Hej,
Har en Siemens inbyggnadsugn som är 12-13 år gammal. Den senaste tiden har vi upplevt att det varit lite dåligt "tryck" i värmen från övre elementet. Bröd, kakor, pizza etc blir gärna väldigt bränt i botten men dåligt på ovansidan. Då hade jag en idé om att det övre värmelementet var dåligt, men efter att ha satt en grilltermometer på det så håller det ändå relativt hög temperatur, runt 200 om ugnen är satt på 200. Så det elementet borde väl vara okej.
Eftersom det blir bränt i botten slog det mig att det kanske är någon reglering mellan övre och under som inte funkar som det skall.
Vad skulle kunna vara felet? Någon som kan hjälpa mig på traven? Känns onödigt att köpa på sig massa reservdelar innan man vet vad det är.

Tack!
 
R Rena skrev:
Hej,
Har en Siemens inbyggnadsugn som är 12-13 år gammal. Den senaste tiden har vi upplevt att det varit lite dåligt "tryck" i värmen från övre elementet. Bröd, kakor, pizza etc blir gärna väldigt bränt i botten men dåligt på ovansidan. Då hade jag en idé om att det övre värmelementet var dåligt, men efter att ha satt en grilltermometer på det så håller det ändå relativt hög temperatur, runt 200 om ugnen är satt på 200. Så det elementet borde väl vara okej.
Eftersom det blir bränt i botten slog det mig att det kanske är någon reglering mellan övre och under som inte funkar som det skall.
Vad skulle kunna vara felet? Någon som kan hjälpa mig på traven? Känns onödigt att köpa på sig massa reservdelar innan man vet vad det är.

Tack!
Jo nu har vi en Samsung ugn i liknande ålder och har upptäckt att den kan få "fnatt" med temperaturstyrningen.
Med en "njorsk reset" så blir det den bra, dvs att dra ur sladden, vänta en minut och sedan sätta i sladden igen.
Sen är det viktigt att elementen verkligen sitter stumt, lätt att ett element lossnar lite och glappar.
 
P paralun skrev:
Jo nu har vi en Samsung ugn i liknande ålder och har upptäckt att den kan få "fnatt" med temperaturstyrningen.
Med en "njorsk reset" så blir det den bra, dvs att dra ur sladden, vänta en minut och sedan sätta i sladden igen.
Sen är det viktigt att elementen verkligen sitter stumt, lätt att ett element lossnar lite och glappar.
Hmmm, tack för tipset, men tror vi haft strömavbrott sedan den började flippa, skall dock testa!!!
 
R Rena skrev:
Hmmm, tack för tipset, men tror vi haft strömavbrott sedan den började flippa, skall dock testa!!!
Jo och sen blev det en sådan här temperaturgivare för att verkligen se.
Analoga termometern med kopparfärgad ram placerad inuti en ugn, nära ventilationsgaller, visar temperaturen under matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
A
R Rena skrev:
Hej,
Har en Siemens inbyggnadsugn som är 12-13 år gammal. Den senaste tiden har vi upplevt att det varit lite dåligt "tryck" i värmen från övre elementet. Bröd, kakor, pizza etc blir gärna väldigt bränt i botten men dåligt på ovansidan. Då hade jag en idé om att det övre värmelementet var dåligt, men efter att ha satt en grilltermometer på det så håller det ändå relativt hög temperatur, runt 200 om ugnen är satt på 200. Så det elementet borde väl vara okej.
Eftersom det blir bränt i botten slog det mig att det kanske är någon reglering mellan övre och under som inte funkar som det skall.
Vad skulle kunna vara felet? Någon som kan hjälpa mig på traven? Känns onödigt att köpa på sig massa reservdelar innan man vet vad det är.

Tack!
men vilken av siemens 1000 ugnar är det?
 
electroluxaren skrev:
men vilken av siemens 1000 ugnar är det?
Högst relevant fråga faktiskt :) Hade en bild på etiketten i min telefon. Där står följande
HB520540S.
 
A
R Rena skrev:
Högst relevant fråga faktiskt :) Hade en bild på etiketten i min telefon. Där står följande
HB520540S.
finns ingen intelligens i denna förutom klockan så,
troligt att elementet är kasst kolla och mät båda slingorna
annars är det termostaten
 
electroluxaren skrev:
finns ingen intelligens i denna förutom klockan så,
troligt att elementet är kasst kolla och mät båda slingorna
annars är det termostaten
Tack, skall de hålla en viss resistans eller är det hel kontra avbrott som gäller?

Elementet upptill har två slingor, används båda två vid normal drift eller används båda enbart vid grill?
 
A
R Rena skrev:
Tack, skall de hålla en viss resistans eller är det hel kontra avbrott som gäller?

Elementet upptill har två slingor, används båda två vid normal drift eller används båda enbart vid grill?
Hel eller trasig gäller.
Vanligt vis en slinga för var funktion men vissa seriekopplar dessa men då blir det ingen värme alls
 
electroluxaren skrev:
Hel eller trasig gäller.
Vanligt vis en slinga för var funktion men vissa seriekopplar dessa men då blir det ingen värme alls
Testade lite med värmekamera igår. När jag kör igång grill så blir innersta slingan varm, yttersta inte.
Vid över- och undervärme så brassade det på riktigt bra där nere, men inget där uppe. Tror vi kan dra slutsatsen att elementet är sönder. Beställer ett nytt.
Tack för hjälpen!

Termisk bildskärm visar varma områden i rött/gult, svalare i blått, med temperaturangivelser i Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Beställde element från Siemens, 25 timmar senare låg det på posten.
Mätte det gamla elementet, avbrott på stora slingan, så det var bara att byta. Fick "hjälp" av assistenterna.
Körde igång ugnen, allt funkar.
Tack för hjälpen!
Två barn hjälper till med städning i köket, håller i en dammsugare, informella kläder, vardaglig hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugn insida, varmt grill-element, ljus, fläkt, smutsiga ytor, trådhyllor, oanvänt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
A
R Rena skrev:
Beställde element från Siemens, 25 timmar senare låg det på posten.
Mätte det gamla elementet, avbrott på stora slingan, så det var bara att byta. Fick "hjälp" av assistenterna.
Körde igång ugnen, allt funkar.
Tack för hjälpen!
[bild] [bild]
jädrans bra led lampa det där jag har 2st och skall ha fler
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.