J
Hej.

Vi flyttade i somras in i ett hus byggt -71 och nu när det blev kallt visade det sig att värmen inte riktigt fungerade.
Det är fjärrvärme som kommer via en samfällighet/ekonomisk förening. Föreningen har en värmeväxlare som tar emot värmen från staden och shuntar ner till ca 40 grader (just nu).

Vi har en liten central i huset med cirkulationspump och en shuntventil. Shuntventilen styrs av en TAC200. Den har både utetempgivare och innetempgivare och de värdena ser riktiga ut. Jag jämförde alla värden med grannens och så till att de stämde överens. Därefter provade vi att ställa ner önskad temperatur till 6 grader (min) och ställa upp till 30 (max) för att se om det hände något med shuntmotorn.

Det som hade hänt var att shuntventilen inte reglerade och därför cirkulerade bara 15-16 gradigt vatten i radiatorerna. Shuntmotorn är därför bortplockad nu och ligger bredvid.

Nu till frågan, hur felsöker vi om det är shuntmotorn eller styrsystemet som inte fungerar? Jag har inte lyckats hitta någon detaljerad felsökningsinformation i manualen.
Är det värt att felsöka överhuvudtaget? Systemet är ju ganska gammalt.

Till saken hör att vi planerar att renovera hela nedervåningen och då byta ut samtliga radiatorer mot golvvärme. Där ska det också shuntas ner till ca 27 grader har jag förstått, jag vet inte om nuvarande systemet klarar flera värmezoner, det verkar inte så.

Om vi ska byta styrsystem vore det intressant med något "smartare" som kan hantera rum individuellt, klarar både golvvärme och radiatorer samt har möjlighet till app-styrning eller Z-wavekoppling.

Bifogar bilder på styrenheten och shuntmotorn.

En TAC200 styrenhet med en LCD-display som visar tid och menyalternativ för värmesystemets funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en TAC200 styrenhet med teknisk specifikation och ett schema över elektriska anslutningar för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterad shuntmotor vid sidan av ett värmesystem med synliga rör och en reglerknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte inte vad du kan om el och elektronik så du måste själv avgöra vad som är säkert för dig att pröva.

Bilderna är lite svaga på kopplingsschemat men om jag ser rätt finns det en motorkondensator. Det finns olika varianter men de brukar ha begränsad livslängd. Är den från 1971 och skött cirkulationspumpen sedan dess är den en av de första komponenterna jag skulle kontrollera. De "slits ut" och är normalt väldigt billiga och rätt lätta att få fram.

Har du eller kan du få fram en multimeter? (Mätinstrument)

Om kondensatorn är frisk (osäkert om den varit med sedan 1971) går det att provköra pumpen separat för att se om pumpen eller styr-enheten är problemet.

Utifrån bilderna är det svårt att avgöra vart kondensatorn sitter. Om motorn är inbortssäker så kan den sitta i en kopplingsdosa eller i anslutning till styrenheten men de brukar sitta nära motorerna. Finns det någon kåpa eller lock på pumpen som går att lossa eller annan dosa så börja där. Ta några bilder så kan jag försöka hjälpa dig att lokalisera den. Kan du inte mäta själv har du säkert någon i din närhet som har en multimeter och det är enkelt att förklara hur mätningen ska göras ifall kondensatorn är nåbar.

Ska ni byta till golvärme är det nog bra ekonomi att inte byta styrsystem nu. Reglercentraler kanske är svårare att få tag i men cirkulationspumpar borde vara lättare och framförallt billigare.

Billigast är det dock om kondensatorn givit upp.
 
J
Tack för svar!

Jag kan lite om el och lite mindre om elektronik. Jag har koll på vad saker heter och brukar kunna identifiera komponenter, speciellt när det inte är ytmonterat.

Jag har en multimeter (eller två faktiskt, en digital och en analog).

Cirkulationspumpen vet vi fungerar, den verkar heller inte gå via styrenheten utan har en egen strömbrytare.
Vi har värme i huset nu men utan styrning.

Motorn styr helt enkelt en reglerventil som skiftar mellan återcirkulation i huset och att skicka "kalla" returvattnet tillbaka till föreningens slinga

Här är hela anläggningen:
Hushålls värmeregleringssystem med cirkulationspump, rör, ventiler och termometrar i ett teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder från shuntmotorn:
Elritning för en reglerventil med märkningar för anslutningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en shuntmotor med kopplade elektriska kablar och terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på elektriska komponenter med blå och grön tråd kopplade till en anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att vrida ventilen för hand? Går motorn när den ligger lös?
Jag har stött på fler kärvande ventiler än trasiga shuntmotorer genom åren.
 
När det gäller el så gäller försiktighet först. Den är troligtvis matad med 230V och trångt utrymme med värmerör är det extra farligt. Har du jordfelsbrytare?

Ok, blev nog fel i hastigheten när det blev cirkulationspumpen. Jag såg kopplingschemat till motorn som är shuntmotorn. Att kolla ventilen känns som ett hett tips. Påverkar dessutom värmen. När det gäller shunt-motor och kondensator ser jag en kondensatorsymbol i kopplingsschemat. Min kunskap om shunt-motorer specifikt är begränsad till ett ålderdomligt kräk till shunt vi hade i ett hus för många år sedan. Jag ska inte rekommendera forntidens åtgärd som innebar visst mekanisk yttre påverkan :) =Lite manuellt på shunten och träklubba till motorn :)

Skämt å sido. Jag måste fundera på hur den kan vara kopplad för reverseringen om det nu är en sådan shunt. Mekaniskt skulle jag som du fått föreslaget se till att inte ventilen kärvar. Alternativt om motorn snurrar om den inte har last i form av shunten

Elektiskt så finns det nog en kondensator men även en kontaktor/relä. En klassisk motorkondensator har begränsat antal driftstimmar och blir successivt tröttare och gör att motorn tappar vridmoment. I detta fall blir jag mer förvirrad än normalt. Åldern på denna gör att symbolstandarder kan ändrats så utan att kunna mäta och pröva blir det gissningar.

Jag ska lyfta upp dina bilder på storskärm och se om jag kan guida dig närmare en kontrollmätning. Ska ta en tekopp och en smörgås och återkommer om lite senare.
 
OBS, viktigt. Mät inte baserat på mina gissningar. Läs nedan
Det var lite svårt att släppa detta.

Jag tror inte kopplingsschemat bara visar motorn som du trodde utan antagligen reglerkretsen som helhet. Alla delar är nog inte del av shuntmotorn även om du hittat schemat där. P är nog din automatik enhet.

Jag vill att du inte mäter baserat på mina gissningar kring funktioner på schemat. Det är nog en blandning av kopplinsgschema och logik över regler kretsen som helhet. Då är det omöjligt att veta vad symboler och kopplingar innebär.

Nu var jag väldig tydlig med att jag gissar men el är farligt. Värmerör är jord och att få kontakt mellan fas och jord är ruskigt farligt.

Jag kommer skicka en fråga om att radera inlägget med text. Jag tror i och för sig att du läser och är försiktig men det finns andra som kanske inte läser utan börjar experimentera.
 
Ställ upp börvärdet så att reglercentalen vill ha värme.
Mät mellan B och R. Fungerar reglercentalen bör du ha ca 230V.

Sänk BV så att inget värmebehov föreligger.
Mät mellan W och R. Fungerar reglercentalen bör du ha ca 230V.

Om du mäter och får 230V enligt ovan och ventilställdonet inte ändrar läge så påstår kag att det är trasigt. De där gamla TA ställdonen brukar bytas ut efter ett gäng med år...

Kopplingschemat i motorn visar bara ställdonets kopplingar.

Länk till datablad på ställdonet
http://www.schneider-electric.se/sv/download/document/000302244/
 
Redigerat:
J
Tack för alla svar!

Nu har jag mätt enligt plaggis instruktioner och får 0V vid båda testfallen. Jag mätte både direkt och efter någon minut.

Då antar jag att det är något i styrenheten som har gått sönder? En kondensator eller relä kanske?

Då shuntmoton är bortplockad så gör den ju ingenting i nulägadet, så jag skulle kunna plocka loss den och se om det finns något att laga. Den borde väl vara så gammal att det inte finns något ytmonterat eller flerlagrade kretskort?

Bör jag provköra shuntmotorn med ström från en lampsladd först kanske? För att bekräfta att den funkar menar jag..
 
Skönt att du fått support av plaggis. Jag insåg att min tolkning var osäker och det är skillnad på en motor och ett styrdon. Även om det innehåller en motor.

Jag har följt tråden av intresse samt att jag försökte assistera men insåg att osäkerhetsfaktorerna var för många.

Jag är av naturen nyfiken så jag har tittat på dokumenten plaggis hänvisat till. För mig blev det då möjligt att få viss förståelse för hur ditt system fungerar.

Utan att på något vis vara säker så anar jag att styrenhetens konstruktion inte är särskilt komplicerad utifrån ålder och den funktionalitet som beskrivs i manualen. Avgörande är naturligtvis vilken eller vilka komponenter som gått sönder. Det bör finnas en mikroprocessor som med tanke på ålder har "programvaran" i ett e-prom eller liknande.

För en som kan elektronik och har tillgång till ett schema bör den gå att reparera. Kan även gå utan schema med rätt kompetens och om felet inte ligger i tex mjukvarudelarna för då måste man nog ha tillgång till "original-komponenter" och är nog knepigt att felsöka med 100% säkerhet. Som jag tolkar din beskrivning verkar mjukvaran fungera i användargränssnittet då du kan göra justeringar.

Samtidigt behöver det inte vara ett avancerat fel utan någon standardkomponent som gett upp. Känner du någon som kan elektronikservice kan det vara värt att göra en snabb felsökning för att se om det är enklare fel. De som kan göra service på komponentnivå på kretskort kan nog snabbt göra lite mätningar och se om de hittar felet.

Om manualen stämmer regleras styrdonet av relän och övriga anslutningar är beskrivna.
 
J
Sent omsider har jag nu provkört shuntmotorn direkt från vägguttaget. Renovering av sonens rum kom i vägen, och värme har vi då ventilen är helöppen Den verkar fungera då den rör sig så sakteligen, så nu är nästa steg att demontera styrenheten och se hur den ser ut inuti.

Tack för all hjälp så här långt!
 
Bra, att ställdonet rör sig långsamt är korrekt. Skall ta 340 sekunder att flytta sig 25mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.