Vi har vattenenburen el från -79. Pannan är av fabrikat "Autonorm Variant" Vi vet att pannan börjar bli gammal och går och väntar på att bli tvungna att köpa en ny men vill inte tömma plånboken förrens den gamla är slut.
Någon som kan ställa diagnos?
Symtom:
Trycket åker upp och ner.
Ena stunden är det så högt att säkerhetsventilen löser ut (1,5 bar) och det kommer en liten skvätt i avloppet.
Andra stunden är det så lågt att det skvalar i elementen.
Lågt tryck inträffar oftast när vi förbrukat varmvatten (vilket ju skulle kunna vara normal då pannan kyls ner) men inte alltid. Ibland kan trycket sjunka precis efter den spottat vatten för att sedan stiga och sjunka igen utan att gå över 1,5 och utan att vi förbrukar varmvatten eller rör elementen.
Expansionskärlet är trasigt.
Det kommer vatten ur luftnippeln.
Mitt problem är att den nya panna jag tänkt köpa har inbyggt expansionskärl så köper jag ett nytt utanpåliggande kärl och pannan är slut är det bortkastade pengar.
Jag har inte fyllt på systemet sen i höstas och den spottar fortfarande ut vatten i tryckventilen.
Inte mycket men kanske en dl per dygn.
Kan det vara så här utan att pannan läcker? Tycker att "max tryck" skulle uppnåtts för länge sedan och att systemet inte förmår åstakomma för högt tryck fortfarande. Hade vi bara haft pendlande tryck mellan 0,5 och 1,5 hade det varit mer logiskt.

Jag skall försöka prova med ett fungerande expansionskärl så fort en kompis bytt sin oljeanläggning mot en värmepump. Då blir det ett kärl över men innan dess skulle jag vilja ha en kvalificerad gissning...

För övrigt undrar jag om det är någon som kör med en Nibe luft/vatten värmepump Fighter 2010?
Hur är ljudnivån från aggregatet? Störande för grannar?
 
:) Tjenare!!
Du har helt rätt i att ditt expansionskärl är kass,
hade samma problem med min gamla elpanna.

Nu till något helt annat luft/vattenvärmepump Nibe 2010-8.Jag installerade en sådan i höstas,vid provkörning fanns ett vobblande ljud från fläkten.Då kontakade jag Nibe om detta problem.
Jag fick då nya motorfästen som gör att fläktmotorn kommer längre ifrån fästena och detta tyckte jag gjorde susen på ljudnivån.Jag tycker inte personligen att den är speciellt störande.Mina närmaste grannar bor ungefär 45-50 met. rakt fram från pumpen och där hörs inget ljud som kommer från värmepumpen.I sidled hörs det ännu mindre.Står man ca:30 met. kan man höra ett svagt brummande från kompressorn,och det ljud jag skrivit om nu är på högsta effekten.Vid lägsta effekten är ljudet försummbart då fläkten också går på en lägre hastighet och det är ju bra på sommartid då det ofta finns folk ute.Nu vet jag inte hur nära dina grannar bor,och så finns det ju alltid folk som har andra åsikter om luftvärmepumpar "lycka till".....
 
Hade också samma läge som du med en 22 år gammal strulande Elpanna. Funderade på värmepump men blev avrådd av Nibe pga litet hus och låg förbrukning!

Köpte en tre år begagnad Nibe elpanna EVC 240 privat för 13000. Går lätt att få tag i nästan nya elpannor nu när folk får panik och byter till bergvärme och kastar ut nästan nya elpannor. Priserna ligger mycket lågt.

Kolla t ex på blocket. Se till att den max är 5 år gammal eller så. Räkna inte med någon större föränding angående verkningsgraden=elförbrukningen bara för att du byter till en ny. Det enda som hänt är nästan att styrsystemen blivit bättre med åren. Men var den fungerande på den gamla med utegivare så är skillnaden inte så stor kanske 5 % eller så.

Försök gärna hitta en panna som går att docka till annan värmekälla. Har själv min dockad till en liten vedeldad kökspanna vilket gör att jag använde Elpannans vattenvolym på 240L som en liten acktank och därigenom inte behöver elda så ofta om jag vill värma med ved.


Skogstomten

 
Glömde en sak. Är inte ventilen till expansionskärlet en helt vanlig bildäcksventil? I så fall kan den ju behöva skruvas bort och tätas samt dras åt rejält. Kanske också byta insatsen. Då kanske den blir tät och kärlet du har kan funka ändå.

Enklare att byta värmesystem på sommaren.....
 
Tja, kommer det vatten ur ventilen så är gummiblåsan trasig och då är expkärlet kass. Byt blåsa om det går. Möjligen skulle man kunna få lite inpumpad luft att stanna kvar om vattenanslutningen till expkärlet är i botten men det blir nog knepigt att få tillräckligt förtryck (statisk höjd plus en meter eller så).
 
Fixat!
Byte expansionskärlet som mycket riktigt var kass.
Nästa problem var att fåfyllnadsventilen läckte :surprised:. Satte en ny kran på röret före den gamla och vips blev det tätt och systemet blev inte påfyllt. Nu tuffar den vidare en stund till.

Kan hålla med Skogstomten om att det råder hysteri angående värmepumpar. Alla skall ha bergvärme och inga investeringar är för stora.
"Det tar bara 12-15 år att räkna hem investeringen".
"Sen är det ren vinst".
Man får ju räkna med räntan man har på sitt dyraste lån.
Själv tycker jag att det naturliga valet för ett nybyggt hus på 120-130 kvadrat är frånluftsvärmepump. På så sätt har man råd med att använda en riktig ventilation också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.