Kära fora!

Jag har fått till skänks en defekt torktumlare med värmepump, problemet med den är att den inte alls gör sitt jobb. Den går och går men tvätten förblir blöt.
Det är en AEG Lavatherm 8000-serie (såvitt jag förstår är det samma sak som Bosch, Electrolux och en mängd andra märken). Bild följer:

Trasig eller demonterad tvättmaskin på en trätrall utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antog från början att det skulle vara igensatt i minst ett av de tre filter som jag sett på YouTube att man ska ha. Dessvärre hittade jag bara ETT (det direkt innanför luckan) och det var inte ens dammigt. Övriga verkar inte finnas på denna modell.
Nästa antagande var att det skulle vara värmeväxlarna som var igensatta, särskilt med tanke på avsaknaden av filter, så efter en grundlig rivning hade jag tillgång till dem och gjorde rent först med tryckluft och sedan med vatten på lågt tryck från trädgårdsslangen. Det kom ut MYCKET damm.
Glad i hågen skruvade jag ihop maskinen i tron att felet nu var avhjälpt, men icke...
Fortfarande samma sak. Maskinen snurrar, inga felkoder, men ingen torkning verkar äga rum. Ingen alls.

Jag har gått igenom alla funktioner med maskinen i diagnosläge, inga konstigheter.
Cirkulationsfläkten är hel, ren och fin.
Kompressorn startar och blir skållhet, men besynnerligt nog aktiveras inte kylfläkten då (trots att den går när jag testar i diagnosmenyn), kan detta vara en ledtråd? Finns en tempgivare någonstans som kan ha ruttnat?
Det sitter en givare av något slag i ett av kopparrören runt kompressorn, vad är denna till och hur kontrollerar jag dess funktion?

Har någon klok forumgubbe svar på detta, eller bra tips om var jag ska titta härnäst?


Tack på förhand!
 
  • Gilla
Slugo
  • Laddar…
Troligtvis ingen gas!
 
Ja, tanken har slagit mig, men borde inte kompressorn ha tryckvakt som skulle förhindra start då?
 
Många saker har inte det som tex luft/luft, kylskåp för konsumenter mm.
Då kompressorn blir glödhet får den ingen kylning. Skulle kunna vara expansinventil/kapillärrör men då måste de bytas + ny gas.
 
Ok, jag förstår.
Finns något sätt att testa detta, eller är det bara att byta på vinst och förlust isåfall?
Den lilla givaren som jag pekar på med mejseln här, vad gör den? Går den att mäta på på något sätt?
Delar av ett kylskåps inre mekanik med kompressor, kablar och rör. Hand synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




...och samma sak här, liten givare direkt under filtret, före kondensorn i flödet, tror det är en tempgivare men vet inte säkert. Någon som vet vad motståndet vid rumstemp ska vara? Annat värde som kan mätas av en hemmapulare?
Bild på bilens tröskel och dörrstängare, detaljer i närbild, smuts och slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett litet framsteg! Efter att ha krökt in huvudet på trummans insida hittade jag fuktsensorn.
Om jag mäter motståndet mellan de två kontaktblecken så får jag en hel massa Ohm, jag tänker att detta värde borde vara noll, eller mycket nära noll.
Kan någon bekräfta eller dementera detta?
Och om sensorn är kass, skulle det då förklara varför ingen torkning sker?
 
Startar kompressorn och blir het så har du ju inte problem med en sensor
 
A
HerrPeter HerrPeter skrev:
Ja, tanken har slagit mig, men borde inte kompressorn ha tryckvakt som skulle förhindra start då?
 
A
E Emanuel01 skrev:
Många saker har inte det som tex luft/luft, kylskåp för konsumenter mm.
Då kompressorn blir glödhet får den ingen kylning. Skulle kunna vara expansinventil/kapillärrör men då måste de bytas + ny gas.
 
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Startar kompressorn och blir het så har du ju inte problem med en sensor
precis
 
A
Det du kan göra själv är att byta bottenplattan komplett och det skulle jag även som tekniker råda dig
Någon har orsakat en läcka som måste hittas och defekt del bytas, kompressorn kan tagit skada

Detta är ju ingen hitech utan ett ganska simpelt kylskåp eg. Fast inbyggt i en hopplöst idiotisk låda.
Givarna du ser är för att hålla rätt temp i luften men du har inte gas till ens starta kylfläkten.

Tyvärr är torken skrot i mina ögon men vill du byta bottenplatta så håller den nog några år till.
Bättre att köpa en ny med 5-årsgarranti än fulmecka denna.

Har du någon modellbeteckning kan jag se vad bottenplattan kostar. Och om den gjordes i Polen eller av zanussi, för eller efter vin och baguettepausen eller den dagliga vodkaransonen.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
A
och nej den har inget gemensamt med BSHs pryttlar
mer än att inkråmet kommer i huvudsak från PRC.
 
Tack för svar!

Jag kollade på AEG’s priser och en ny bottenplatta är ju väsentligt billigare än en ny maskin, men samtidigt är detta bara ett kul hobbypul för mig (jag har egentligen ingen användning för maskinen), så då får det nog bli skroten för denna.

Några funderingar av akademisk art har jag dock:
- Vad bör motståndet i fuktsensorn ligga på, ungefär, när den är torr och rumstempererad?
- Hur hänger det ihop med gas/kylfläkt, styrs fläkten av trycket i systemet och är det isf det som givaren på tidigare bild gör?

Just det, Bosch var ju inte samma. Men en drös andra märken av mer eller mindre obskyr typ. Electrolux, Zanussi, John Lewis…

Modellbeteckning på bild, ser ut att vara vodkavarianten:
Etikett på en AEG-produkt som visar modell, typ, effekt, kylmedel och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kim Stridh
  • Laddar…
A
japp 3.000.- + moms är ju billigare än en ny
 
HerrPeter HerrPeter skrev:
Tack för svar!

Jag kollade på AEG’s priser och en ny bottenplatta är ju väsentligt billigare än en ny maskin, men samtidigt är detta bara ett kul hobbypul för mig (jag har egentligen ingen användning för maskinen), så då får det nog bli skroten för denna.

Några funderingar av akademisk art har jag dock:
- Vad bör motståndet i fuktsensorn ligga på, ungefär, när den är torr och rumstempererad?
- Hur hänger det ihop med gas/kylfläkt, styrs fläkten av trycket i systemet och är det isf det som givaren på tidigare bild gör?

Just det, Bosch var ju inte samma. Men en drös andra märken av mer eller mindre obskyr typ. Electrolux, Zanussi, John Lewis…

Modellbeteckning på bild, ser ut att vara vodkavarianten:
[bild]
Om du bara ska kolla så kan du ju för skojs skull läcksöka med tryckluft och såpvatten. Kan ju hjälpa någon annan!
Har du tur kan det ju gå att löda.
Trodde de skulle kunna vara 290 men såg nu att det var 134.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.