Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hejsan alla duktiga här på forumet.

Vi har en Bosch strykstation typ TDS 1440 som har lagt av.

Det har lagt av så tillvida att själva strykjärnet blir varmt samt att vattnet kokar och blir varmt i själva stationen. Däremot kommer det ingen ånga då man trycker in knappen på handtaget.
Jag har då börjat felsöka och mätt med multimeter, (Fluke 78), och då funnit att alla kretsar fungerar. Även den microbrytare som sitter i handtaget på järnet. (Den knapp som ska öppna magnetventilen för ångan).

Ohm mäter då solenoiden till magnetventilen och finner då mätvärdet "OL" mellan samtliga 3 anslutningar. Enligt vad jag kan förstå så borde jag åtminstone ha en mätbar resistans mellan anslutning 1 & 2 enligt den undre bilden. det är vad min erfarenhet som bilelektriker under 25 år säger mig. Men jag vill fråga eftersom mina erfarenheter med växelström är något begränsade. - Vill heller inte köpa ny spole i onödan.

Tacksam för svar.

Så här ser solenoiden ut:
solenoid1tl3.jpg

Här är anslutningarna där nr 3 är jord.
solenoid2textml5.jpg
 
Jag håller med, det borde bli mindre än 4 kOhm mellan 1 och 2.
Köp en ny ventil!

Det enda som blir annorlunda pga av att det är växelström är att man måste ta hänsyn till spolens induktans för att kunna räkna ut vilken resistans den borde ha, utgående från de data som står på den.
13.3VA och 230V ger strömmen ca 58 mA.
Nu får man INTE resistansen om man tar spänning/ström, 230V/58 mA = ca 4 kOhm.
Resistansen ska vara lägre än så, men lyckligtvis behöver vi inte veta det exakta värdet.

Kan du handla ventilen över disk, så är det väl smartast att ta med multimetern och mäta på den nya innan du betalar!

/Hasse
 
Tack för snabbt svar Hasse.

Hittar tyvärr ingen butik i stan som har den "på hyllan", därför svårt att be att få mäta. (Finns visserligen proffsbutiker men där skjuter dom vanliga konsumenter om dom visar sig vid disken).

Tips på webbutiker någon?
Jag har Googlat på bl.a magnetventiler manöverdon och elmaterial men det är svårt att hitta. Sökte bl.a på ELFA, som ju brukar ha det mesta men hittade inte.
 
Får man inte OL på fluken när man inte har kontakt? Din spole har brunnit av. Köp ny.

Jag testade just mäta en magnet spole och fick OL mellan jord och dom andra och 0,9kOhm över spolen.
 
jakim skrev:
Får man inte OL på fluken när man inte har kontakt? Din spole har brunnit av. Köp ny.

Jag testade just mäta en magnet spole och fick OL mellan jord och dom andra och 0,9kOhm över spolen.
Precis så är det. "OL" = ingen krets.
Ställde frågan för att växelströmsreläer/spolar inte är något jag pysslat med och ville vara säker i mitt antagande. - Hade en tanke att det kunde sitta något f*nsskap inuti som omöjliggjorde en normal mätning.

Men återigen: Finns det någon därute som kan tipsa om någon bra webbutik?
 
Googlar jag på CEME hittar jag tillverkaren, fortsätt och gräv där.
 
Fotografen skrev:
Googlar jag på CEME hittar jag tillverkaren, fortsätt och gräv där.
"Intelligen Sikkan!!!"
Tror Du inte jag gjort det? På deras hemsida, http://www.cemeeng.com/index_en.htm , finns inte den info jag behöver.
- Eller har Du hittat något jag inte sett som jag har användning av. Ex.vis hitta Åf i Sverige?

E-mail svarar dom inte på, då jag ställt frågan: "Do you have any resellers in Sweden who sell to regular customers. If possible, It would be very kind if you could give me an address to some one".
Så att Du hittat en flashig bild på Internet, (vilket jag också gjort), betyder inte att Du har löst något problem.
Jag har i alla fall inte funnit annat än produktbroschyrer i PDF format som eg. riktar sig till säljare. - Inte konsument.

Du kanske borde kollat källan lite mer noggrant innan Du postade en helt meningslös post. Eller?
Posta gärna i detta ärende när det finns RIKTGT NYTTIG info. Typ åf av spolar/magneter/ventiler på weben, som jag klart och tydligt önskade i förra posten.
 
Nu håller vi en betydligt trevligare ton i den här tråden
Mats
Moderator
 
Eftersom det är en Bosch så kollade jag runt efter service-ställen..
Hittade en kontaktsida som du kan pröva
Reservdelar:
Stockholm: 08 - 734 13 20
Göteborg 031-63 69 91
Malmö 040 - 22 78 81
reservdelar@bshg.com

Om de inte kan hjälpa dig så vet jag inte vem som kan.
 
Tråden stängd pga heta känslor
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.