Har ett GV-system på båda våningarna i 1,5-plans hus. Ett av rummen på övervåningen är väldans kallt och jag kan inte känna att det kommer varmvatten i ledningen vare sig in eller ut för den zonindelningen.

Vad är rätt väg för felsökning? Är det rumstermostaten som bråkar, eller kan det vara för lågt tryck eller luft i systemet som trilskas? Jag tänker att eftersom det är ett rum specifikt som inte går att dra upp värmen i så borde det kanske inte vara något fel på GV-systemet i stort med för lågt tryck, luftbildning eller liknande, eller tänker jag fel?
 
Bilder underlättar

Börja med att ta bort reglerhatten på fördelaren för aktuell slinga.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar

Börja med att ta bort reglerhatten på fördelaren för aktuell slinga.
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar

Börja med att ta bort reglerhatten på fördelaren för aktuell slinga.
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar

Börja med att ta bort reglerhatten på fördelaren för aktuell slinga.
Ok, tack. Flödar det fritt då utan begränsning av termostaten? Vad skulle du vilja ha bilder på? Så här ser panelen/fördelarna ut på nedre resp. övre våningen

Värmesystemets fördelare med rör och termostatventiler märkta för olika zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nedre vån:
Elcentral och vattenledningsrör med etiketter för olika zoner på nedre våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser normalt ut det där. Ställdonen verkar vara öppna för de slingor som termostaterna begär värme.
Vilket rum är det du har problem med?
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Övre foto 2 dom aktivera ,röd diod lyser går på samma termostet 3 st don stängda och inte aktiverade svarta dioder. Nedre foto 4 dom aktiverade 2 dioder lyser , 1 don inte aktiverat och 2 dioder till vänster svarta, 1 slinga helt öppen inget dom, flödet ställs med att skruva på hatten uppåt. Ingen hatt fullt flöde på den. Ställ upp alla termostater på max och se om det blå kommer upp på alla, sen ställer du ner ett rum i taget och ser vilket don som stänger ( inget blått syns ) är det rätt rum då, bara fortsätta med nästa o.s.v
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Tack för tipsen, provade termostaten, lampan tänder upp vid max och slocknar om jag drar ner, så allt verkar funka rent tekniskt.

Upptäckte dock att trycket var lågt (nere på noll bar) och fyllde på systemet (Nibe 310 Fighter). Vad är rimligt att förvänta där på övervåningen (med träbjälklag) innan man känner att GV-slangarna börjar bli varma(re)?
 
Och det blå visar sig på donet vid max och försvinner vid min. börja där.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Dåligt tryck kan bidra till dåligt flöde, sen det med att känna värmen kan ta rätt många timmar, vänta tills i morgon.
 
J jonaserik skrev:
Dåligt tryck kan bidra till dåligt flöde, sen det med att känna värmen kan ta rätt många timmar, vänta tills i morgon.
Tycker det är så konstigt att det är just den slingan som inte lirar, övriga rum på övervåningen håller normal temperatur.
 
Vad har du för diff mellan ut/in på den som inte fungerar som den ska
 
J jonaserik skrev:
Vad har du för diff mellan ut/in på den som inte fungerar som den ska
Har ingen givare för det, men det är ingen kännbar värme i GV-slang 4 + 5 (zon 4 Sovrum) vare sig före eller efter styrdornet. Däremot så har vi lyckats få upp termometern till 32°C till GV-systemet på övervåningen, låg runt 25°C när vi började stöka runt.
 
Troligtvis luft i den slingan. Då sätter man ner ALLA slingor utom den. ställer upp ciekpumpen på max, det kanske sitter ett rör mellan fördelarna med, kanske med en strypventil , skriver upp vad dom/de står på och stänger. Då får den kalla slingan förhoppningsvis ett bra tryck på sig. Kan ta upp till 1/2 - 1 timma. i bland kan det höras när luften kommer som et lite knaster i rören Och så ber man till honom däruppe att luften ska gå ut
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
Service på värmepumpen och GV-system beställt, misstänker att det är något tjall någonstans, luft i slingan eller liknande. Är nog hög tid att någon kompetent servicekille kommer ut och kollar igenom bitarna dessutom.

Alla värden verkar stämma på värmepumpen men jag får inte fart på sista slingan även om jag kan elda på i övriga rum och reglera som det är tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.