Hej,

Har en CTC panna från 1985 som jag eldar med pellets i sen 5 år tillbaks. Huset är ett betonghus från -67 med ett tvåkrets vattenburet värmesystem.
Jag har lagt märke till att jag behövt fylla på vattnet till värmesystemet mer och mer den senaste tiden tills nu när trycket går ner till 0 på bara någon timme.

När jag fyller på, så har jag vattenkranen på i ungefär 15 sekunder och trycket stiger till ungefär 1.2 bar vid expansionskärlet och lite lägre på pannan; skulle tro att den är lite missvisande.
Ungefär en timme senare har allt tryck försvunnit och jag kan fortsätta fylla på.

Jag vet att pannan läcker lite vatten, då det är fuktigt på betonggolvet strax under den; men det känns inte som den fukten motsvarar den mängden jag fyller på. Stänger jag av vattnet till elementen så håller pannan trycket betydligt bättre då den kanske bara tappar någon tiondels bar på en dag.

Pannan behöver bytas; frågan är om jag även har symptomen för ett trasigt rör någonstans? Jag har inspekterat de rör som inte är ingjutna och hittar inga konstigheter. Inte heller är det fuktigt där rören kommer ut ur väggen även på ett ställe i källaren sticker de upp ur golvet vilket kan tyda på att den eventuella läckan isåfall skulle vara där under.

Det är snustorrt under expansionskärlet, så det misstänker jag inte. Dessutom borde pann-trycket minska lika fort även om jag stängt av rören till elementen.

Någon som har en idé som inte involverar att bila upp källargolvet bara för 'ifall att'?
 
Direkt när du börjar fylla på stiger ju tryckmätaren direkt men när vattnet sprids ut i systemet så sjunker trycket. Kan ju vara så enkelt. Men det borde inte ta en timme för att utjämna.
 
Redigerat:
Om det inte är expansionskärlet eller någon säkerhetsventil som står och rinner, så har du en läcka någonstans. Om du behövt fylla på vatten under en längre tid pga läckande panna så kan det ha orsakat korrosion i värmesystemet. Varje gång man fyller på vatten så tillför man syresatt vatten som orsakar rostangrepp.

Det går att leta efter läckor i källargolvet med hjälp av en värmekamera.
 
Låter som att det är blåsan eller förtrycket i expansion som är galet. 15 sec fyller inte mycket vatten
 
Jag har liknande problem men vet att det läcker från pannan,läckan kommer högt från pannan och rinner ner på golvet.
Jag har inga dolda rör i golvet och har skruvat loss fronplåten för att se var läckan kommer ifrån och det ser ut att komma just vid där tanken börjar.
Det läcker som ett såll och golvet blir fullt av vatten och jag vågar inte fylla på mer just för att det kan rosta,hemsk tanke.
Så jag undrar om man kan göra en koppling till en acctank och köra via den i stället,nu är jag inte så hemma i det men teoretiskt kanske det skulle fungera men kanske inte paktiskt.

Jasmine
 
Jasmine skrev:
Jag har liknande problem men vet att det läcker från pannan,läckan kommer högt från pannan och rinner ner på golvet.
Jag har inga dolda rör i golvet och har skruvat loss fronplåten för att se var läckan kommer ifrån och det ser ut att komma just vid där tanken börjar.
Det läcker som ett såll och golvet blir fullt av vatten och jag vågar inte fylla på mer just för att det kan rosta,hemsk tanke.
Så jag undrar om man kan göra en koppling till en acctank och köra via den i stället,nu är jag inte så hemma i det men teoretiskt kanske det skulle fungera men kanske inte paktiskt.

Jasmine
Hej Kanske ett kort skulle underlätta för att se var det läcker ifrån.När du skriver tank menar du varmvattensberedaren eller?Vad är det för panna.
 
Ja jag menar varmvattensberedaren,det är en atack 2000 och jag kör pellets i den.
 
Jasmine skrev:
Ja jag menar varmvattensberedaren,det är en atack 2000 och jag kör pellets i den.
Hej okej prio 1 är att undersöka om varmvattensberedaren har gått läck:confused: eller om det är en koppling som läcker,Jag misstänker att du inte ser för isoleringen vart det läcker ifrån och tyvärr händer det att dom spricker ibland:( men som sagt försök att läcksöka och har du tur så kan det vara en koppling som det läcker ifrån:)
 
Checka läcka vid elpatronluckan...Vanligt läckställe på gamla CTC oljepannor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.