Hej på er,

Jag har använt min Wagner 250 M färgspruta en del senaste åren, bland annat till att måla fasad och även till att måla innerpanel, innertak, element mm och den har fungerat superbra.

Nu när jag är i färd att måla innerpanel igen efter några års uppehåll så krånglar min Wagner. Den fungerade fint första lagret men när jag skulle påbörja rengöringen så slutade den suga vatten. Efter flera timmars försök lyckades jag få igång den igen genom att låta den suga varmt såpavatten och rengöra insuget från små gummiliknande bollar av gammal färg, troligtvis gammal färg som nu lossnat och täppt till insuget. Efter genom sköljning tills klart vatten ställde jag undan sprutan några dagar inför nästa lager färg.

Nu idag när jag var i färd att måla så krånglade sprutan igen och vägrade suga vatten från hinken. (provade först med vatten för att se om den var i ok skick).

Jag har rengjort allt det vanliga väldigt noga. Det som var problem sist var att det gummiaktig färg innanför insuget och jag misstänker att det är någonstans långt in som det är stopp nu också. Har någon gjort någon liknande felsökning och vet hur man går tillväga för att rengöra en Wagner 250 internt?

Jag behöver en spruta pronto för att få klart mitt projekt och har sedan tidigare funderat på en Wagner Flexio 590 för mindre projekt där det inte är motiverat att dra fram den stora 250n. Är det en bra spruta fortfarande eller finns det bättre alternativ för små/mellanstora projekt inom och utomhus?

/nochl
 
Nu har jag plockat isär allt, inte 1 utan 3 gånger.

Efter man tagit bort höljet så kan man pilla ut hela pumppaketet så här:
Hand håller svart elektromagnetisk ventil med elektriska anslutningar och röda skyddskorkar. Används i pneumatiska system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har jag fortfarande problem efter noga rengjorda delar. Jag hittar inget egentligt fel men jag misstänker att pumpen inte håller tätt längre.

Kolven som sitter i den vita plastdelen på bilden glider väldigt lätt, lite för lätt tycker jag.

Jag har lyckats tvinga igång den med vatten några gånger genom att fylla insugsslangen upp o ned och tryckt på rensknappen vid insuget vid prime. Efter detta så började den suga genom systemet men tyvärr så började den också läka överallt såg det ut som. Nu är ju iofs såpavatten väldigt rinnigt men den ska ju hålla tätt för vatten också.

Är inte säker på vad man ska köpa för reparationskit. Det finns ju hur många o-ringar som skulle vara bra att byta. Men kanske även en del plastgrejer. Är det någon som har koll på vilka slitdelar som man brukar byta ut?

/nochl
 
Har letat lite nu och hittat detta som framtida referens för andra med samma fråga:

Reparationskit

piston bushing
580077

piston oring och tätring
580080

insug ventil, kula, fjäder, oringar
580391

komplett pumphus
580060

Tydligen ska vanligt vaselin vara ett bra alternativ som smörjning.
Dilemmat jag har nu är köper man dessa reparationskit för ca 700kr eller köper man ett komplett pumphus för det dubbla så vet man att det fungerar sen också...
 
  • Gilla
degas och 1 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Har letat lite nu och hittat detta som framtida referens för andra med samma fråga:

Reparationskit

piston bushing
580077

piston oring och tätring
580080

insug ventil, kula, fjäder, oringar
580391

komplett pumphus
580060

Tydligen ska vanligt vaselin vara ett bra alternativ som smörjning.
Dilemmat jag har nu är köper man dessa reparationskit för ca 700kr eller köper man ett komplett pumphus för det dubbla så vet man att det fungerar sen också...
Hur gick det för dig ?? Har samma problem nu
.
 
J joro123 skrev:
Hur gick det för dig ?? Har samma problem nu
.
Jag köpte renoveringskit och rengjorde allt o smörjde men pumpen höll inte helt tätt efteråt ändå. Det gick dock att sprutmåla hela övervåningen med den vilket var det viktigaste.

Inför sommaren skulle huset sprutmålas och inför det beställde jag ett komplett pumphus och sprutan fungerade då perfekt. Väldigt lätt att byta. Numera är jag noga att avsluta rengöring med konservering med paraffinolja om det nu gör ngn skillnad.

590n köptes också in. Testkörde den med vatten idag faktiskt inför ett jobb med ett altanräcke och den kändes rejält mycket sämre än 250n men är nog ändå bra som komplement då laddningen/rengöringen av 250n är dryg.
 
Ok så det gick vägen till slut. Var köpte du ett komplett pumphus och vad kostade den?.
Mvh jonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.