarmuren att torka. Kan det finnas någon annan anledning till att de har vänt den bak-o-fram?

Matkällaren ligger ytterligare 1,5-2 meter lägre än resten av källaren, halvt "utanför" huset. Om ni hänger med :)
 
Redigerat:
OpiMaza
Det låter heltokigt!!
 
Helt galet i mina öron, är det en seriös firma som gjort det?
 
Håller med! Kan inte se ngn anledning till att sätta den så.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Det är en seriös firma, har vi trott i alla fall.
Om en duk satts framför "knapparna" skulle men ju få en kapilärbrytande effekt, men det skulle ju fortfarande vara tätt mot vägen. Och vet inte om det har gjorts.
Ska ta upp det med firman och få deras syn på det. Cheesus, om det behöver göras om, inte uppskattat att gräva upp hela skiten ingen.
 
Har ingen betydelse. Kapillärbrytningen fungerar oavsett vilken sida som är vänd inåt. Väggen torkar inåt i alla fall.
Jmf den gamla fungerande asfalt-på-vägg-metoden. Helt tätt och väggen torkar inåt.
 
vem har lycktas med det. knapparna innåt där kan spika med konbrickor och betongspik. stoppa bygget så fort du kan. och få tag på dom som gjort det för ändring, och ersättning
 
bigbula skrev:
stoppa bygget så fort du kan. och få tag på dom som gjort det för ändring, och ersättning
Ändring och ersättning?!
 
alla har sin egen tolkning. jag hade inte accepterat. som sagt alla är olika.
 
Så här såg det ut, om någon är nyfiken.

DSC03400.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Synd på så mycket jobb..
 
Kan det vara så att man inte vill ha den isolerande effekten av en luftspalt och maximera kyleffekten från jorden? Skulle ju passa för en matkällare.
 
peternicklas
Det är ju t.o.m. så att spiken till Platonmattan har en speciell bricka som passar i försäkningarna.
Se till at de gör om och gör rätt. Luftspalten är viktig vid husväggen.
 
"Platon möjliggör att fukten inne i väggen kan transporteras bort genom den luftspalt som finns mellan väggen och mattan. Därmed förhindras att fukt och mögelskador uppstår i väggen."

Man blir bara så besviken när man läser om "proffs" som gör tokfel!
 
OpiMaza
Tycker inte "skarven" vid hörnet ser så vidare värst ut. Olika höjd och "knopparna" ska ju passa i varandra samt att det ska vara "hundkött"/"gucka" i skaven, det kanske det är men det synns ju inte.
Gör om gör rätt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.