Hej!
Har en några är gammal Electrolux tvättmaskin som från en dag till annan började låta skrapigt under centrifugering. Låter väldigt högt. Under själva tvättcyklerna låter det dock ganska normalt.

Jag har snurrat på trumman manuellt, och ev låter det lite lätt skrapigt. Jag har inte hittat något löst mynt eller liknande. Även tömt filtret.

följande inspelningar visar oljudet. Den första under en centrifugering och sedan när centrifugeringen håller på att avslutas.

Jag har läst mig till att det skulle kunna vara ett löst trumlager. Andra tankar eller ideér?

Tvätta verkar den kunna göra, och det är trångt och bökigt att byta ut tvättmaskinen. Så sålänge det mest är oljudet kanske det får vara. Finns det något man kan testa hade det såklart varit intressant!
 
Hej. Trumlagret är slut. Har service fastpris reparation i ditt område kan det var värt att ringa Electrolux Service. 2195kr ink RUT-avdrag för utbyte av trumma såvida de finns i lager.
 
RasmusR RasmusR skrev:
Hej. Trumlagret är slut. Har service fastpris reparation i ditt område kan det var värt att ringa Electrolux Service. 2195kr ink RUT-avdrag för utbyte av trumma såvida de finns i lager.
Tack! Konsekvenser om man inte reparerar? Ökat slitage, dålig tvätt, eller mest fortsatt störande ljud?
 
Mest missljud fram till att lagret skär ihop helt alt. Att trumman börjar studsa en hel del vid centrifugering. Har vart med om spik i trumman och bh-byglar emellanåt men de sistnämnda brukar gå av . Filma gärna när du snurrar trumman manuellt och om den går att ”rucka” upp och ner i framkant
 
RasmusR RasmusR skrev:
Mest missljud fram till att lagret skär ihop helt alt. Att trumman börjar studsa en hel del vid centrifugering. Har vart med om spik i trumman och bh-byglar emellanåt men de sistnämnda brukar gå av . Filma gärna när du snurrar trumman manuellt och om den går att ”rucka” upp och ner i framkant
 
den här sista klippet säger tydligt att det är trumlager
du har troligen rean fått utt märkliga fläckar på tvättgodset
nästa steg är rostfläcker
därefter kommer trumman gå i baljan och svara dän plastbitar som du hittar i tvätten
den börjar tjuta när trumman går i bälgen
jfb eller sälringen går när trumman slår i värmeelementet
det läcker rostigt vatten på baksidan ner över motorn
och slutligen är allt så sopslut att remmen lossnar för att den inte kan hållas i spänn
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
den här sista klippet säger tydligt att det är trumlager
du har troligen rean fått utt märkliga fläckar på tvättgodset
nästa steg är rostfläcker
därefter kommer trumman gå i baljan och svara dän plastbitar som du hittar i tvätten
den börjar tjuta när trumman går i bälgen
jfb eller sälringen går när trumman slår i värmeelementet
det läcker rostigt vatten på baksidan ner över motorn
och slutligen är allt så sopslut att remmen lossnar för att den inte kan hållas i spänn
Är det då man kan ställa ut den utomhus å kasta in en Sten i den när den centrifugerar? 😍
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vad tror ni kostnaden för reparation blir? Ca 2k för service, men reservdel gissar jag går på några tusen också? Funderar på om det är mer värt att byta hela maskinen…
 
F Feskekörka skrev:
Vad tror ni kostnaden för reparation blir? Ca 2k för service, men reservdel gissar jag går på några tusen också? Funderar på om det är mer värt att byta hela maskinen…
2195kr är inklusive allt.
 
RasmusR RasmusR skrev:
2195kr är inklusive allt.
Aha! Stort tack för all hjälp! Bokat service om2 veckor. Får leva med oljudet några tvättar till!
 
RasmusR RasmusR skrev:
Är det då man kan ställa ut den utomhus å kasta in en Sten i den när den centrifugerar? 😍
ett sätt i alla fall
 
RasmusR RasmusR skrev:
2195kr är inklusive allt.
med rätt att neka...
 
returen returen skrev:
med rätt att neka...
Ja absolut. Är maskinen annars i risigt skick kan de neka men skulle säg att de är bara en lat tekniker som nekar annars. Bytt ut en del maskiner själv som service dömt ut och sagt att de inte funnits material / för dåligt skick vilket varit något de hittat på bara för slippa göra jobbet..
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Ja absolut. Är maskinen annars i risigt skick kan de neka men skulle säg att de är bara en lat tekniker som nekar annars. Bytt ut en del maskiner själv som service dömt ut och sagt att de inte funnits material / för dåligt skick vilket varit något de hittat på bara för slippa göra jobbet..
och slippa förlusten med för mycket arbete och för många delar
det är electrolux servicegivare som går in i detta inte electrolux
avsikten är att electrolux skall sälja nya maskiner inte att du skall reparera, marknadsavdelningen har fångat upp att att kunder vill reparera därför detta delvis oseriösa bud.
servicegivaren tar bara jobben de tjänar på tex stop i tömningspump
 
returen returen skrev:
och slippa förlusten med för mycket arbete och för många delar
det är electrolux servicegivare som går in i detta inte electrolux
avsikten är att electrolux skall sälja nya maskiner inte att du skall reparera, marknadsavdelningen har fångat upp att att kunder vill reparera därför detta delvis oseriösa bud.
servicegivaren tar bara jobben de tjänar på tex stop i tömningspump
Skrev i ärendebeskrivningen att jag misstänker att trumlgret är slut. Så skulle de neka reparation hade jag varit något tveksam till att betala…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.