Någonstans i vår renovering slutade elgolvvärmen i en av toaletterna att fungera. Jag har själv försökt felsöka var problemet sitter, men kört fast lite. Jag använde en gammal tonsökare från Televerket (ja, gammal :) ) och kunde följa tåtarna från golvvärmen en bit, men sen blev signalen för svag och letar sig garanterat inte genom väggar (även om det bara kan handla om några centimeter).

Nästa steg är att en elektriker får hjälpa mig. Är en bra kabelsökare någonting som är standard i alla elektrikers verktygsarsenal eller behöver jag vara extra tydlig när jag letar efter lämplig elektriker?
 
Det är nig en minoritet av elektrikerna som har en kabelsökare i verktygsuppsättningen. Man klarar sig bra utan i nästan alla fall då man "ser" och "förstår" hur det troligen är draget, man har ju inte kastat ut ledningarna på måfå utan den som har gjort installationen har ett visst system i arbetet. Dom gånger en sökare är värdefull är då "folk" satt skivor över dosor utan att ta upp hål för dosan.
 
Jag skulle använda lite andra felsökningsmetoder i ditt fall.

Jag skulle leta upp termostaten till golvvärmen. I deń dosan brukar alla viktiga kablar finnas. Där skulle jag mäta om det finns spänning på inkommande gruppledning.

När jag har konstaterat att det inte finns spänning ,. då måste jag ta reda orsaken till detta. Det kan vara någon kabel som har blivet bortkopplad i någon mellanliggande kopplingsdosa.

Det första är att avgränsa felet till 1matningen 2 termostaten 3värmekabel. När man har gjort detta, då kan gå vidare med en fördjupad felsökning.
 
Som Tobbe skriver, systematiskt i det här fallet är att börja mäta om felet finns i matningen till rummet, eller i själva golvärmen (termostat eller slinga).

Jag tolkar att du vet/misstänker att det är matningen. När du säkert vet att det är så.

Då måste du leta reda på var matningen kommer ifrån. Vilket jag tolkar att du försöker göra med tonsökare. Du måste kunna lokalisera vilken dosa det kommer ifrån. Och antingen hitta att den är urkopplad, eller om röret har skadats i renoveringen, försöka lokalisera trolig väg från dosan till nästa kända punkt. Kan du då ex. dra ur en avsågad tråd så kan du bedömma ungefär var du behöver öppna väggen.
 
  • Gilla
Leingef
  • Laddar…
Det finns ingen spänning till termostaten så fel på golvvärmen kan vi utesluta direkt. Jag vet redan att matningen är problemet.

Matningen går via en dosa - mellan dosan och golvvärmen är kablarna obrutna. Men sen börjar eländet. Med kabelsökaren jag har så kan jag spåra vidare (tror jag - den är ganska oprecis) till fk som går i ett flexrör som jag kommer åt i en inspektionslucka. Flexröret går genom golvet in i elskåpet med centralen - men där finns ingen signal längre. Alla grupper är inkopplade.

Kan man sätta ett batteri i golvvärmesänden och sen kolla spänningen på olika tåtar i centralen med multimeter eller är spänningen för svag för kabellängden (gissar på c:a 7 m)? Självklart med strömmen avslagen ;-).
 
Ligger det rör/slang får man hoppas att den som gjort jobbet har sett till att alla dosor är åtkomliga, är dom det är det bara att rycka i trådarna och se vart dom tar vägen. Men man börjar med att kolla jordfelsbrytaren och säkringen. Behöver man leta en viss ledning får man skaffa en lite bättre (dyrare) sökare som man kopplar på gruppen. det finns lite olika sätt att ansluta, en del använder man på spänningsatta grupper och andra på spänningslösa .
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Dosorna är inte helt lättåkomliga på vägen (ska åtgärdas)...

Det är inte JFB eller säkringen.
 
osiris skrev:
Dosorna är inte helt lättåkomliga på vägen (ska åtgärdas)...

Det är inte JFB eller säkringen.
Börja med att åtgärda dosorna. Det är i princip omöjligt att felsöka utan att titta, rycka och mäta i kopplingsdosorna.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Sitter i snarlik sits(elslinga) - termostatet har en indikatorlampa som lyser, så matning verkar den få..men iskallt golv. Har precis köpt huset och vet inte om jag vill bråka med förra ägaren som bor nästgårds om detta( säljare ska väl ansvara att sånt fungerar tillfredställande vid tillträde? juridisk fråga iofs, får ta upp i den avdelningen sen). Förra ägaren hade haft huset uthyrt och de som hyrde här var förbi och kollade om det kommit ngn post
till dem och jag passade på att fråga om de visste att golvärmen var trasig? De sa att den kunde krångla om man ställde saker på golvet?? 😁 😯 Så det glappar nånstans? Hur letar man upp ett sånt fel?

Även sett ett mindre hål(ser den brända leran) i en platta just i duschen, och undrar om d kan ha påverkat..fast med tätskikt så borde det inte vara det.
 
Redigerat:
Om dioden lyser så har du ju ström fram till termostaten... Då kan ju själva slingan tyvärr vara trasig
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Det finns fler möjliga fel, ex. kan det vara själva termostaten.

Om du vågar dig på att öppna termotstaten och mäta spänning över själva slingan så får du svar på om slingan är trasig.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Får se om jag vågar mig på det..är visst en bra ohm-mätare som behövs för att hitta var "brottet" är någonstans annars..som TS var inne på
 
Bryt strömmen till golvvärmen först!

Troligtvis en fullständigt överflödig uppmaning, men hellre en gång för ofta än en för sällan.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
osiris skrev:
Bryt strömmen till golvvärmen först!

Troligtvis en fullständigt överflödig uppmaning, men hellre en gång för ofta än en för sällan.
Har respekt för el lovar👍🏼 förstår din uppmaning - man vill ju inte ha skrivit ett råd på ett forum och indirekt råka vara orsak till olycka (om mottagaren av rådet av någon anledning glömmer bort sig) 😣✌🏼️
 
Elslingan här är iofs sen 2008 - så kanske mer "naturligt" att den brakat ihop då, det positiva i kråksången är att jag blir sugen på att kakla om hela golvet 😆😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.