Tycker att det är lite kallare än normalt i nedervåningen, och när jag kollar golvvärmen som täcker ca 40% av den våningen så märker jag att det inte är någon värme i rören. Upp till termostaten (se bild) så blir det varmt, efter de inget. Termostaten sitter med en ståltråd till övre delen, behövs denna när man har bergvärme? Har testat att ta bort den och det ger ingen skillnad. Pluggen innanför har inte fastnat.
Kollade säkringen i wirsbo-skåpet, den var hel. Finns ström fram. Cirk- pumpen låter olika på olika inställningar så den bör ju snurra. Rumsreglaget står på max.
Kan man se på de gröna klockorna om de släpper igenom något?
Termometern har alltid visat 30grader så den är tyvärr inget att ha som referens.

Någon som. Har någon idé vad man kan kolla/testa? Golvvärmesystem med Wirsbo-enhet, rör, termostat och säkringar, termometer fastnat på 30 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat och rörkopplingar för golvvärme med tryckmätare, Wirsbo-klockor och Grundfos pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En termostat från Wirsbo monterad på en vägg, inställd på en relativt hög temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Ta bort dom gröna och känn på slangarna , blir dom varma ut så är det regleringen som inte fungerar
Den termostat som du säger , är för att maximera tempen ut till GV , brukar vara på ca + 40C
högre temp mår inte slingorna bra av
Prova där och kom tillbaka
 
Ok, vågade inte skruva på dem om det skulle börja spruta vatten. Ska testa
 
L
J johan_paz skrev:
Ok, vågade inte skruva på dem om det skulle börja spruta vatten. Ska testa
Kommer inget vatten där , under sitter det pinnar som ska fjädra upp när du trycker på dom , detsamma sitter under den vita termostaten , det är muttrarna som sitter precis efter mot rören som man lossar , såg ut som plast på fördelarröret , är nog en blank på termostaten
 
Lossat alla och pinnarna under de gröna hattarna fjädrar tillbaka. Däremot så går de att dra pinnen under den vanliga termostaten ut lite längre än den fjädrar ut av sig själv. Väntar på att bergvärmen ska dra igång så det blir lite värme fram till golvvärmen.
 
  • Gilla
ClaesLothman
  • Laddar…
L
J johan_paz skrev:
Lossat alla och pinnarna under de gröna hattarna fjädrar tillbaka. Däremot så går de att dra pinnen under den vanliga termostaten ut lite längre än den fjädrar ut av sig själv. Väntar på att bergvärmen ska dra igång så det blir lite värme fram till golvvärmen.
Den kärvar lite , tryck på den några gånger , lite olja på den skadar inte , så får du se om det blir bättre , ha den borta när du känner om värmen kommer , kanske den har fastnat i läge +20C
 
Testat med både den vita termostaten på och avskruvad, ingen skillnad. Däremot så om jag stänger av cirk-pumpen så blir det varmt efter termostaten och ner i returen ner till bergvärmen. Men så fort jag drar igång cirk-pumpen så blir det kallt ovanför den vita termostaten. Det är övertryck i systemet både när cirk-pumpen går eller står stilla (kommer vatten när jag öppnar avluftningen.

Mycket underligt detta
 
L
Med att du får värme runt där , det är nog för att flödet från VP pump trycker runt vattnet
men när du startar pumpen så snurrar det det fort runt i slingorna , men tar åt sig av värmen till GV så lite att det inte märks
Har du startat pumpem med termodonen och den vita borta , då ska det vara full fart till slingorna , helt öppet ,
Har du haft någon luft i systemet ? Om du sätter pumpen där på full fart och tar bort gröna donen , trycker ner en pinne ( då stängs den ) håll kvar ett tag , skulle det finnas luft så följer det med runt
Ett varv till och kom tillbaka
 
Mycket möjligt att det finns luft då systemet var tömt, men det är ett par år sedan. Testat att trycka in pinnarna under de gröna hattarna, får inte ut någon luft vid skruven ändå.
Finns det någon speciell metod att lufta detta system?
 
L
Provade du att ha pumpen på max med termodon borta ?
Fjädrade piggen ut själv på den vita eller får du dra ut den , vattnet går lite runt i den blå linjen
med cirkpumpen i VP
Ha den vita borta och knacka med en hammare på metallen med gult , lite mer våld gör inget
det håller ,
Vattnet går inte förbi den vita som det ska med fart , det stoppar upp där
Ett varv till :)
 
Testade med pumpen på max och tryckte ner pinnarna under de gröna länge. Pinnen under den vanliga termostaten fjädrar ut men går att dra lite till ut, går väldigt lätt.

Hade en tanke om att det blir undertryck innan circ-pumpen som får ventilen att stänga. Den drar dock inte in pinnen när jag dragit den hela vägen ut. Har knackat lite på det, märker ingen skillnad. Så här långt fjädrar den ut. Närbild på röranslutningar och en ventil i ett värmesystem under testning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Du tänker bra med vacumdrag eftersom den sitter före pumpen
Går inte pinnen ut själv så är det nog en fjädring ini den som är krassligt , dom ska vara lite tröga att trycka in ( motstånd ) och komma ut till max själva , hur man ska få den att vara ute helt invändigt , har jag inte en aning om , om det ens är möjligt , gängorna för insatsen är nog lite spec . så det går nog inte att ta bort och plugga hålet
Kollar du upp fabrikat på den så finns det insatser att köpa som reservdel , sök på
Reservdelar termodon ( termostater ) XXX så hittar du
Någonstans sitter det ett märke eller namn på den
 
Den går att trycka in och fjädrar tillbaka lika mycket som på mina vanliga radiatorer, dock så går de på radiatorerna inte att dra ut längre. Det är mma både på radiatorer och den som sitter vid innan golvvärmen.
Antar att man måste skruva ut hela insatsen för att se numret, och inget man kan se på bilden så att det räcker att dränera systemet en gång? har möjligen ballofixer någonstans på vägen så att det inte rinner ut så mycket men hade ju varit en fördel att ha nästa del redo när jag skruvar ur den här ;)
Det står MMA på ena sidan kopplet, och VR på den andra sidan, antar att det är en sådan här jag ska ha då:

http://www.sigro.se/sv/mma-utbytesi...och-flexkoppel.php?group=prod_prod_grp-s1/923
 
L
Den röda linjen där går det stänga mot VP , dra den i botten , men notera hur den är skruvad
den blå går det runt lite med VP :s pump och den gula blir det något stopp i , dom gröna rattarna på fördelarna kan du stänga , så kommer ingen luft i slingorna
Kom inte in på din länk där men är nog riktig
Att lufta ur slingorna ;; det finns inga ventiler på sidorna höger sida , du har ett påstick som inte används , där går att koppla in en slang från vattenkran på den ena och en slang på den andra till avloppet och spola , då åker det runt ordentligt , finns det då luft så åker det ut
Den lila vita hatten ska då tagas bort och under sexkanten på röret ovanför sitter en skruv som skruvas i topp , då är det helt öppet in på fördelarna
 
  • VVS-installation med färgmarkerade rör och ventiler som beskriver flöden och justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej hur gick det med golvvärmen?
Har nästan identiskt system och jag har också bekymmer att jag bara får ut ca 28grader till slingorna när cirkpumpen går. Stänger jag av den helt så går värmen upp i temp o det blir också varmare i samtliga rör ner till resp sektion. Funderar på vad som kan va bekymmret? Har fjärrvärme med ytterligare en cirkpump och radiatorer på övervåningen. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.