Jag har ett 5-6 år gamalt Samung-kylskåp som börjat att kyla väldigt dåligt. Jag upptäckte för några dagar sedan att temperaturen låg på ca 15 grader fast kylskåpet var inställt på 4 grader.

Jag började med att dra fram kylskåpet och damsög bort allt damm från baksidan även om det inte var jättemycket. Jag har ingen större koll på hur man felsöker kompressorn men den var varm och verkade slå på/av i intervaller.

Temperaturen i kylskåpet visas på displayen på kylskåpsdörren och den verkade stämma om jag t. ex. lämnade dörren öppen ett tag så att det blev varmt. Då visade både min externa temperaturgivare och displayen ungefär samma värde ner till ca 15 grader. Efter detta så hände det inte så mycket med den faktiska temperaturen men kylskåpet visade att temperaturen sjönk stadigt ner till ca 4 grader (enligt displayen)

Jag tömde sedan kylskåpet och plockade bort innerpanelen och såg att kylaggregatet satt längst ner och att det satt en temperatugivare på ett av rören till kylaggregatet samt en fläkt som blåste upp/circulerade kylan. Det satt även en likadan temperatusensor i överdelen av kylskåpet.

Jag plockade ut fläkten och testade den externt och den verkade fungera bra. Jag mätte även direkt på kontakten till fläkten i kylskåpet och såg att den matade ut 12v konstant.

Jag plockade sedan ut båda sensorerna och mätte resistansen på dessa lite grovt, både betedde sig likadant och resistansen gick upp till ca 12.8k ohm om jag placerade sensorn i en mugg med isvatten. Resistansen steg också på likanade sätt när dom blev varmare.
Jag provade först att ta bort den undre sensorn från röret och lät den hänga fritt för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev. Jag gissar att den har något med avfrostningen att göra.
Jag provade sedan att koppla in en resistor parallelt med den övre sensor och då visade displayen ca 30 grader. Efter att ha ställt in kylskåpet på 4 grader igen så sjönk temperaturen till ca 8-9 grader och displayen visade då ca 23 grader. Men den verkar inte orka ner lägre än så. Och så fort jag öppnar dörren så stiger temperaturen ett par grader och det tar runt en timme för temperaturen att gå ner till 8-9 grader igen.

Kylflänsarna var lite frostigt/isigt när jag tog bort panelen den första gången men det gissar jag är normalt ?

Är det någon som har något mer tips på vad jag kan prova ?
 
var det jämt med frost på alla kylflänsarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.