Jag har ett kaklat elvärmt golv i badrummet som är c:a tio år gammalt, från förre ägarens tid. Bruksanvisning mm saknas. Termostaten är av typen T2 Floor (V2002), alltså inte en nyare digital.

På senare tid har jag haft väldigt svårt att få någon värme alls i golvet. Om jag vrider och trixar med termostaten går det ibland att få igång värmen, men det blir långsamt svårare känns det som. Det ligger nära till hands att tro att kontakteringen i termostaten är slut, men det märkliga är att när jag vrider från min till max så klickar den till och röda lampan tänds/släcks, alltid på samma ställe. Det borde väl ändå innebära att även kretsen till värmeslingan sluts respektive bryts?

Frågor:

1. Någon idé om vad felet är och hur jag kan felsöka det med ett mätinstrument (som måste införskaffas i så fall)?
2. Kan jag sätta in en digital T2 Floor Plus i stället? Går den till och med att ansluta till befintlig golvgivare?
3. Om jag vill byta till rumsgivare i stället, finns det en risk att golvet kan vara av den typ som inte lämpar sig för rumsgivare (pga risk för överhettning antar jag)?

Tack!
 
Patrik är förmodligen inne på rätt spår med att byta termostaten, låter mest troligt. Vad händer om du kopplar ur termistorn? Klickar det fortfarande på samma ställe?
 
Hade nåt liknande och det var tydligen kallödningar i termostaten som orsakade det. Värmde på alla lödningar med kolven och vips så funka den som den skall.
Det var dock en Ebeco.

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Slobban: Om jag kopplar ut termistorn så händer det ingenting alls när jag vrider fram och tillbaka. Om jag däremot stänger av termostaten och slår på den igen så klickar den på i 4-5 sekunder och sedan av igen, oavsett hur temperaturvredet står.
 
Ok, det låter helt klart som termostaten är defekt. Att byta termostaten och behålla givaren skulle jag inte våga chansa på att det fungerar (även om jag inte är helt säker), men är installationen korrekt utförd borde det gå att byta givaren utan större bekymmer?
 
För att få in givaren på plats, kan man såga ut 70mm hål från andra sidan väggen. Lokalisera givare röret/slang och öppna den.
Sen skjuter man ner givaren. Fiskar upp där nere och för in vidare mot golvet. Då vet man den är på plats. Hålet täcks med el täckbricka. Dessutom fungerar den perfekt för inspektion mot fukt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.