Hej
'Har en Hilti TSB24 som helt plötsligt börjar krångla.
Verkar vara någon form av glapp. Jag har öppnat den och kollat kablar/kol etc men kan inte finna nått konstigt.
FGelsymptomen är så att den går när jag lutar den åt vissa håll men stannar åt andra. Kan vara lite olika håll som den funkar från försök till försök.
Ibland funkar den bara om jag borrar uppåt, ibland nedåt, ibland vertikalt med varvtalsväljaren uppåt iblan nedåt. När den väl startat så går den oavsett hur jag vinklar den.

Tips på fel, del att byta/kolla vidare på ?

MVH
M
 
Det är ett klassiskt fel på alla maskiner som används mycket. Öppna maskinen, klipp av kabeln ca 30 cm och sätt ihop igen. Eftersom felet är av glappkaraktär är det svårt att mäta upp om kabeln är OK. Testa i alla fall. Jag har haft samma fel på flera maskiner som används mycket.
 
Tyvärr, detta är redan provat, har satt dit en helt ny anslutningssladd.
Är därför nått internt i makinen.
/m
 
Hade liknande problem med min Milwaukee tigersåg.
Jag lokaliserade problemet till "hasighetsratten", dvs det var någon typ av glapp i potentiometern. Jag petade på ratten och då stannade/gick maskinen.
Eftersom det inte gick lätt att hitta en ersättningspotentiometer (Elfa, +några distributörer till), åkte jag på att köpa en hel ersättningselektronik, ca 200 SEK, av ytterligare klantighet hade jag sönder strömbrytaren, när jag skulle byta elektroniken och det blev 200 SEK ytterligare, och så här efteråt tror jag att det inte var i onödan.
 
Jag bumpar och kapar tråden lite.
Jag är i behov av vattenfri tryckluft för lackering och blästring (sanden klumpar sig om det finns vatten i luften) Kompressorn jag har kan ge 10Bar och lite över 550l i luftflöde. Det problem jag har är att hitta vattenavskiljare som inte begränsar vare sig tryck eller flöde. Tittar jag på en biltema avskiljare så klarar den 10Bar men enbart 150l i flöde. Blir ju ganska dyrt att parallellkoppla 4st avskiljare för att jag skall få tillräckligt flöde genom avskiljarna. Naturligtvis så använder jag grov slang till blästringen för att inte strypa luften på vägen fram till blästern.

Direkt efter kompressorn har jag en fast installation med 18 rör (ca 6m) som hjälper till att kyla luften på väg ut. Efter denna fasta installation hade jag tänkt montera vattenavskiljare för blästringen. Senare i kedjan så kommer jag även ha ytligare avskiljare och trycksänkare för sprutmålningen, samt att det sitter en liten avskiljare på själva sprutpistolerna.

Frågan är finns det vattenavskiljare som klarar dessa flöden att få tag på till rimliga priser eller hur bär man sig åt för att inte strypa luftflödet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.