Vet inte riktigt om detta är rätt grupp för lås, men chansar.

Vi har ett äldre motorlås som har slutat fungera. Inget händer när man trycker på öppnaknappen.
Det är en Assa DAC 30ii styrenhet tillsammans med Assa motorlås 8087S.

Jag har felsökt både styrenhet och motorlås, men kan inte riktigt hitta felet och börjar misstänka att det är styrenheten som slutat att fungera och att den helt enkelt inte ger en signal till motorlåset att öppna. (?)

Kan jag mäta mig till om motorlåset får öppningssignal?
Det går in 4 trådar till motorlåset från styrenheten. röd (12V), vit (0V), gul (C+), grön (C-).
Motorlåset får 12V både från röd/vit samt gul/grön.

Mäter jag med multimetern över 8 och 7 (dörrknapp) på styrenheten utan att någon knapp är ansluten, så växlar den hela tiden mellan stängd och sluten krets. Ska det verkligen vara så? Jag förutsatte att den bör vara öppen konstant om ingen knapp är ansluten och sluten när dessa två sluts via knapp.
 
S spacemoose skrev:
Vet inte riktigt om detta är rätt grupp för lås, men chansar.

Vi har ett äldre motorlås som har slutat fungera. Inget händer när man trycker på öppnaknappen.
Det är en Assa DAC 30ii styrenhet tillsammans med Assa motorlås 8087S.

Jag har felsökt både styrenhet och motorlås, men kan inte riktigt hitta felet och börjar misstänka att det är styrenheten som slutat att fungera och att den helt enkelt inte ger en signal till motorlåset att öppna. (?)

Kan jag mäta mig till om motorlåset får öppningssignal?
Det går in 4 trådar till motorlåset från styrenheten. röd (12V), vit (0V), gul (C+), grön (C-).
Motorlåset får 12V både från röd/vit samt gul/grön.

Mäter jag med multimetern över 8 och 7 (dörrknapp) på styrenheten utan att någon knapp är ansluten, så växlar den hela tiden mellan stängd och sluten krets. Ska det verkligen vara så? Jag förutsatte att den bör vara öppen konstant om ingen knapp är ansluten och sluten när dessa två sluts via knapp.
Vad för spänning ligger över knappen när systemet är igång?
AC/DC?
Volt?
 
P Puffen Ingarö skrev:
Vad för spänning ligger över knappen när systemet är igång?
AC/DC?
Volt?
Hejsan!

Tack för ditt svar. Ville först mäta upp en gång till innan jag svarade dig för att vara säker, men så hår ser det ut. Jag har markerat i bilden de olika anslutningarna. Allt är DC.
Har även lyckats få tag på manualen för DAC30RII som gör det hela lite lättare.

Endast DIP8 är ON vilket enligt manualen betyder att enheten endast används för motorlåsstyrning.
PWR dioden lyser fast sken.
WDG blinkar mycket snabbt.
TX lyser inte.
RX fast sken.

1. Här kommer 24V in till enheten. KP1 plint 1 och 2.

2. 12V ut till låset. KP2. plint 1 och 2.

3. Kommunikation till låset. KP2. plint 3 och 4. En slags seriell bus som jag förstår det. Denna verkar vara 2V när låset är monterat och 12V när det inte är monterat. Enligt manualen så ska det vara ca 2V för varje enhet på slingan och 12V om kabeln är bruten så det verkar stämma. Är bara ett motorlås inkopplat.

4. Öppna-knappen. KP2. plint 7 och 8. Denna är 5V när knappen inte är intryckt och blir 0V när man trycker på knappen. Mäter jag resistansen över dessa plintar så öppnar (oändlig resistans) och stänger den sig (ingen resistans) kontinuerligt. Det var detta jag funderade på om det skulle vara på det sättet.
Enligt manualen så ska det vara 0V över knappen vid olåst.

5. Blockeringsingång. Ska enligt manualen vara byglad från leverans vilket den är.


En elbox med en kretskort inuti, anslutna kablar och markeringar för olika anslutningar: 1. 24V, 2. 12V ut, 3. Kommunikation till lås, 4. Öppna-knapp, 5. Blockeringsingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram över DAC-30RII med markerade anslutningar och lysdioder: PWR, WDG, TX och RX. Kommunikation och strömmens anslutningspunkter är specificerade på diagrammet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar det rätt så långt?
Kan man med detta sluta sig till att DACen fungerar?

Problemet jag har är att motorlåset inte reagerar när man trycker på knappen.
Jag har provat att montera ut motorn ur låset och mätt på själva motorn ifall den fick en impuls, men det verkar det inte som att den får.
Kan man på något sätt se om DACen levererar en signal fram till motorlåset?
Kan det vara så att motorlåset fallit bort på något sätt och man behöver återställa så DAC och lås känner igen varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.