hej jag har en bil tema kompressor som strular för mig. Den är bara några år gammal.
I höstas startade den inte, felsökte lite men hittade inget uppenbart fel. Kollade på igen idag och då startade den. Dock skjuter den iväg oljepluggen vilket då medför att oljan sprutar ut. Kompressorn kan inte användas. Någon som har en idé på vad som kan vara fel? Ulf
 
Ingen som kan bidra med något klokt?
 
Inget klokt, men det låter som den har gjort sitt som kompressor.
 
Utan bilder på kompressorn eller pluggen som sköts ut är det svårt att säga så mycket. Det kanske det är med bilder också, men chansen ökar. Det är säkert möjligt att fixa felet. Men det kan vara problem att få tag på delar.
 
Gissar att det är oljepluggen i vevhuset som ploppar ur. Borde finnas någon typ av ventilation som kanske har fastnat?
 
Om det blir övertryck i vevhuset så att oljepåfyllningspluggen skjuts ut läcker det igenom luft förbi kolvringarna. Du kan ju skruva isär allt och göra rent men troligen är kolv/cylinder/kolvringar skrot.

Obs, vissa av Biltemas kompressorer är trasiga från början och läcker igenom sjukt mycket luft ner till vevhuset. De har ett onormalt stort ventilationshål i påfyllningspluggen, typ 3-4 mm. Kolla så inte det är igentäppt förresten.
 
A
Mina erfarenheter av kinesiska kompressore är att det är utslängda pengar.
Även ventilerna brukar rosta sönder väldigt snabbt
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack för svar. Har fått flera tips om kolv alt kolvringar. Skruvade isär toppen. Allt ser bra ut visuellt dock. Någon som har tips på var jag kan få tag i reservdel som kolv lr kolvringar?
 
Börja med att fråga på Biltema. Var beredd på att det kan bli problem.
 
A
Försök att hitta den i julas sortiment
Jula har reservdelar till kinesiska kompressorer ...tromig.
 
Startar inte... brända kontakter i tryckteläet. Byt reläet eller ta isär och putsa lite på kontaktytorna. Det fick jag göra på min efter några år.
Pluggen: kolla så den inte är täppt. Lagom med olja ?
Trasiga kolvringar borde inte skjuta pluggen. Det borde leda till lägre pulsationer i vevhuset. Det är ju ingen förbränningsmotor detta ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.