Har ett system med LVVP och en kombipanna där jag eldar ved när LVVP inte orkar.

När jag går från att elda till att köra LVVP så blir trycket väldigt lågt och jag måste fylla på vatten.
Samma sak nu på hösten lågt tryck, luft i systemet och jag måste fylla på vatten.
När allt väl är luftat och påfyllt så får jag värme till alla element och allt verkar fungera som det ska.

Hyfsat säker på att det inte läcker någonstans då i stort sett alla rör är synligt dragna.

Ska tömma systemet på vatten av andra anledningar och tänkte passa på att försöka undersöka bland annat expansionskärlet.

Nu när jag inte har luftat eller fyllt på efter sommaren visar manometern på pannan 0.5 bar. Manometern vid expansionskärlet verkar inte vara helt tillförlitlig då jag kan flytta den +- 0.2 bar utan att den går tillbaka. Den visar dock ca 0.3 bar.

Manometrar och ett orange expansionskärl i ett värmesystem; den vänstra manometern visar tryck mellan 1 och 2 bar, den högra cirka 0,8 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tryckte på ventilen till expansionskärlet i 1s kom det bara luft så det verkar inte vara sönder?
Kan för lågt tryck i kärlet orsaka ovanstående problem?
Vad mer borde jag undersöka? Säkerhetsventiler?
 
L Leif i Skåne skrev:
Här är en instruktion på kontrollera och fylla på förtryck i exp köket. Det är inte alla anläggningar som har separata kranar för att stänga av samt söners. Då får man tappa ut vatten så trycket är noll.

[länk] fortryck.pdf?x10094
Tack. Ja, inga bra ventiler men måste ändå tömma systemet så passar på i samband med det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många liter är värmesystemet på totalt?
Hur många liter är pannan på?

Hur många liter är expansionskärlet på?

Expansionskärlets volym ska vara minst 10% av systemets volym.

[länk]
Bra frågor. Allt gjort före min tid i huset (mycket före min tid överhuvudtaget).

Skulle tro att kärlet är underdimensionerat enligt den tumregeln.

Kärlet är på 80l.

Grova uppskattningar på systemvolym.

Radiatorer: 11st i blandade utförande. 200L
Golvvärme: 25 kvm. 30L
Rör: Oklart, men säg 40L.
Panna: 170L.

Den stora frågan är de 2 ackumulatortankarna. I "bästa" fall är de väl 500L tillsammans men skulle kunna vara 1000L.

Så där är vi väl uppe i minst ca 1000L.

Om det spelar någon roll så är ventilen till tankarna stängd när jag inte eldar.

Ser inte fullt lika tokigt ut om man räknar på att temperaturen på vattnet egentligen aldrig överstiger 75 istället för 99. Då får jag det med mina värden

Förtryck:1bar
Syr ventil: 2.5 bar
Expansionskoefficient vid 75: 0.0258

Till att jag kan ha en systemvolym på ca 1900L

Men jag kanske räknar knasigt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.